زن چگونه می‌تواند جلوی فرار مرد از پرداخت مهریه را بگیرد؟

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
به موجب ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی مهریه مالی است که به مجرد عقد، زوجه مالک آن می‌شود؛ بنابراین مهریه یا صداق تعهد مالی است که شوهر به هنگام وقوع عقد ازدواج، پرداخت آن را به همسر خود بر عهده می‌گیرد و مکلف است بلافاصله پس از امضای قرارداد ازدواج هر لحظه که زن مطالبه کند آن را بپردازد.
فرار مرد از پرداخت مهریه

بسیار دیده شده است مردی که ملزم به پرداخت مهریه شده قبل یا بعد از اقدام قانونی زن برای وصول، اموال و دارایی خود را به طرق مختلفی به دیگران انتقال می‌دهد یا به عبارتی دیگر قصد فرار از پرداخت مهریه دارد. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع فرار مرد از پرداخت مهریه می‌پردازیم.

زن چگونه می‌تواند جلوی فرار مرد از پرداخت مهریه را بگیرد؟

اغلب موارد هدف شوهر از این نقل و انتقالات، خرید و فروش واقعی نیست، بلکه با این عمل قصد محدودسازی دارایی خود را دارد تا دادگاه یا اجرای ثبت از وی مالی به دست نیاورد و مهریه زوجه را از طریق توقیف و فروش آن وصول نکند.
به موجب ماده ۲۱ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی انتقال مال به دیگری به هر نحو به وسیله مدیون با انگیزه فرار از ادای دین به گونه‌ای که باقیمانده اموال برای پرداخت دیون کافی نباشد، موجب حبس تعزیری یا جزای نقدی درجه شش (حبس بیش از شش ماه تا دو سال، جزای نقدی بیش از بیست میلیون ریال تا هشتاد میلیون ریال) یا جزای نقدی معادل نصف محکوم به یا هر دو مجازات می‌شود و در صورتی که منتقل‌الیه (کسی که مال به او منتقل شده است) نیز با علم به موضوع اقدام کرده باشد در حکم شریک جرم است.
در این صورت عین آن مال و در صورت تلف یا انتقال، مثل یا قیمت آن از اموال انتقال گیرنده به عنوان جریمه اخذ و محکوم‌به از محل آن استیفا خواهد شد.

تقاضای ابطال معامله به قصد فرار از دین

در خصوص ابطال معامله به قصد فرار از دین باید به این نکته مهم توجه کرد که فقط انتقالی قابل ابطال است که به صورت صوری بوده باشد بنابراین معامله به قصد فرار از دین باطل نیست بلکه معامله به قصد فرار از دین صوری قابل ابطال است و قابلیت استناد به شخص ثالث ندارد.

زوجه در چه زمانی و به چه طریق می‌تواند صوری بودن معاملات را ثابت کرده و تقاضای ابطال آن را از دادگاه بنماید؟

چنانچه معاملات، پس از حکم دادگاه مبنی بر محکومیت زوج به پرداخت مهر انجام گرفته یا پس از ابلاغیه دایره ثبت منعقد شده باشد، در رویه قضایی غالبا صوری و به قصد فرار از دین تلقی می‌گردد.
البته در این موارد دادگاه قرائن و شواهد را هم بررسی می‌کند به عنوان مثال در اغلب موارد فرد اموال خود را به خویشان نزدیکش منتقل می‌کند که این امر به نوعی می‌تواند حاکی از صوری بودن معامله مذکور باشد.
فرار از پرداخت مهریه

بهترین راه برای جلوگیری از انتقال اموال توسط زوج

درخواست قرار تامین خواسته به استناد ماده ۱۰۸ قانون آیین دادرسی مدنی بدون تودیع خسارت احتمالی است. در واقع تامین خواسته یکی از تدابیر احتیاطی است که به وسیله آن خواهان عین خواسته یا معادل آن را از اموال خوانده تا پایان دادرسی به حیطه توقیف درآورده از نقل و انتقال آن جلوگیری می‌کند تا طلب خود را وصول کند.
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب ۳ تفاوت مهم ارث بردن زن و شوهر از یکدیگر مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲ آبان ۱۴۰۰ در ۴:۵۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۱ مهر ۱۴۰۰ در ۱۲:۰۳ ب٫ظ

    سلام، لطفأ قوانین بد مهریه را اصلاح نمایید تاباعث دور شدن جوانان از ازدواج نشود و تشکیل خانواده و فرزند آوری انجام شود، جوانان امروز از ترس مهریه و عواقب وحشتناک بعد از آن تن به ازدواج نمی‌دهند، متاسفانه در چندین سال اخیر اکثر بانوان به امر مقدس ازدواج به چشم تجارت و کسب درآمد می‌نگرند، لطفأ قوانین بد مهریه را اصلاح نمایید،،،،،،،،،،،،

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۲۵ مهر ۱۴۰۰ در ۸:۵۸ ق٫ظ

      سلام، ممنون از همراهی شما. بله بعضی از قوانین ما احتیاج به اصلاح دارند و زمانی که قانونی اصلاح شود مجله دلتا در جهت آگاهی شما همراهان عزیز مطلب منتشر می‌کند.

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۸ مهر ۱۴۰۰ در ۴:۲۵ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۶ مهر ۱۴۰۰ در ۱۰:۴۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …