نکاتی که اگر در معاملات ملکی به آن توجه نکنید دچار مشکل می‌شوید

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آگاهی خریداران از نکته‌های مهم حقوقی هنگام خرید ملک، اهمیتی بسیاربالایی دارد و آگاه نبودن ازاین نکات، گاه مشکلاتی را برای خریداران ایجاد خواهد کرد.
نکات مهم در معاملات ملکی

خریداران و فروشندگان ملک با توجه به قوانین و مقرراتی که در این زمینه تنظیم شده می‌توانند تا حد بسیار زیادی از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری و به نوعی معامله ملکی خود را تضمین نمایند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نکات مهم در معاملات ملکی می‌پردازیم.

موقوفه بودن ملک را بررسی نمایید

از نکات بسیارمهم حقوقی هنگام خرید یک ملک، بررسی موقوفه بودن آن است. بسیاری از مردم تصور میکنند، ملک های وقفی فقط به صورت مساجد و حسینیه ها، مدارس، بیمارستان و … است. اما بسیاری از املاک وقفی، تحت اجاره و در تسلط برای کاربری‌های مسکونی یا تجاری قرار دارد. مطلع باشید به عنوان یک نکته حقوقی مهم، معامله املاک وقفی جایز نیست و این املاک قانونا قابل خرید و فروش و معامله نیستند.

گاهی برخی املاک موروثی هستند

اگر ملک مورد معامله از طریق ارث به فروشنده یا فروشندگان آن به ارث رسیده باشد، هنگام تنظیم قرارداد باید، علاوه بر اسناد ملک، مدارک ضروری زیر نیز به رویت خریدار برسد:

  • گواهی انحصار وراثت که توسط شوراها صادر شده
  •  مفاصا حساب مالیات بر ارث ملک توسط سازمان امور مالیاتی
  •  بررسی اسناد ملک

در رهن بودن ملک را بررسی نمایید

خریداران مطلع باشند، در صورتی‌که ملکی در رهن باشد فروشنده نمی‌تواند آن ملک را به خریدار منتقل کند و در واقع، هرگونه معامله چنین املاکی غیرقانونی است و تا وقتی که آن ملک از رهن خارج نشده یا رضایت و اجازه مرتهن (شخصی که ملک در رهن اوست) اخذ نشود، امکان تنظیم سند رسمی به نام خریدار مقدور نخواهد بود. خریدار می‌تواند با مراجعه به سند رسمی و مطالعه دقیق آن در صورتی که ملک در رهن باشد، این موضوع را متوجه شود.

معاملات ملکی

توقیف یا در بازداشت بودن ملک را بررسی کنید

گاهی ملک بر اساس دستور مرجع قضایی و یا صدور اجراییه اداره ثبت، توقیف می شود.  مطلع باشید امکان تنظیم سند رسمی به نام خریدار تا زمان رفع بازداشت وجود ندارد لذا معامله چنین املاکی غیرقانونی است.

حقوق و منافع سایرین را در ملک بررسی کنید

ممکن است سایر اشخاص به نحوی نسبت به ملک مورد نظر، حق یا حقوقی داشته باشند که این حقوق، بهره‌برداری کامل خریدار از ملک را با مانع روبرو خواهد کرد. برای مثال ممکن است افرادی نسبت به ملک دارای حق انتفاع یعنی حق سکونت و بهره‌برداری از ملک را داشته باشند یا دارای حقوق ارتفاقی باشند. خریداران می‌توانند با درج شرطی در ضمن عقد، در صورت وجود این حقوق امکان فسخ را برای خود محفوظ بدارند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا مستاجر می‌تواند ملک اجاره‌ای را به دیگری اجاره دهد؟  را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۹ آبان ۱۴۰۰ در ۲:۲۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۳ مهر ۱۴۰۰ در ۲:۴۶ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۵ مهر ۱۴۰۰ در ۴:۲۹ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۴ مهر ۱۴۰۰ در ۴:۱۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …