آیا زن می‌تواند دوباره مطالبه مهریه کند؟

۶
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بسیار دیده‌ایم که زنی با توجه به شرایط زندگی ترجیح به بخشیدن مهریه خود داده است حال یا تمام یا قسمتی از مهریه خود را پس از ازدواج به شوهر بخشیده حال سوال این است که امکان رجوع برای زن به آنچه بخشیده وجود دارد؟
امکان مطالبه دوباره مهریه

زمانی‌که زنی مهریه خود را به همسرش بخشیده است، در خصوص مطالبه دوباره مهریه در چند حالت از لحاظ حقوقی بررسی می‌شود. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع امکان مطالبه دوباره مهریه می‌پردازیم.

حالت اول:

 زمانی است که زن در خصوص مهریه، به گردن شوهر را ابراء می‌کند. به این بیان که می‌گوید از نظر من تو دیگر تکلیفی برای پرداخت مهریه نخواهی داشت (تو را از پرداخت مهریه بری می کنم)؛ این بیان باعث می‌شود تا تکلیف شوهر در ادای مهر به‌طور کلی ساقط شود. پس در این حالت زن حق رجوع ندارد .

حالت دوم:

زمانی است که زن در قبال طلاق، مهریه خود را به شوهر می‌بخشد. بخشش مهر در طلاق‌های خلع و مبارات انجام می‌شود، خُلع و مُبارات دو نوع طلاق توافقی در فقه و حقوق اسلامی است که در آن زن با واگذاری مالی به شوهر از وی طلاق می‌گیرد.

این طلاق مربوط به زمانی است که زن از شوهر به قدری تنفر پیدا کرده باشد که حاضر شود با پرداخت پول از قید همسری وی رها شود. این مال ممکن است مهریه زن یا معادل آن باشد، به همین جهت در فرهنگ عامه از عبارت «مهرم حلال و جانم آزاد» در اشاره به این نوع طلاق استفاده می‌کنند.

بنابراین زن با پرداخت مالی به شوهر، از او می‌خواهد که طلاقش دهد. اگر زن در ایام عده طلاق از بخشش خود رجوع کند، طلاق ملغی نخواهد شد، ولی برای زوج حق رجوع از طلاق ایجاد می‌شود و اگر زوج در ایام عده رجوع کند، همچنان رابطه زوجیت برقرار است و اگر زوج در ایام عده رجوع نکند، طلاق قطعی و حق مطالبه مهریه برای زن باقی می ماند.

امکان مطالبه مهریه

حالت سوم:

به نقل از پایگاه خبری حقوق آنلاین، این حالت زمانی است که زن مهریه خود را به شوهر هبه می‌کند. به این بیان که می‌گوید من مهر خود را به تو بخشیدم؛ در این حالت است که همانند سایر اشکال هبه، تکلیف شوهر در پرداخت مهریه به‌طور کلی از بین نمی‌رود؛ چراکه زن می‌تواند تحت شرایطی از هبه مزبور رجوع و مهر خود را مطالبه کند. خواه طلاق گرفته باشد یا نگرفته باشد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب حتی با بخشش مهریه نمی‌توانید طلاق بگیرید  را مطالعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۴ آبان ۱۴۰۰ در ۱۰:۰۳ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۳ مهر ۱۴۰۰ در ۵:۱۷ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۳ مهر ۱۴۰۰ در ۵:۱۷ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۳ مهر ۱۴۰۰ در ۲:۴۸ ب٫ظ

    سلام
    پس چطور خانمی که حق حبس دارد با ماده قانون ناشزه نمیشود در حالی که قانون خودش عدم تمکین را موجب عدم تعلق نفقه و ناشزه می داند که این تناقض ندارد ولی حالا تعیین سقف مهریه تناقض دارد

    تازه خیلی از جوان ها این قانون حق حبس رو نمیدونن یعنی طرف بعد از خطبه عقد و امضای آن میتونه بگه بدو برو خونتون باهات هیجا نمیام تمکین نمیکنم نفقه ام هم باید بدی به اضافه مهریه پس از تسویه اینا تازه میام سر زندگی

    این قانونی هست و امتیازی که به خانم ها دادن
    ولی مردها فقط ی امتیاز طلاق تازه اونم هزارتا ماده تبصره که زن بتونه طلاق بگیره

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۱۴ مهر ۱۴۰۰ در ۸:۴۶ ق٫ظ

      سلام، بله حق حبس حقی است که قانون برای خانم‌ها در نظر گرفته است اما بسیاری از افراد از این حق اطلاع ندارند. البته قانون، قوانین بسیاری دارد که به نفع آقایان هست.

      پاسخ

  5. ناشناس

    ۱۳ مهر ۱۴۰۰ در ۱۲:۴۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …