چرا خمیازه می‌کشیم؟

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
همه انسان‌ها و بیشتر حیوانات خمیازه می‌کشند. حتی فکر کردن در مورد خمیازه کشیدن نیز باعث می‌شود که شما این کار را انجام دهید.
خمیازه کشیدن انسان

شما نباید سعی کنید خمیازه را از بین ببرید یا از آن جلوگیری نمایید، زیرا علت خمیازه کشیدن انسان این است که بدن بنا به مسائلی، به آن نیاز دارد. خمیازه کشیدن یکی از مسری‌ترین و غیرقابل کنترل‌ترین کارهایی است که بدن انجام می‌دهد. با مجله دلتا همراه باشید.

در مورد اینکه چرا مردم خمیازه می‌کشند نظریه‌های زیادی وجود دارد. یک نظریه مشهور این است که خمیازه کمک می‌کند تا اکسیژن بیشتری وارد بدن شما شود. اما این نظریه تا حدود زیادی نفی شده است. در این مطلب به بررسی یک سری آزمایشات تعجب آور در مورد خمیازه کشیدن پرداخته‌ایم که در ادامه آن ها را می‌خوانیم.

نظریه‌های خمیازه

دلایل خمیازه، حتی اگر خسته نباشید

علمی‌ترین نظریه در مورد اینکه چرا خمیازه می‌کشیم مورد تایید است تنظیم درجه حرارت مغز است. دانشمندی به نام گالوپ از دانشگاه پرینستون می‌گوید: طبق آزمایشات ما بر روی انسان و موش‌ها، خمیازه کشیدن باعث خنک شدن مغز می‌شود. ایده اصلی تحقیقات آن‌ها این است:

  • وقتی انسان شروع به خمیازه می‌کند، کشش شدید فک او باعث افزایش جریان خون در گردن، صورت و سرش می‌شود.
  • نفس عمیق کشیدن در هنگام خمیازه، جریان مایع نخاعی و خون را از مغز به سمت پایین تحمیل می‌کند.
  • هوای خنک تنفسی در دهان باعث خنک شدن این مایعات می‌شود.
    گالوپ می گوید: “این فرآیند‌ها ممکن است مانند یک رادیاتور عمل کنند و خون را از مغز خارج کنند در حالی که خون خنک‌تری از ریه‌ها و اندام‌ها وارد می‌کنند و در نتیجه سطح مغز را خنک می‌گردانند”.

آزمایش تاثیر دمای هوا بر میزان خمیازه

مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۴ که در مجله معتبر Physiology & Behavior منتشر شده است، با بررسی عادات خمیازه ۱۲۰ نفر نشان می‌دهد که خمیازه در زمستان کمتر اتفاق می‌افتد. اگر دمای مغز بیش از حد معمول باشد، استنشاق هوا می‌تواند به خنک شدن آن کمک کند.

اما فرضیه گالوپ پیش بینی می‌کند که هوای سرد در پاییز و زمستان بهتر می‌تواند باعث تنظیم شدن دمای مغز شود بنابراین در فصول سرد بیشتر خمیازه می‌کشیم اما در فصول گرم سال که درجه دمای محیط افزایش می‌یابد، انسان برای خنک نگه داشتن مغز خود به طور غیرارادی کمتر خمیازه می‌کشد.

محققان طی مطالعه‌ای از ۸۰ عابر پیاده خواستند تا تصاویر خمیازه کشیدن مردم را مشاهده کنند. مردم اغلب وقتی دیگران را می‌بینند که در حال خمیازه کشیدن هستند، خمیازه می‌کشند.

نهایتا مشخص شد که در هوای خنک، ۴۵ درصد از مردم وقتی به این تصاویر نگاه می‌کنند خمیازه می‌کشند. اما در هوای گرم‌تر، فقط ۲۴٪ از مردم خمیازه می‌کشند علاوه بر این، افرادی که در هوای خنک بیرون باشند، بیشتر خمیازه می‌کشیدند و آن‌هایی که در هوای گرم کمتر بیرون می‌رفتند، خمیازه کمتری می‌کشیدند.

بنابراین طبق نتایج حاصل شده از تمامی تحقیقات روی این موارد، بدن باید هنگام خنک شدن هوا بیشتر خمیازه بکشد و در هنگام گرم شدن هوا باید کمتر خمیازه بکشد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب توالتی که فضولات را به پول تبدیل می‌کند! را بخوانید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۹ آبان ۱۴۰۰ در ۱:۵۹ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۳ مهر ۱۴۰۰ در ۱:۱۳ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۵ مهر ۱۴۰۰ در ۴:۲۶ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۵ مهر ۱۴۰۰ در ۱:۱۷ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۵ مهر ۱۴۰۰ در ۹:۰۸ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…