اشتباهاتی که هرگز در معاملات نباید انجام دهید

۶
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اشتباه کردن در هر زمانی برای افراد پیش می آید اما اگر این اشتباه در عالم حقوق رخ دهد می تواند خسارات جبران ناپذیر برای فرد به‌همراه داشته باشد.
اشتباه در معاملات

اشتباه، پندار نادرستی است که انسان از واقعیت پیدا می کند یا به بیان دیگر نمایش نادرست واقعیت در ذهن است و اشتباه در معامله حقوق و تکالیف اشخاص را تحت تاثیر قرار داده و چهره های گوناگونی دارد. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع اشتباه در معاملات می‌پردازیم.

چه زمانی اشتباه، عقد را باطل می کند؟

  • اشتباه در نوع عقد:

اشتباه در نوع یا ماهیت عقد یعنی این که دو نفر می‌خواهند معامله‌ای را منعقد کنند ولی یکی از طرفین هدف و قصدش از انجام معامله اجاره ملک مورد نظر است ولی طرف دیگر قرارداد قصد فروش ملک را دارد اگر عقد را بدین صورت اشتباه منعقد کنند باعث بطلان عقد است.

  • اشتباه در مورد عقد:

مورد عقد یا معامله آن چیزی است که طرفین می‌خواهند مبادله کنند در خصوص اشتباه در مورد عقد می‌توان موردی را تصور کرد که فردی قصد فروش میز یا خودرو پراید خود را دارد ولی طرف دیگر عقد قصد خرید صندلی و یا کامیون را دارد در این حالت اگر عقدی منعقد گردد باطل است.

  • اشتباه در خود موضوع معامله:

موضوع معامله چیزی است که طرف معامله به دلیل وجود آن وصف حاضر به خرید کالا شده است به‌طور مثال: اگر شخصی گردنبندی را بخرد به دلیل این که طلا است ولی بعدا مشخص گردد مسی بوده در اینجا معامله و عقد باطل است به دلیل آن‌که طلا بودن گردنبند علت این معامله بوده است و آن فرد قصد خرید طلا را داشته است.

اشتباه در معامله

  • اشتباه در شخص طرف معامله:

زمانی‌که شخصیت یک فرد علت انعقاد قرارداد یا عقد است و اشتباه در طرف عقد باعث بطلان معامله است برای روشن‌تر شدن این موضوع موردی را در نظر بگیرید که فردی به دلیل این که طرف دیگر دوست وی است ماشینی را به او هبه می‌کند اگر آن فرد دوست وی نباشد و اشتباه شده باشد آن معامله باطل است چون هبه کننده به دلیل شخصیت آن فرد ماشین را به وی هبه کرده است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب نداشتن قرارداد اجاره یا قرارداد اجاره شفاهی چه معایبی دارد؟  مطالعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲ آبان ۱۴۰۰ در ۹:۴۴ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۵ مهر ۱۴۰۰ در ۳:۴۳ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۵ مهر ۱۴۰۰ در ۳:۴۳ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۵ مهر ۱۴۰۰ در ۳:۴۳ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۵ مهر ۱۴۰۰ در ۳:۴۳ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۴ مهر ۱۴۰۰ در ۹:۳۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …