چگونه یک زن می‌تواند حق طلاق بگیرد؟

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بسیار پیش آمده که طرفین بدون دانش و آگاهی و اطلاع از مفاد عقد‌نامه، اقدام به امضای آن می‌نمایند، در حالیکه نوعا سندی را امضا می‌نمایند که دارای شروطی است که ممکن است به صلاحشان نباشد، از همین رو بعد از مدتی و با سرد شدن رابطه، عوارض آنچه بدون علم و آگاهی امضا نموده‌اند هویدا خواهد شد.
نحوه دریافت حق طلاق توسط زن
اصولا در هر عقدی می‌توان هر شرطی را درج نمود، این در حالی است که آن شرط می‌بایست دارای شرایطی باشد تا آثار قانونی بر آن مترتب گردد، در صورتی‌که شرط یا شروط حائز شرایط قانونی نباشد، می‌تواند حتی صحت و اعتبار عقد اصلی را نیز مورد خدشه و تردید قرار دهد. عقد ازدواج نیز همانند سایر عقود از این قاعده خارج نیست، بنابراین می‌توان هر شرطی را که با شرایط عمومی عقود و نیز شرایط خاص عقد ازدواج مغایر نباشد، در ضمن آن یا حتی به‌طور جداگانه شرط نمود. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع نحوه دریافت حق طلاق توسط زن می‌پردازیم.

طبق ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی

طرفین عقد ازدواج می‌توانند هر شرطی که مخالف با مقتضای عقد مزبور نباشد در ضمن عقد ازدواج یا عقد لازم دیگر بنمایند: مثلا اینکه شرط شود، هرگاه شوهر زن دیگر بگیرد یا در مدت معینی غایب شود یا ترک انفاق نماید یا بر علیه حیات زن سوءقصد کند یا سوءرفتاری نماید که زندگانی آن‌ها با یکدیگر غیر قابل تحمل شود، زن وکیل و وکیل در توکیل باشد که پس از اثبات تحقق شرط در محکمه و صدور حکم نهایی، طلاق بگیرد.
نحوه دریافت حق طلاق

چگونگی اعمال شرط

در بیان چگونگی اعمال شرط مزبور توسط زن باید بیان داشت که گاهی امکان اعمال و استفاده از شرط مزبور موکول به شرطی شده است، به‌طور مثال در عقد‌نامه درج شده که در صورتی‌که شوهر به هر دلیلی نفقه زن را تادیه نکند، زن بتواند وکیل در طلاق باشد.
در این‌صورت زن با اثبات عدم تادیه یا پرداخت نفقه توسط شوهر، این امکان را خواهد داشت تا از شرطی که به نفعش ایجاد شده استفاده نماید و خود را مطلقه سازد.
 اما همیشه این‌طور نیست، چراکه می‌توان وکالت در طلاق را به‌طور مطلق به زن اعطا نمود. به عبارتی دیگر بدون آن‌که اعمال وکالت موکول به تحقق شرطی باشد، زن بتواند خود را مطلقه سازد.
با این توضیح که در عقدنامه درج می‌شود که زن از طرف شوهر وکیل و وکیل در توکیل خواهد بود که هر وقت دلش خواست خود را مطلقه سازد، زیرا همان‌طور که شوهر می‌تواند به شخص دیگری وکالت عام یا مطلق یا همان وکالت بی‌قید و شرط برای طلاق زن خود بدهد، این امکان را خواهد داشت تا زن را وکیل مطلق یا عام در طلاق کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا می‌توان نفقه زن را کاهش داد؟ را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۸ آبان ۱۴۰۰ در ۶:۰۳ ب٫ظ

  2. سیامک شفایی

    ۸ مهر ۱۴۰۰ در ۹:۵۳ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۷ مهر ۱۴۰۰ در ۹:۳۱ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۷ مهر ۱۴۰۰ در ۸:۳۵ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۷ مهر ۱۴۰۰ در ۶:۰۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …