نکاتی بسیار مهم که باید در مورد کد پستی خانه بدانید

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از معتبرترین شناسه‌هایی که هر خانواده‌ای در ایران دارد، کد پستی است.
نکات مهم درباره کد پستی

کد پستی یک کد ۱۰ رقمی است که با استفاده از آن هرکسی، از هر نقطه از جهان که بخواهد، می‌تواند برایمان مرسولات خود را پست کند. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع نکات مهم درباره کد پستی می‌پردازیم

لزوم استفاده از کد پستی

استفاده از کدهای پستی ۵ رقمی طی سال‌های گذشته، سبب‌ساز مشکلات بسیار عدیده‌ای برای مردم، سازمان‌ها و اداره‌ها و صد البته سازمان پست جمهوری اسلامی ایران بود.

این کدهای پستی، نیاز به نوشتن کامل آدرس پستی را مرتفع نمی‌ساختند و نمی‌توانستند به تنهایی، برای شناسایی مبدا و مقصد مرسولات پستی کافی باشند.

از طرف دیگر، هر یک از سازمان‌ها، نهادها و شرکت‌ها، برای خود پلاک‌های ویژه‌ای داشتند که باعث می‌شد شناسایی پلاک‌ها و آدرس‌ها بسیار دشوار و پیچیده شود.

روش‌های دریافت کد پستی ملک

در گذشته تنها با خواندن قبوض انرژی می‌شد از کد پستی ساختمان مطلع شد. اما امروز روش‌های دیگری ابداع شده که دریافت کد پستی ملک را آسان‌تر کرده است. قدیمی‌ترین روش دریافت کد پستی ملک، مراجعه به قبوض و جدیدترین روش آن جست‌وجوی کد پستی با نام ساختمان است.

  • دریافت کد پستی ملک از راه وبسایت

برای دریافت کد پستی ملک کافی است پرتال شرکت ملی پست را گوگل کنید یا با آدرس  https://epostcode.post.ir مستقیم وارد پرتال شوید. در صفحه اول خدمات مربوط به کدپستی را مشاهده می‌کنید. در این وبسایت می‌توانید کد پستیتان را تغییر بدهید و گواهی کد پستی بگیرید. اما برای دریافت کد پستی ملک فقط گزینه کدیاب را انتخاب کنید.

  • دریافت کد پستی با نام ساختمان

در روش دریافت کد پستی با نام ساختمان احتمال دارد پس از ثبت اسم ساختمان با چند گزینه مشابه دیگر هم مواجه شوید. نگران نشوید. چون تک‌تک این برج‌ها آدرس و مشخصات دقیقی دارند و احتمال اشتباه در جست‌و‌جوی کد پستی با نام ساختمان صفر است. در ادامه می‌توانید شماره واحد را هم وارد کنید و گزینه دریافت کد پستی ملک را انتخاب کنید.

  • دریافت کد پستی ملک از راه تلفن ثابت

در این روش دریافت کد پستی ملک لازم است حتما شماره تلفن ساختمان را داشته باشید. بعد به‌سادگی و با وارد کردن شماره تلفن، قادر به دریافت کد پستی ملک هستید. این امکان در گذشته برای کاربران وجود داشت و بسیار استفاده می‌شد. این امکان در پرتال اداره پست، اخیرا به ‌صورت موقت از دسترس خارج شده است. اما طبق گفته مدیرعامل شرکت ملی پست به‌زودی مشکل برطرف می‌شود و امکان دریافت کد پستی ملک با استفاده از تلفن دوباره به‌وجود می‌آید.

  • از راه قبض ساختمان

تمام ساختمان اعم از مسکونی و تجاری موظف هستند قبض‌های آب و برق و گاز و تلفن خود را پرداخت کنند. قدیمی‌ترین روش دریافت کد پستی ملک استفاده از همین قبض‌ها است. کد پستی محل همیشه روی تمامی قبض‌ها درج می‌شود. کافی است یکی از قبوض را بردارید و بدون هیچ دردسری از کد پستی ساختمان مطلع شوید.

نکات مهم پیرامون کد پستی

 

هزینه دریافت کد پستی چقدر است؟

در حال حاضر هر کسی که تقاضای دریافت کد پستی ملک دارد، باید مبلغ ۱۷۴۴۰ ریال به اداره پست پرداخت کند. شنیده‌ها حاکی از این است که قرار است به‌زودی دریافت هزینه کد پستی به روال سابق برگردد و شهرداری خود آن را بپردازد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب دو اختلاف رایج ملکی که بهتر است بدانید  را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۲ دی ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۱ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۴ آبان ۱۴۰۰ در ۸:۲۲ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۳ مهر ۱۴۰۰ در ۹:۲۱ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۲ مهر ۱۴۰۰ در ۹:۲۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …