آیا اجبار به واکسیناسیون مخالف حقوق شهروندی است؟

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
به نظر می‌رسد با وجود همه‌گیری کرونا، عده‌ای در برابر واکسیناسیون مقاومت می‌کنند. البته این مختص به ایران نیست و در بسیاری از کشورهای جهان چنین است. دولت‌ها هم بر اساس شرایط، قوانین تشویقی یا تنبیهی برای ترغیب مردم خود به تزریق واکسن در نظر گرفته‌اند.
حقوق شهروندی در اجبار به واکسیناسیون

پس از گذشت چندین ماه، سرانجام واردات واکسن کرونا در کشور سرعت گرفته و بر همین اساس، تزریق واکسن هم با شدت در جریان است؛ اما گفته می‌شود در برخی استان‌ها مردم واجد شرایط برای تزریق واکسن مراجعه نکرده‌اند. به نظر می‌رسد با وجود همه‌گیری کرونا، عده‌ای در برابر واکسیناسیون مقاومت می‌کنند. البته این مختص به ایران نیست و در بسیاری از کشور‌های جهان چنین است. دولت‌ها هم براساس شرایط، قوانین تشویقی یا تنبیهی برای ترغیب مردم خود به تزریق واکسن در نظر گرفته‌اند. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع حقوق شهروندی در اجبار به واکسیناسیون می‌پردازیم.

کرونا

«مساله کرونا، مساله‌ای عادی نیست. امنیت بهداشتی مردم بر عهده دولت است و چون این اپیدمی فراگیر است، دولت می‌تواند برای کنترل آن وضع قانون کند.»

ما از قبل از سال ۱۳۲۰ زمانی که بیماری‌های واگیردار متداول بوده، قوانینی را گذراندیم که هم‌اکنون هم حاکم هستند؛ برای نمونه اگر فردی بیماری واگیرداری داشته باشد و درباره آن اطلاع‌رسانی نکند و اقدامی برای درمان خود انجام ندهد و فرد دیگری این بیماری را از او بگیرد یا پزشکی بیماری واگیردار را در بیماران خود ببیند، اما آن را اعلام نکند، تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

این مساله هم همین حالت را دارد و از این بابت دولت مسئولیت حقوق عمومی را عهده‌دار است. مهم‌تر اینکه دولت‌ها با وضع قوانین می‌توانند فعل یا ترک‌فعلی را تعریف و عنوان مجرمانه به آن بدهند.

از این منظر دولت از باب قوانین عامره حاکمیتی که برای حفظ و صحه دیگران دارد می‌تواند، گروه‌هایی را ملزم به رعایت بعضی از موضوعات از جمله همین واکسن‌زدن کند.

حقوق شهروندی

مجازات واکسن نزدن

دولت اگر قانونی مصوب کند، می‌تواند مجازات برای افرادی که واکسن نمی‌زنند در نظر بگیرد. همان‌طور که  بیان شد فعل یا ترک فعلی که طی تشریفات قانونی تصویب شود طبیعی است که شامل افراد و لازم‌الاجرا شود اما در اینجا، دولت محدودیت‌هایی را در نظر گرفته که اگر واکسن نزدید، نمی‌توانید سوار هواپیما شوید یا بلیت اتوبوس و … دریافت کنید. دولت در اینجا مجازاتی در نظر نگرفته است، بلکه از یک‌سری امتیازاتی افراد را محروم می‌کند تا بتواند اکثر مردم را در امنیت قرار دهد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب زن از شوهرش چه اموالی را به ارث می‌برد؟ مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۶ آبان ۱۴۰۰ در ۲:۰۵ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۸ مهر ۱۴۰۰ در ۲:۲۲ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۷ مهر ۱۴۰۰ در ۵:۴۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …