سفر به گودال الماس، هر چه پیدا کردید مال شما!

۷
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
گودال الماس در مورفریزبورو، آرکانزاس، ایالات‌متحده، تنها معدن الماس در دنیاست که بر روی عموم باز است.
گودال الماس در ایالات متحده

در این مکان هرکسی می‌تواند با پرداخت مبلغ ناچیز به‌عنوان ورودی، به جستجوی الماس بپردازد و هرچه که پیدا می‌کند را برای خود نگه دارد. این زمین ۱۵ هکتاری، همه‌ساله توسط صدها هزار معدن‌جو، برای کشف سنگ‌های قیمتی شخم‌زده می‌شود. برخی از این افراد از الک ویژه‌ای بنام «سروکا» برای شستن و جدا کردن الماس‌های سنگین‌، از خاک و شن استفاده می‌کنند. برخی دیگر نیز تا زانو در گل‌ولای فرو می‌روند و با دستان خود به دنبال کوچک‌ترین درخشش الماس می‌گردند. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با گودال الماس در ایالات متحده آشنا شوید.

گودال الماس در ایالات متحده

در صدسالی که از کشف “گودال الماس” می‌گذرد، هزاران قطعه الماس و نیز سنگ‌های نیمه قیمتی در این منطقه یافت شده است. یکی از این جواهرات، الماس ۴۰ قیراطی «عمو سام» (Uncle Sam) است که بزرگ‌ترین الماس کشف‌شده در این مکان است. طبق گفته‌ مسئولین این پارک، جویندگان سالانه بیش از ۶۰۰ الماس در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف ازاینجا پیدا می‌کنند و از زمانی که این مکان در سال ۱۹۷۲ تبدیل به پارک ایالتی شد، بیش از ۳۱ هزار الماس در این منطقه یافت شد.

گودال الماس در آمریکا

الماس‌هایی که از اینجا پیدا می‌شوند، ۳ میلیارد سال پیش در گوشته‌ زمین و در ۶۰ الی ۱۰۰ مایلی زیرپوسته‌ آن تشکیل‌شده‌اند که درنتیجه‌ فشار و حرارت بسیار بالا از کربن به حالت بلوره‌ای درآمده‌اند. در حدود ۱۰۰ میلیون سال قبل، گدازه‌ها، این الماس‌ها را در پی فوران مهیب یک کوه آتشفشانی بزرگ با ایجاد گودالی ۳۲ هکتاری به سطح زمین آوردند که کل محیط اطراف را آکنده از ماگما کرد. در میان گدازه‌ها تکه‌های زیادی از سنگ‌های گوشته‌ زمین وجود داشت که به همراه ماگما به سطح زمین آمده بودند. این تکه‌ها با عنوان زینولیت (بیگانه‌سنگ) نیز شناخته می‌شوند که حاوی الماس است.

تاریخچه

شرایط جوی طی سالیان بسیار زیاد، ماگمای سطح زمین را از بین برده و الماس‌های مقاوم را روی خاک نمایان کرد. معمولاً الماس‌ها در کنار دیگر سنگ‌های نیمه قیمتی مانند یاقوت ارغوانی، عقیق و سنگ ‌یشم روی خاک‌ها یافت می‌شوند. اولین الماسی که در این منطقه پیدا شد، به سال ۱۹۰۶ برمی‌گردد؛ زمانی که جان هادلستون دو سنگ بلورین عجیب‌ و غریب را در مزرعه‌اش یافت. هالدستون حدس می‌زد که این سنگ‌های بلورین الماس باشند. بنابراین آنها را به یک جواهرفروشی محلی برد و او نیز اصل بودن الماس‌ها را تائید کرد. چیزی نگذشت که سیل عظیمی از جمعیت برای کشف الماس به مورفریزبورو رفتند. هالدستون که علاقه‌ چندانی به کندوکاو الماس نداشت، زمینش را باقیمت ۳۶ هزار دلار به چند جوینده‌ الماس فروخت.

معدن الماس در آمریکا

بازدید از گودال الماس

بعد از مدتی تلاش برای کشف الماس، این مکان درازای پرداخت مبلغ ورودی برای یافتن جواهر، در اوایل دهه‌ ۵۰ قرن بیستم میلادی بر روی عموم باز شد و نامش نیز به گودال الماس تغییر کرد. ایالت آرکانزاس آمریکا، این مکان را در سال ۱۹۷۲ خریداری نمود و اقدام به افتتاح “پارک ایالتی گودال الماس” کرد.

بیشتر الماس‌هایی که در اینجا پیدا می‌شوند، بسیار کوچک و به‌اندازه‌ سر یک چوب‌کبریت هستند. این الماس‌ها برای تراشکاری و تبدیل به سنگ تزئینی بسیار کوچک‌اند. اما هر از گاهی جویندگان، الماس‌های ۳ یا ۵ قیراطی نیز پیدا می‌کنند که می‌تواند هزاران دلار ارزش داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند تنها نقطه از جهان که برای هیچ کشوری نیست!

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۶ آذر ۱۴۰۰ در ۱۰:۴۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲ آبان ۱۴۰۰ در ۱:۴۹ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۰ مهر ۱۴۰۰ در ۴:۴۶ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۸ مهر ۱۴۰۰ در ۹:۱۳ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۸ مهر ۱۴۰۰ در ۸:۱۱ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۸ مهر ۱۴۰۰ در ۱۰:۴۸ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۸ مهر ۱۴۰۰ در ۱۰:۴۷ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…