طراحی سرای محله سنگاپور ، نسل جدید مراکز خدماتی و اجتماعی

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مجموعه‌ای از تراس‌های سبز با بهره‌گیری از سیستم جمع‌آوری آب‌های زیر زمینی و کانال‌های آب توسط استودیو طراحی «Serie» در پروژه‌ی طراحی سرای محله «واحه» اجرا شده‌است.
طراحی سرای محله

پلی‎کلینیک و سرای محله سنگاپور برای رفع نیازهای ضروری و گروهی مردم در یک محدوده از پایتخت سنگاپور طراحی شده است.

از ویژگی‌های بارز در پروژه تلفیقی فوق می‌توان به گسترش بیشتر فضای سبز و استفاده از عناصر پایدار ساختمان اشاره کرد. این دو عامل در معماری کشور سنگاپور از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

طراحی سرای محله

کشور سنگاپور از تعدادی جزیره تشکیل شده و مساحت آن ۷۱۸ کیلومتر مربع است. جالب است بدانید مساحت این کشور کمی کوچک‎تر از کشور بحرین است. سنگاپور در جنوب شرقی آسیا واقع شده و یکی از مراکز بزرگ تجاری داد و ستد کالا در جهان است.

یکی از منابع عمده درآمد سنگاپور، صنعت گردشگری است. دلایل محبوبیت سنگاپور بین جهانگردان عبارت‌است از:

  • تنوع قومی
  • جاذبه‌های طبیعی فراوان
  • استفاده از زبان انگلیسی به‌عنوان یکی از زبان‌های اصلی
  • شبکه حمل و نقل گسترده و کارآمد

محله اورچارد رود  (شامل مراکز خرید بزرگ، باغ وحش، باغ پرندگان « جورونگ» است) و جزیره گردشگری سنتوزا از جمله مناطق مورد علاقه جهانگردان در این کشور است. جاذبه‌ها و فعالیت‌های زیادی که شامل نمایش آتش بازی شبانه، پارک دلفین‌ها، پارک پروانه‌ها و سینمای چهاربعدی و… می‎شود؛ برای کودکان و بزرگ‎سالان وجود دارد.

سرای محله

سرای محله «واحه» برای بنیاد مسکن و برنامه توسعه شهرداری سنگاپور طراحی و اجرا شده‌ که نسل جدیدی از مراکز خدماتی و اجتماعی است تا فضاهای خدمات‌دهی را به محله‌های کوچک مرتبط کند.

مراکز خرید و تسهیلات عمومی و یک کلینیک دولتی در سرای محله « واحه» وجود دارد.

مجموعه‌ای از تراس‌های سبز با بهره‌گیری از سیستم جمع‌آوری آب‌های زیر زمینی و کانال‌های آب توسط استودیو طراحی «Serie»، در پروژه‌ی سرای محله «واحه» اجرا شد.

تراس‌های سرسبز این مجموعه‌ی زیبا مانند فضاهای عمومی عمل کرده و عرصه‌هایی را برای بازی کودکان و آمفی تئاتر برای بزرگ‎سالان ایجاد می‌کنند.

برنامه جامع طراحی لنداسکیپ و شکل‌گیری بام سبز این ساختمان بسیار اهمیت داشت. جالب است بدانید که امکان کشاورزی شهری در زمین‌های تخت این مجموعه فراهم است.

باغ‌ها علاوه بر زیبایی، کارایی و عملکرد نیز دارند. مجموعه‌ای از فرهنگ فضای سبز در معماری را، باغ‌ها تشکیل می‌دهند. با آوردن فضای سبز به مناطق مسکونی و لذت بردن از آن‌ها، فضای زندگی و تعاملات اجتماعی ارتقا می‌یابد.

پلازا (plaza) در زبان اسپانیایی به معنی میدان است. در اصطلاح به آن دسته از فضاهای عمومی اتلاق می‌شود که درون شهرها قرار داشته و در واقع، فارغ از ابعاد تجاری، صرفاً کارکردی پاتوق‌ گونه برای شهروندان دارند.

کانسپت سرای محله «واحه» یک پلازای باز و طبیعی است که دسترسی عمومی را از مرکز باز بنا به فضاهای رستوران، مراکز آموزشی و خدمات پلی‌کلینیک میسر می‌سازد.

تراس سرای محله

همان‌طور که در تصویر می‌بینید، در طراحی این مجموعه تمام عرصه‌های عمومی به تراس‌های سبز و باغ متصل شده‌اند.

به همین دلیل فضای سبز باغ و تراس‌ها یک فرصت عالی برای سپری کردن وقت (زمان انتظار) را فراهم می‌کنند. افرادی که در سالن انتظار کلینیک نشسته‌اند یا در مسیر سرای محله در حال گذر هستند، از زیبایی‌های این محیط  لذت می‌برند.

یک پلازای محافظت شده روبه‌روی آبراه، که قلب تپنده و پر تردد مجموعه است، وجود دارد.

نقطه اتصال بین طبقات و مجموعه با خیابان این پلازای بزرگ است. این پلازای بزرگ در واقع شاهراه مجموعه است که طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها و رویدادهای اجتماعی در آن‎جا انجام می‌شود.

پلازای سرای محله

تمام سیرکولاسیون (الگوی رفت و آمد در یک محوطه یا ساختمان) از طریق سایت و پلازای آن صورت می‌گیرد و به‌عنوان هسته اصلی پروژه برای اتصال ساختمان به شهر محسوب می‌شود.

منبع: archdaily.com

برای خواندن مطالب بیشتر در مورد نمونه موردی سرای محله ، پلان طراحی مرکز محله ، مقاله سرای محله ، اصول طراحی مرکز محله ، برنامه فیزیکی سرای محله ، پاورپوینت سرای محله ،  معماری و دکوراسیون و معماری های خاص از مجله دلتا دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…