کدام مهریه‌ را بهتر است انتخاب کنیم؟

۵
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
برای اینکه مالی بتواند مهر زن قرار بگیرد صرف مالیت داشتن بدین معنی که ارزش ریالی داشته باشد کافی است لذا مهریه می‌تواند علاوه بر سکه، ملک و هر نوع مال غیرمنقول دیگری نیز باشد.
کدام مهریه بهتر است
در کشور ما معمولا انواع مهریه شامل مال غیر منقول، سکه بهار آزادی یا وجه نقد است در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع کدام مهریه بهتر است می‌پردازیم.

تعیین سکه بهار آزادی به عنوان مهریه

به موجب قانون جدید حمایت از خانواده اگر میزان مهریه تا ۱۱۰ سکه بهار آزادی یا معادل آن تعیین شود فرض بر این است که شوهر توانایی پرداخت این مقدار را دارد و اگر توانایی پرداخت نداشته باشد به درخواست زوجه تا زمان پرداخت حبس می‌شود اما اگر میزان مهریه مازاد بر ۱۱۰ سکه باشد اصل بر آن است که مرد توانایی پرداخت مبلغ مازاد بر ۱۱۰ سکه را ندارد و توانایی مرد برای پرداخت مبلغ مازاد را زن باید به اثبات برساند.

تعیین مال غیر منقول به عنوان مهریه

یکی دیگر از انواع مهریه تعیین ملک است که تشریفاتی دارد و با تعیین سکه و وجه نقد، بسیار متفاوت است و اگر افراد هنگام تعیین مهریه به این شرایط آگاه نباشند، ممکن است بعد‌ها برای احقاق حق خود دچار دردسر شوند.
به نظر می‌رسد مال غیر منقول معین (مثل فلان آپارتمان مشخص) بهترین نوع مهر است چرا که بالافاصله پس از جاری شدن خطبه عقد به ملکیت زن درمی‌آید.
برای ثبت ملک به عنوان مهریه مدارکی لازم است که باید در هنگام عقد در دفتر ازدواج آماده باشد. مدارکی  از جمله برگه استعلام از ثبت، گواهی مبنی بر پرداخت مالیات و گواهی پرداخت عوارض و هم‌چنین سند رسمی ملک و تمامی مدارک دیگری که معمولا فروشنده آن‌ها را به دفتر ثبت اسناد رسمی ارائه می‌دهد.
در صورتی‌که زوج تمام این مدارک را آماده کند و همراه خود به دفتر ازدواج بیاورد، سردفتر ازدواج هم در قباله ازدواج مشخصات ملک را به عنوان مهر زوجه وارد می‌کند.
سپس سردفتر باید قباله ازدواج را به نزدیک‌ترین دفتر ثبت اسناد رسمی بفرستد؛ یعنی ملک باید ابتدا در سند ازدواج به عنوان مهریه ثبت شود و سپس مراحل قانونی طی شود و ملک در دفتر اسناد رسمی به زوجه منتقل شود.
انواع مهریه

تعیین وجه نقد به عنوان مهریه

 با توجه به تورم و تنزل ارزش پول، معمولا کمتر وجه نقد به عنوان مهریه تعیین می‌گردد به موجب تبصره ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی چنانچه مهریه وجه رایج باشد، متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تادیه نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی تعیین می‌گردد محاسبه و پرداخت خواهد شد، مگر اینکه زوجین در حین اجرای عقد به نحو دیگری تراضی کرده باشند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب زن چگونه می‌تواند جلوی فرار مرد از پرداخت مهریه را بگیرد؟ مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ در ۰:۱۹ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲ آبان ۱۴۰۰ در ۲:۵۴ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۴ مهر ۱۴۰۰ در ۸:۴۵ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۱ مهر ۱۴۰۰ در ۱:۱۹ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۷ مهر ۱۴۰۰ در ۸:۲۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …