معماری آپارتمان ارغوان و کاربرد الگوی ایرانی فخرو مدین

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
معماری آپارتمان ارغوان از 4 طبقه تشکیل شده است و شامل 3 واحد 170 متری مجزا و یک واحد دوبلکس است.
معماری آپارتمان

تمام واحدهای آپارتمان ارغوان متعلق به اعضای یک خانواده است. در طراحی داخلی همه واحدها از یک پلان فیزیکی استفاده شده‎است.

آپارتمان ارغوان ۴ طبقه دارد که شامل ۳ واحد ۱۷۰ متری مجزا و یک واحد دوبلکس است. در طراحی معماری آپارتمان ارغوان یک سالن برای برگزاری جشن و مهمانی، انبار و امکانات خدماتی در طبقه‎ی زیر همکف (منفی یک) ساختمان در نظر گرفته شده‎است. سالن بدنسازی و استخر نیز در طبقه منفی ۲ قرار دارد.

Arghavan apartment 6 معماری آپارتمان ارغوان و کاربرد الگوی ایرانی فخرو مدین

روف گاردن روی بام برای دورهمی اعضای خانه طراحی شد و به دلیل این‎که  پروژه برای اعضای یک خانواده بود روف گاردن فضای عمومی برای استفاده همه اعضا در نظر گرفته شده‎است.

در فرآیند طراحی نمای و معماری آپارتمان ، مواردی چون چشم انداز شهری، فضای سبز، دید و منظر مناسب، توجه به جزئیات اجرایی در خلق ساختاری یکپارچه، به‎همراه استفاده از مفاهیم معماری ایرانی در نظر گرفته شده‎است.

تقسیم بندی مناسب برای خلق حریم خصوصی و عمومی با ابعاد مناسب برای هر فضا از خواسته های کارفرما بود که تیم طراحی این نکته را به خوبی در ملاحضات طراحی خود در نظر گرفت.

حفظ سیرکولاسیون (الگوهای حرکتی و دسترسی در یک فضا) و ساختار پلانی واحد یکی از ویژگی‎های این پروژه است.

معماری داخلی آپارتمان

کنترل نور مناسب نیز یکی از مواردی بود که در طراحی نما کنترل شده‎است. امکانات رفاهی ترکیب شده با عناصر سنتی معماری ایرانی و طراحی داخلی مدرن از دیگر خواسته‎های کارفرما بود که تیم طراحی با هارمونی زیبایی در پروژه لحاظ کرده‎است.

حفظ دید مناسب و چشم‎انداز با تعبیه‎ی یک پوسته‎ی شفاف در طراحی نمای ساختمان امکان پذیر بود. سپس الگوی معماری «فخرو مدین» و الگوهای «آجرچینی» با برخی مفاهمی معماری ایران ترکیب شدند تا نور و سایه به‎عنوان عناصر آرامش بخش برای فضای داخل باشند و به صمیمیت فضا بیافزایند.

فخرو مدین

الگوی معماری «فخرو مدین» در دو فضای خالی این آپارتمان با هندسه‎ای منظم و ساده به‎کار رفته‎است. از این رو تیم طراحی این پروژه برای دستیابی به یک مدل جدیددر نمای ساختمان سعی کرده تا ساختار هندسی را حفظ کند و مقیاس عناصر تشکیل دهنده را تغییر دهد. مدل جدید را می‎توان در مقیاس کوچک به‎عنوان ورقی نیمه شفاف و در مقیاس بزرگ‎تر به‎عنوان طرح اصلی در نظر گرفت.

استاد محمدکریم پیرنیا در کتاب «آشنایی با معماری اسلامی ایران» در مورد فخرو مدین چنین عنوان می‎کند: فخر و مدین به شبکه‌های درون حصار باغ‌ها و اماکن مذهبی گفته می‌شود که به‎صورت مشبک‌های تکرار شوند، ساخته می‎شود، تا از بیرون، درون زیبای آن را بتوان نگریست، چنان‎که دیوار باغ‌های دو سوی، چهار باغ اصفهان و ایوان بازارهای پیرامون نقش جهان چنین بوده‎است. این‎گونه دیوارها را با قطعات گل پخته به اشکال هندسی و غیر هندسی می ساخته‌اند و چون در فواصل آن‎ها حفره‌هایی پدید می‎آمده می‌کوشیدند که شکل سوراخ‌ها نیز زیبا باشد. معماری آپارتمان ارغوان از این الگو به خوبی استفاده کرده‎است.

نمای این آپارتمان به بخش‎های پر و خالی تقسیم شده‎است. نور و سایه در پوسته دوم نیز توسط الگوی معماری فخرو مدین برای رفاه ساکنان آپارتمان کنترل شده‎است.

آپارتمان ارغوان

زیر هر الگو در نمای ساختمان یک فلاورباکس تعبیه شده‎است. این فلاورباکس‎ها کالبد مجموعه را زیبا و محله و شهر را زیباتر نمایش می‎دهند. این فلاورباکس‎ها پیش زمینه‎ای برای امتداد چشم انداز بافت سبز روی بام مجموعه را، فراهم می‎سازد.

هم‎پوشانی معماری آپارتمان ارغوان با خانه‎های کناری خود یکی از دلایلی است که باعث استفاده از عناصر و المان‎های عمودی در طراحی نما این ساختمان شده و ارتباط بهتری با بافت شهری برقرار می‎کند.

معمار: گروه معماری علیدوست و همکاران

معماران مسئول: شهاب علیدوست، صونا افتخار اعظم

تیم طراحی: حمید رعوف زاده ، محمود جافرمن ، مهدی بهشتی ، آرش دریایی ، قاسم نائیجی ، پریسا سلطانی ، دانیال خزائلی ، رخساره پناهی نژاد

موقعیت پروژه: تهران، ایران

متراژ پروژه: ۱۴۰۰ متر

سال طراحی پروژه: ۲۰۱۸

عکاس: فرشید نصرآبادی

منبع: archdaily.com

برای خواندن مطالب بیشتر در مورد معماری و دکوراسیون و معماری های خاص از مجله دلتا دیدن کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…