آشنایی با اقدامات لازم اداری و قضایی پس از سرقت از منزل یا خودرو

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
سرقت از منازل و سرقت از داخل خودرو، متاسفانه از فراوانی بسیار زیادی در جامعه ما برخوردار است.
اقدامات لازم پس از سرقت

سرقت عبارت است از ربودن مال شخص دیگر به صورت مخفیانه و البته با آگاهی بر جرم بودن عمل ارتکابی. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع اقدامات لازم پس از سرقت می‌پردازیم.

برای طرح و پیگیری شکایت از سرقت، باید حتما مراحل زیر را طی نمود:

 اطلاع به فوریت‌های پلیسی ۱۱۰:

بعد از اطلاع از وقوع سرقت چه در خودرو یا منزل و برای بهره‌مندی از حقوق بیمه حتما از طریق فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مراتب را به اطلاع ماموران نیروی انتظامی برسانید. ماموران با حضور در محل وقوع جرم، ضمن بررسی مراتب، گزارش کاملی را از محل وقوع و نحوه اعمال جرم، تهیه و در اختیارتان قرار خواهند داد تا بتوانید با سهولت بیشتر روند پیگیری خود را دنبال نمایید.

مراجعه به کلانتری محل یا دادسرای محل وقوع جرم:

گام بعدی، طرح شکایت با عنوان سرقت از منزل یا خودرو است. برای طرح شکایت با در دست داشتن گواهی مامور ۱۱۰، می‌بایست ابتدا به کلانتری محل مراجعه و پس از تایید گواهی مامور ۱۱۰ و تشکیل پرونده، به داسرای محل وقوع جرم مراجعه شود و اقدام به طرح شکایت نمود.

برای طرح شکایت کیفری برخلاف دعاویی حقوقی لازم نیست شاکی حتما شکایت خود را در برگه چاپی مخصوص با تشریفات خاص تهیه کند.

بر اساس ماده ۶۸ قانون آیین دادرسی کیفری، شکایت شاکی چه به‌صورت شفاهی و چه به‌صورت کتبی برای شروع به رسیدگی کافی است و قاضی دادگاه نمی‌تواند از پذیرش آن خودداری نماید.

هم‌چنین به موجب قوانین، ضابطین دادگستری و قاضی مکلف‌ا‌ند شکایات شفاهی یا کتبی شاکیان را در همه وقت قبول نمایند. البته که در عمل رویه دادگاه‌ها متمایل بر این امر است که شکایت باید در برگه‌های مخصوص ثبت یا از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ارسال گردد.

اقدامات پس از سرقت

تنظیم شکوائیه و ارسال به دادسرا:

در گام بعدی می‌بایست شکواییه خود را با ذکر کامل موضوع جرم و اسامی شاکی و مشتکی‌عنه (دزد یا افراد ناشناس) تنظیم نموده و به دادسرا تحویل دهید.

با توجه به الکترونیک شدن طرح دعوا و شکایات، می‌توانید از طریق دفاتر خدمات به راحتی نسبت به ثبت شکواییه خود اقدام نمایید. دادسرا مراحل مقدماتی تحقیق و تعقیب را انجام و پرونده را تکمیل می‌نماید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا با جواب دادن به توهین دیگران مجرم شناخته می‌شویم؟  را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۹ آبان ۱۴۰۰ در ۲:۰۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۳ مهر ۱۴۰۰ در ۱:۲۲ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۶ مهر ۱۴۰۰ در ۲:۴۳ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۵ مهر ۱۴۰۰ در ۴:۲۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …