در صورت عدم همکاری ورثه برای تقسیم ارث چه باید کرد؟

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که انحصار وراثت می‌تواند داشته باشد، عدم همکاری ورثه برای تقسیم ارث است.
عدم همکاری ورثه برای تقسیم ارث

مراحل انحصار وراثت پیچیدگی‌های بسیار زیادی دارد که ممکن است مراحل انجام این کار را طولانی کند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع عدم همکاری ورثه برای تقسیم ارث می‌پردازیم.

دلایل عدم همکاری ورثه برای تقسیم ارث

در بعضی از موارد این مشکل پیش آمده برای عدم همکاری یکی از وراث است. برای مثال همه‌ وراث برای توافق‌نامه‌ محضری تقسیم اموال به نتیجه می‌رسند ولی یکی از وراث به هر دلیلی مخالف انجام این کار است.

یا در موارد دیگر ممکن است همه‌ وراث به توافق برسند که وکالتی به وکیل بدهند که امور انحصار وراثت توسط وکیل انجام شود ولی یکی از وراث مخالفتی سر این موضوع دارد.

در صورت عدم همکاری ورثه برای تقسیم ارث چه باید کرد؟

به‌صورت کلی در حل موضوعات این چنینی که نفرات مختلفی درگیر هستند بهترین راه حل مذاکره‌ مسالمت آمیز است. یعنی باید همه‌ وراث با یک دیگر مذاکره کنند تا به نتیجه‌ برسند.

اگر بعد از مذاکره به نتیجه مثبتی نرسیدید باید دعوای خلع ید از ملک مشاعی را طرح کنید. این دعوا برای زمانی کاربرد دارد که ملک خاصی از اموال متوفی به تعدادی از وراث تعلق می‌گیرد. در این صورت وراث برای تقسیم این مال همکاری لازم را نمی‌کنند.

دعوای خلع ید از ملک مشاعی به این صورت است که ملکی که سر آن به نتیجه مشترکی نرسیدند را پلمپ می‌کنند. هدف از پلمپ کردن این ملک این است که از نظر دادگاه موضوع کارشناسی شود.

وقتی این دعوا طرح شود و دادگاه کارشناسی لازم را انجام دهد در نهایت آن وراثی که قرار بود از یک ملک بهره‌ای نبرد یا درصد کمی بهره ببرند با وراث دیگر در شرایط برابر قرار می‌گیرند و به یک اندازه بهره می‌برند.

عدم همکاری ورثه

مرجع رسیدگی به عدم همکاری وراث در تقسیم ارث

در مبالغ پایین برای رسیدگی به مساله عدم همکاری وراث در تقسیم ارث باید به شورای حل اختلاف مراجعه کرد، اما در مبالغ بالاتر باید به دادگاه محل وقوع مال مراجعه کرد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب جدیدترین روش‌های سرقت حساب بانکی شما  مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۸ آبان ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۰ آبان ۱۴۰۰ در ۰:۵۰ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲ آبان ۱۴۰۰ در ۴:۰۴ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۳ مهر ۱۴۰۰ در ۷:۵۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …