چرا فقط مردان ریش دارند؟

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
زنان و کودکان بدون وجود ریش و موی صورت به راحتی زندگی می‌کنند اما چرا در مردان ریش یا موی صورت وجود دارد؟
ریش در مردان

محققان فرضیه هایی برای وجود ریش در مردان طی تکامل انسان محتمل دانسته‌اند. با مجله دلتا همراه باشید تا با فرضیه‌های وجود ریش در مردان آشنا شوید.

۱- برتری (نشان دهنده قدرت بیشتر) مردان با ریش بیشتر

برای کمک به مشخص شدن منشا تکامل ریش و صداها، محققان آزمایشی کردند که آیا داشتن ریش بییشتر و صدای کلفت مردان، باعث جذاب‌تر و قوی‌تر به نظر رسیدن از نظر دیگران می‌آید یا خیر؟

آن‌ها از ۲۰ مرد و ۲۰ زن خواسته‌اند که تسلط و جذابیت شش مرد را که در ۴ نوبت از آن‌ها فیلمبرداری شده ارزیابی کنند و در هر فیلمبرداری اجازه دادند تا موهای صورت مردان آزمایش بیشتر رشد کند. سپس با نرم افزار رایانه‌ای چهار نسخه از هر ویدیو با تغییر صدای بم‌تر و زیرتر تهیه شد. نتایج حاصل از این تحقیقات نشان داد که ریش به صورت پیوسته بر میزان جذابیت مردان تاثیر نمی‌گذارد، اما کسانی که اجازه می‌دهند موهای صورتشان رشد کند، قوی‌تر تلقی می‌شوند.

در یک پژوهش نشان داد زنان و مردان، ریش بیشتر مردان را نشانه قوی‌تر، پیرتر بودن آن مرد می‌دانند و احتمالا دلیل تکاملی ریش، ترساندن رقبا و پیروزی بر آن‌ها بوده است.

۲- جلوگیری از ضربه به صورت به‌خاطر ریش مردان

گذشته از تقویت صفات تسلط (و فراهم کردن زمینه‌های مناسب پرورش باکتری‌ها و سایر میکروب‌ها)، ریش ممکن است هدف بسیار عملی نیز داشته باشد.

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که رشد ریش ضخیم، فک انسان را از ضربه و آسیب محافظت می‌کند.

تحقیقات قبلی حاکی از آن است دست انسان به‌عنوان سلاح به شکل و فرم امروزی تکامل یافته است و صورت انسان به طور طبیعی برای مقاومت در برابر نیروی و ضربه شکل گرفته است.

مطالعه جدید نشان می‌دهد که ریش همچنین می‌تواند در هنگام درگیری‌های جسمی با دیگر مردان، حس قدرت بیشتری بدهد. محققان جمجمه محکم انسان را که با مو و ریش تکامل یافته از پشم گوسفند پوشیده شده است را مرتبط با درگیری‌های مردان در مواجهه با حوادث مختلف طی تکامل می‌دانند.

آزمایش‌های محققان نشان داد که ریش ۳۷٪ بیشتر جلو ضربه را می‌گیرد و نسبت به افراد بدون ریش نیروی آن را جذب می کند و ۴۵% دیرتر موجب شکستگی استخوان شد.

وجود این ویژگی‌های متمایز که باعث افزایش مدت زمان وراد شدن ضربه تا برخورد آن به صورت می‌شود از این فرضیه حمایت می‌نماید که ریش انسان از مناطق آسیب‌پذیر اسکلت صورت در برابر آسیب‌های مضر محافظت می‌کند.

۳- آندروژن و موهای بیشتر صورت مردان

کودکان بعد از بلوغ هورمون‌های جنسی ترشح می‌کنند. هورمون‌های موسوم به آندروژن‌ها، که در هر دو جنس وجود دارد، موهای حجیم را تحریک می‌کنند تا تیره و درشت شوند. قسمت‌های زیر بغل و جنسی بیشتر به تستوسترون و سایر آندروژن‌ها حساس هستند، به همین دلیل هم در زن و مرد بعد از بلوغ موهای تیره در آن مناطق رشد می‌کند.

اما مردان سطح آندروژن بالاتری نسبت به زنان دارند. بنابراین رشد موهای آن‌ها بیشتر از خانم‌ها تغییر می‌کند. موهای بدن تیره‌تر می‌شوند و موهای صورت جوانه می‌زنند، که معمولاً از لب فوقانی شروع می‌شود و به گونه‌ها و چانه گسترش می‌یابد.

این نکته را اما باید بدانید که میزان هورمون تستوسترون مردان دلیل وجود ریش بزرگ‌تر یا بیشتر نیست، بلکه ژنتیک عامل اصلی در مقدار بیشتر ریش است.

ریش در مردان

پیشنهاد مطالعه: مطلب توالتی که فضولات را به پول تبدیل می‌کند! را بخوانید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۸ آبان ۱۴۰۰ در ۵:۴۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۱ مهر ۱۴۰۰ در ۹:۳۴ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۹ مهر ۱۴۰۰ در ۱۰:۳۹ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۹ مهر ۱۴۰۰ در ۴:۳۳ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۷ مهر ۱۴۰۰ در ۹:۲۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…