سفر به شهر عجیبی در ایران که غسالخانه ندارد!

۶
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
شاید برای شما جالب باشد که در شهر ایوان غسالخانه‌ای وجود ندارد و مردم این شهر مرده‌های خود را در منزل غسل می‌دهند.
جاهای دیدنی استان ایلام

ایوان شهری در بخش مرکزی شهرستان ایوان استان ایلام ایران است که بخش قابل توجهی از جاهای دیدنی ایلام را دربردارد . .طبق آخرین سرشماری جمعیت این شهر سرد سیری حدود ۲۷۸۸۳ نفر تخمین زده شده‌است. این شهر در شمالی‌ترین نقطه استان ایلام واقع شده‌ است و زبان مردم ایوان کردی کلهری است. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با جاهای دیدنی استان ایلام آشنا شوید.

شهر ایوان غسالخانه ندارد!

رسم مردم شهر ایوان در ایلام بسیار عجیب است. از سالیان گذشته تا به امروز مردم ایوان، مردگان خود را در خانه غسل می‌دهند و بعد از به‌جا آوردن مراسم سوگواری در خانه، میت را روانه منزل ابدی می‌کنند.

حتی اگر فرد در ساعات پایانی روز فوت کند، میت شب را در خانه می‌گذراند تا صبح روز بعد مراسم تشییع و تدفین را انجام دهند.
به گفته رئیس شورای اسلامی شهر ایوان، از ۸ سال پیش غسالخانه قدیمی این شهر بارها و بارها بازسازی شده است، اما باز هم مردم این شهر رغبت نشان نمی‌دهند که میت خود را در غسالخانه غسل بدهند.

غسل دادن میت در خانه‌ها، در این شهر به عادت همیشگی برای مردم تبدیل شده و افراد کهنسال و بزرگان خانواده در ایوان بر این عقیده هستند که فاصله ۱۵ کیلومتری تا قبرستان ممکن است باعث هزاران اتفاق باشد. همان بهتر که میت را در منزل غسل دهند.

طبق رسم مردم این شهر، حتما باید میت را بعد از غسل دادن برای اقامه عزای محلی به خانه برگردانند. به همین خاطر ترجیح می‌دهند اموات خود را در حیاط خانه غسل بدهند.

طاق شیرین وفرهاد

طاق شیرین و فرهاد برای دوستداران تاریخ، یادآور افسانه‌های ایران باستان و نماد فداکاری و آرامش‌خواهی فرهاد برای شیرین لقب گرفته است. طبق روایات شفاهی مردم محلی، بنای طاق در موقع گذر شیرین و فرهاد از این منطقه بنا شده و نقل است که فرهاد در کمتر از یک نیم روز برای استراحت شیرین این بنا را برپا کرد و به همین دلیل اکثر مردم محل این بنا را با نام طاق شیرین می‌خوانند.

شهری که غسالخانه ندارد

آتشکده سیاهگل

آتشکده سیاهگل در مسیر رودخانه خروشان کنگیر شهرستان ایوان قرار دارد. این آتشکده دوره ساسانی که بر روی چهار پایه بنا شده، یکی از سالم‌ترین آتشکده‌های دوران قبل از اسلام در این استان است.

در مجاورت این بنا، معدن زغال‌سنگی وجود داشته که سبب رنگ سیاه خاک این منطقه است و به‌همین دلیل این منطقه سیاهگل نامیده شده است.

مکان های دیدنی ایلام

آبشار پلیه ایوان

یکی از جاذبه‌های طبیعی ایوان، آبشارهای هفت قلوی پلیه است که همواره بسان هفت برادر افسانه‌ای دست در دست هم در برابر دیدگان گردشگران به هنرنمایی رقص آب می‌پردازند.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند روستای مرموزی در البرز که جزو نقشه ایران نیست!

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۶ آبان ۱۴۰۰ در ۱:۵۶ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۰ مهر ۱۴۰۰ در ۷:۴۸ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۹ مهر ۱۴۰۰ در ۶:۲۴ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۸ مهر ۱۴۰۰ در ۵:۰۷ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۸ مهر ۱۴۰۰ در ۳:۲۱ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۸ مهر ۱۴۰۰ در ۳:۰۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…