تکلیف جنازه‌ای که در فضا معلق مانده چیست؟

۷
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
شکی نیست که انسان از مرگ گریزی ندارد و حتی اگر به آسمان هفتم هم برود، باز هم مرگ سراغش می‌آید.
مرگ یک فضانورد در فضا چگونه است

زندگی در فضا دردسر‌های خاص خودش را دارد، مرگ در فضا نیز بی‌دردسر نیست و گرفتاری‌های زیادی دارد. از طرف دیگر با مرگ در کره‌زمین به‌خوبی آشنا هستیم، اما کمتر کسی می‌داند مرگ در فضا چه فرآیندی دارد. به همین دلیل در این مطلب از مجله دلتا با هم می‌بینیم مرگ یک فضانورد در فضا چگونه است.

تکلیف جنازه‌ای که در فضا معلق‌مانده چیست؟

سازمان‌های فضایی مانند ناسا فکر همه جای کار را در سفر‌های فرازمینی کرده‌اند حتی به مرگ یک فضانورد در فضا. دو راه بیشتر پیش روی فضانوردان وجود ندارد.

۱. انتقال جنازه فضانوردان به زمین

همان‌گونه که حتما می‌دانید جنازه در هوای سرد دیرتر فاسد می‌شود. به همین دلیل فضانوردان باید جنازه همسفر خود را تا جایی که می‌توانند سرد نگه دارند. سردترین مکان در ایستگاه فضایی به نگهداری غذا و زباله اختصاص دارد. این مکان به اندازه‌ای سرد است که جلوی باکتری‌هایی که باعث فساد می‌شوند را می‌گیرد. به این ترتیب احتمالا فضانوردان این مکان را برای نگهداری جنازه در ایستگاه فضایی انتخاب می‌کنند.

جالب است بدانید در سال ۲۰۰۵، ناسا و شرکتی سوئدی نمونه‌ای آزمایشی از دستگاهی را معرفی کردند که برای انتقال جنازه فضانوردان استفاده می‌شد. با این حساب اگر جنازه فضانورد شانس بیاورد در این دستگاه قرار می‌گیرد تا به نحوی شایسته به زمین منتقل شود. دستگا‌هی که از آن صحبت می‌کنیم جنازه را در پلاستیکی بدون هوا قرار می‌دهد.

دمای فضا چیزی حدود ۲۷۰ درجه سانتیگراد زیر صفر است. به همین دلیل جنازه‌ای که در این پلاستیک پیچیده شده در محفظه هوای محبوس، گذاشته می‌شود. پس از گذشت یک ساعت، یک بازوی رباتیک جنازه را به داخل سفینه می‌آورد و به مدت ۱۵ دقیقه می‌لرزاند تا جنازه یخ زده به تکه‌های کوچکی تقسیم شود.

سپس این تکه‌ها آب‌زدایی می‌شود. در نهایت از جنازه چیزی حدود ۲۳ کیلوگرم، پودر خشک باقی می‌ماند. این پودر داخل بسته‌ای ریخته می‌شود و در پایان سفر فضایی در اختیار خانواده فضانورد قرار می‌گیرد.

۲. رهاکردن جنازه فضانوردان در فضا

اگر تصمیم بر این باشد که جنازه نیز در فضا رها شود در این حالت به احتمال زیاد جنازه در همان مداری حرکت می‌کند که ایستگاه فضایی در آن قرار دارد. به همین دلیل از آنجایی که سازمان ملل قوانین سختگیرانه‌ای برای رهاکردن زباله‌ها در فضا دارد، چه بسا اشکال‌هایی به رها کردن جنازه‌ها در فضا وارد شود. این احتمال نیز وجود دارد که نیروی جاذبه سیاره‌ای که جنازه فضانورد به آن نزدیک است، این جنازه را به سمت خودش بکشد.

در این حالت جنازه فضانورد در حال عبور از جو این سیاره، می‌سوزد و خاکستر می‌شود. ماجرای رها کردن جنازه در فضا وقتی جالب‌تر می‌شود که احتمال عبور این جنازه از منظومه شمسی را متصور شویم. از آنجایی که این احتمال وجود دارد، ممکن است جنازه در دراز مدت از منظومه شمسی گذر کند و به دیگر سیاره‌ها برسد.

 

مرگ یک فضانورد در فضا چگونه است

پیشنهاد مطالعه: مطلب تخلیه یک کیلوگرم میخ از شکم یک مرد! را بخوانید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ آبان ۱۴۰۰ در ۶:۴۴ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۴ آبان ۱۴۰۰ در ۷:۰۰ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۳ مهر ۱۴۰۰ در ۳:۱۸ ب٫ظ

    خیلی جالب بود ممنونم از شما

    پاسخ

    • فاطمه یزدیان

      ۱۴ مهر ۱۴۰۰ در ۱۰:۱۷ ق٫ظ

      سپاس از همراهی شما

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۱۳ مهر ۱۴۰۰ در ۱:۴۹ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۳ مهر ۱۴۰۰ در ۱۲:۲۶ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۲ مهر ۱۴۰۰ در ۹:۲۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…