توقیف سهم‌الارث شوهر بابت مهریه

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از بزرگ‌ترین معضلات در پروسه طلاق، مشخص شدن تکلیف مهریه خانم و در بعصی موارد توقیف سهم‌الارث آقا بابت مهریه است.
توقیف سهم‌ الارث شوهر بابت مهریه

متاسفانه خانواده‌ها بدون توجه به بضاعت مالی آقا و صرفا بر اساس سنت‌های خانوادگی مهریه‌های بسیار سنگینی برای خانم مشخص می‌کنند. بدون توجه به این موضوع که اگر خانم مهریه خود را به اجرا بگذارد، آقا چطور می‌تواند آن را پرداخت کند. در نوشتار از مجله دلتا به موضوع توقیف سهم‌ الارث شوهر بابت مهریه می‌پردازیم.

توقیف سهم‌الارث شوهر بابت مهریه در عقد دائم

در صورتی‌که آقا اموالی برای توقیف نداشته باشد یا اموالی که دارد شامل مستثنیات دین شود، دادگاه مهریه خانم را به صورت اقساطی در می‌آورد. ولی اگر در این شرایط یکی از بستگان آقا فوت کند و ارثیه‌ای به آقا تعلق بگیرد، خانم می‌تواند برای توقیف سهم‌الارث شوهر بابت مهریه اقدام کند.

توقیف سهم‌الارث شوهر بابت مهریه در عقد موقت

در شرایط عادی خانم می‌تواند در هر زمان مهریه خود را مطالبه کند ولی در شرایطی که آقا اموالی نداشته باشد که بتواند مهریه خانم را پرداخت کند و ارثیه‌ای به ایشان برسد، خانم نمی‌تواند سهم‌الارث آقا را برای مهریه توقیف کند.

به‌صورت کلی اگر خانم و آقایی عقد موقت کنند و آقا فوت کند، باز هم خانم جز وراث محسوب نمی‌شود و ارثیه به ایشان تعلق نمی‌گیرد مگر شرایطی‌که آقا به‌صورت قانونی وصیتی در باب این موضوع انجام داده باشد.

توقیف سهم‌الارث اقا بابت مهریه

  •  شرایط اول: حالتی است که در آن آقا فوت می‌کند و همسر دائمش هنوز مهریه خود را دریافت نکرده و بخشیدن مهریه انجام نشده (خانم مهریه را نبخشیده). از آن‌جایی که مهریه نوعی بدهی محسوب می‌شود در اولویت بالاتری نسبت به سهم‌الارث، وراث دیگر قرار می‌گیرد و باید پرداخت شود. بهتر است بدانید در این شرایط اگر خانم به دلیل مهریه مالی را توقیف کند وراث دیگر برای فروش آن مال باید رضایت خانم را جلب کنند.
  • شرایط دوم: حالتی است که آقا در قید حیات باشد و یکی از بستگان ایشان فوت کند و ارثیه‌ای به ایشان تعلق گیرد. در این صورت اگر خانم خواستار مطالبه مهریه خود باشد می‌تواند به میزان مهریه خود از سهم‌الارث اقا بابت مهریه توقیف کند.

توقیف سهم‌ الارث شوهر

مراحل توقیف سهم‌ الارث شوهر بابت مهریه

خانمی که قصد انجام این کار را دارد باید ابتدا دادخواستی مبنی بر مطالبه مهریه از همسر خود را تنظیم کند سپس باید از دادگاه درخواست توقیف سهم‌الارث اقا برای مهریه را تقاضا کند.

هم‌چنین می‌تواند برای توقیف به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و از آن طریق اقدام کند. بعد از تنظیم این دادخواست کارشناسی‌های لازم توسط دادگاه صورت می‌گیرد و اگر انحصار وراثت متوفی که ارثی برای همسر خانم به جا گذاشته انجام شده باشد، خانم باید عملیات مزایده و فروش مال را انجام دهد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب چرا دیه مردان ۲ برابر زنان است؟ مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۴ آبان ۱۴۰۰ در ۸:۲۹ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۴ مهر ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۸ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۲ مهر ۱۴۰۰ در ۹:۴۷ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۲ مهر ۱۴۰۰ در ۹:۳۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …