با وصیت‌نامه جعلی چه کنیم؟

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
جعل يک سند يا نوشته يعنی تغيير متقلبانه يک سند يا نوشته به ضرر ديگری. بنابراين، هر تغييری جعل نيست. بلکه تغيير بايد با حيله و نيرنگ بوده و باعث ورود ضرر به ديگری شود.
جعل وصیت نامه

مرگ شخص باعث می‌شود که نتواند در اموال و دارایی‌های خود دخالتی کند و به بیان دیگر هر شخصی پس از مرگ کلیه حقوقش را از دست می‌دهد با این حال قانون‌گذار به خاطر احترام به اراده متوفی به او اجازه داده تا با شرایطی در اموال و حقوق خود پس از مرگ نیز دخالت کند. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع جعل وصیت نامه می‌پردازیم.

انواع وصیت‌نامه

  • وصیت‌‌نامه‌ خودنوشت
  • وصیت‌‌نامه‌ سری
  • وصیت‌‌نامه‌ رسمی
  • وصیت شفاهی

 وصیت‌‌نامه‌ خودنوشت

در وصیت خود نوشت، وصیت‌کننده باید تمام متن وصیت را به خط خود نوشته باشد تا در دادگاه اعتبار قانونی داشته باشد.

به همین دلیل شخص بی‌سواد یا شخصی که به سبب فقدان بینایی، توانایی نوشتن ندارد نمی‌تواند وصیت خودنوشت تنظیم کند. در نگارش چنین وصیت‌نامه‌ای امکان وکالت دادن به شخص دیگری وجود ندارد.

وصیت‌کننده حتما باید تاریخ روز، ماه و سال را به خط خود در وصیت نامه درج کند تا چنانچه وصیت‌نامه‌های متعددی از او موجود بود، آخرین نسخه‌ وصیت‌نامه مشخص باشد زیرا آخرین اراده و فقط آخرین وصیت‌نامه‌ وصیت‌کننده دارای اعتبار است.

وصیت‌‌نامه‌ سری

وصیت‌نامه‌ سری برخلاف وصیت خودنوشت به خط هرکسی می‌تواند باشد اما در نهایت حتما باید به امضای شخص وصیت‌کننده برسد و طبق قانون باید به اداره‌ ثبت محل اقامت وصیت‌کننده یا در مکانی که آیین‌نامه‌ی وزارت دادگستری تعیین می‌کند به امانت سپرده شود. طبق قوانین امور حسبی، شخص بی‌سواد نمی‌تواند وصیت‌نامه‌ سری تنظیم کند.

وصیت‌نامه‌ رسمی

نوشتن وصیت‌نامه‌ رسمی به مانند دیگر اسنادی است که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می‌شوند و حتی افرادی که توانایی خواندن و نوشتن ندارند نیز می‌توانند از این نوع وصیت‌نامه استفاده کنند.

به دلیل ثبت وصیت‌نامه‌ رسمی در دفاتر اسناد رسمی، نگرانی‌های ناشی از مفقود شدن یا از بین بردن وصیت‌نامه از میان می‌رود.

وصیت شفاهی

یکی از تشریفات تنظیم وصیت‌نامه کتبی بودن آن است اما در موارد اضطراری مثل جنگ و زلزله که نمی‌توان تشریفات نوشتن وصیت‌نامه را رعایت کرد، شخص می‌تواند در حضور دو شاهد به‌طور شفاهی وصیت کند و یکی از شاهدان باید مفاد وصیت را با تاریخ روز و ماه و سال تنظیم کند و به حضور حضار برساند اما اگر وصیت‌کننده تا زمان عادی شدن شرایط محیط در قید حیات باشد، باید وصیت‌نامه‌ خویش را با تشریفات صحیح قانونی تنظیم کند.

وصیت نامه

سوالی اصلی آیا جعل وصیت‌نامه امکان‌پذیر است؟

بله در صورتی‌که وصیت‌نامه به‌صورت رسمی تنظیم نشده باشد امکان جعل آن توسط یکی از ورثه وجود خواهد داشت؛ شما می‌توانید علیه کسی‌که امضا یا اثرانگشت پدر شما را جعل کرده است شکایت نمایید.

آیا ادعای جعلی بودن قرارداد با یک برگ کپی امکان پذیر است؟

در صورتی‌که فقط کپی قرارداد در اختیار باشد و اصل آن نباشد جعل اثبات نخواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب چه اقداماتی برای دریافت ارث لازم است؟ مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۴ آبان ۱۴۰۰ در ۸:۴۱ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۲ مهر ۱۴۰۰ در ۴:۳۶ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۱ مهر ۱۴۰۰ در ۷:۲۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …