کوفته جعفری، ساده و خوش‌طعم و دلپذیر

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
این کوفته علاوه بر اینکه بسیار لذیذ است و خیلی سریع آماده می‌شود، چون لپه ندارد خیلی سبک است و برای بچه‌ها و افرادی که ناراحتی معده دارند نیز مناسب است.
کوفته جعفری

کوفته جعفری یکی از انواع کوفته‌ها است که سبزی خوشمزه و همه‌کاره جعفری در آن استفاده می‌شود و طعمی کاملا متفاوت با کوفته به شما می‌دهد. شما می‌توانید این کوفته را در سایزهای مختلف همراه با نان تازه یا پلو سرو کنید. جعفری یک گیاه گلدار است که در منطقه مدیترانه کشت می‌شود و بسیار پر فایده و پر خواص است تا جایی که یونانیان جعفری را یک گیاه مقدس می‌دانستند. خواص جعفری برای سلامت قلب و تقویت استخوان، کمک به درمان کم‌خونی، درمان اسهال و بهبود هضم غذا و … مفید است. در بخش آشپزی مجله دلتا همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه کوفته جعفری

  • گوشت چرخ کرده: ۳۰۰ گرم
  • پیاز: دو عدد
  • جعفری: دو دسته
  • برنج: ۲/۳ پیمانه
  • تخم‌مرغ: یک عدد
  • رب: سه ق غذاخوری
  • آبلیمو: به مقدار لازم
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، زیره: به مقدار لازم

مرحله اول: آماده‌سازی

ابتدا جعفری را پاک کنید و بشویید. بعد از خشک شدن آن را ساطوری کنید. در ادامه برنج را با کمی نمک خیس و روی حرارت قرار دهید و کمی زنده‌تر از همیشه بردارید. نباید خیلی شل باشد، وگرنه کوفته شما شل و وارفته می‌شود.

مرحله دوم: مخلوط کردن مواد

در ادامه یکی از پیازها را پوست بگیرید و ریز رنده و آب آن را جدا کنید و به همراه گوشت داخل یک کاسه بریزید. سپس به آن تخم‌مرغ و برنج و جعفری و ادویه‌ها را اضافه کنید. حالا به مهم‌ترین مرحله تهیه کوفته می‌رسیم. باید کوفته را حسابی ورز دهید. می‌توانید از استند میکسر استفاده کنید و یا ۲۰ بار مخلوط ورز خورده را داخل کاسه بکوبید تا حسابی منسجم شود.

مرحله سوم: سرخ کردن کوفته جعفری

در ادامه از مواد منسجم شده به اندازه دلخواه بردارید و در دست گرد کنید. سپس به مدت نیم ساعت داخل یخچال استراحت دهید. اگر زمان کافی ندارید می‌توانید همان لحظه به همراه کمی روغن هر دو طرف کوفته را سرخ کنید تا طلایی شود.

مرحله چهارم: تهیه سس

وقتی کوفته‌ها در حال سرخ شدن هستند، پیاز دیگر را نگینی خرد کنید و با کمی زردچوبه و فلفل سیاه تفت دهید تا سبک شود. سپس رب اضافه نمایید و تفت داده تا بوی خامی رب از بین برود. سپس کمی آب و آبلیمو برای خوشمزه شدن کوفته‌ها اضافه کنید و بگذارید کمی جوش بیاید.

مرحله پنجم: تهیه کوفته جعفری

حالا سس غلیظ شده را به کوفته‌ها اضافه کنید و در تابه یا قابلمه را نیمه باز قرار دهید تا کم‌کم سس داخل بافت کوفته‌ها برود و غلیظ شود. در انتها نمک سس را بچشید و به همراه نان یا پلو سرو کنید. اگر به کوفته‌ها علاقه دارید، طرز تهیه کوفته ترکیه ای را بخوانید.

نکات کلیدی

  • ورز دادن مهم‌ترین عامل وا نرفتن کوفته است.
  • میزان جعفری را می‌توانید کم و زیاد کنید.
  • به دلخواه کمی جعفری خرد شده داخل سس بریزید.

پیشنهاد مطالعه: طرز تهیه خوراک ماهیچه مجلسی، غذای اصیل ایرانی را بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۶ آبان ۱۴۰۰ در ۱:۵۲ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۸ مهر ۱۴۰۰ در ۹:۱۸ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۸ مهر ۱۴۰۰ در ۶:۱۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

طرز تهیه لیمو عمانی خانگی + ویدئو

درست کردن بعضی از چاشنی‌ها مانند رب گوجه فرنگی یا لیمو عمانی در خانه می‌تواند برای ما بسیا…