کلاهبرداری با وعده وام تعمیرات مسکن

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
روش جدید کلاهبرداری در املاک و مستغلات که خریداران مسکن را هدف قرار می دهد، ارائه تسهیلاتی خارج از چارچوب قانونی است که منجر به فروش خانه متقاضی می‌شود.
کلاهبرداری با وعده وام تعمیرات مسکن

وام‌های رهنی یکی از تسهیلاتی است که در بیشتر بانک‌های دولتی تحت عنوان جعل مسکن به متقاضیان ارائه می‌شود. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع کلاهبرداری با وعده وام تعمیرات می‌پردازیم.

در یکی از جدیدترین روش‌های کلاهبرداری‌، افرادی که خود را به عنوان اعضای یک شرکت با نفوذ و نماینده بانک معرفی می‌کردند، با به دست آوردن سند مالکیت، از آن سوءاستفاده کرده و اموال دیگران را فروختند.

ارائه وام تعمیرات مسکن در یک هفته

روش کلاهبرداری به این‌صورت بود که کلاهبرداران با قرار دادن تبلیغات در رسانه‌ها (نشریات و وب سایت ها) اعلام کردند شرکت تحت کنترل آن‌ها “می‌تواند در کمتر از ۱۰ روز ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان با وام رهنی ۴ تا ۸ پرداخت کند.

پس از اینکه متقاضیان برای دریافت وام با شرکت تماس گرفتند، کلاهبرداران نامه‌ای را از یک بانک دولتی جعل کردند تا یکی از هم‌دستان آن‌ها را به عنوان نماینده بانک برای ارزش‌گذاری دارایی شناسایی کنند.

کلاهبردار پس از ورود به منزل متقاضی‌، از مالک خواست سندی را در اختیار مالک قرار دهد که “بهتر است اسناد را برای تسریع در روند وام زودتر به بانک ارائه دهیم.” وقتی سند به کلاهبرداران داده شد، آن‌ها یک سند فروش را بر اساس نام مالک در سند ثبت شده در سند جعل کردند.

نکته جالب در مورد فریب متقاضیان این بود که برای آن دسته از خریداران که اصرار به دیدن ملک داشتند، از متقاضی وام خواسته شد تا خانه را برای بررسی‌های نهایی تخلیه کند تا کارشناسان فنی بانک نیز بتوانند خانه را ارزیابی کنند.

اگرچه کلاهبرداران پس از طرح اولین شکایت توسط پلیس دستگیر و جهت سیر مراحل قانونی و بازپرداخت اموال به مراجع قضایی تحویل داده شدند اما کلاهبرداری‌های حاصل از فروش اموال دیگران روند استرداد اموال را به تاخیر انداخت.

کلاهبرداری با وعده وام

مواردی که خریداران باید مدنظر قرار دهند

  • معاملات املاک و مستغلات را فقط با مشاغل مجاز انجام دهید. مهم‌ترین مزیت سیستم هک جلوگیری از کلاهبرداری در فروش ملک به چندین مشتری است.
  • از اعتماد بیجا حتی در بستگان خودداری کنید. قبل از معامله آن‌ها یا با کمک وکیل، بررسی‌های لازم را در تمام جنبه‌های معامله و قرارداد انجام دهید. نزدیک‌ترین فرد به خریدار نیز ممکن است به دلیل سهل‌انگاری مرتکب اشتباه شده و فریب سودجویان را خورده باشد.
  • بررسی وضعیت ملک مورد معامله و قیمت آن، مالکیت رسمی و استفاده از ملک و همچنین منع مالک و فروشنده معامله.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب چگونه در معاملات ملکی ضرر نکنیم؟ را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۶ آبان ۱۴۰۰ در ۱:۵۵ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۲ مهر ۱۴۰۰ در ۴:۳۷ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۸ مهر ۱۴۰۰ در ۸:۴۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …