۵ نکته حقوقی مهم در تنظیم قرارداد خرید خانه

۷
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
خرید و معامله خانه کار ساده‌ای نیست؛ و خیلی از افراد نمی‌دانند که در هنگام خرید و فروش ملک باید به چه نکات و موارد مهمی توجه کنند.
نکاتی در تنظیم قرارداد خرید خانه

قراردادی که تحت عنوان بیع‌نامه ابتدا خارج از دفاتر اسناد رسمی تنظیم می‌شود، سندی عادی است و به همین دلیل طرفین معامله باید نهایت دقت را در تنظیم آن داشته باشند تا بعد‌ها دچار مشکل نشوند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نکاتی در تنظیم قرارداد خرید خانه می‌پردازیم.

احراز سمت فروشنده و اختیارات نماینده وی

بهترین حالت در تنظیم قرارداد این است که خریدار و فروشنده به‌عنوان اصیل طرفین عقد قرار گیرند و در واقع بدون واسطه اقدام به امضای آن نمایند.

اما اگر کسی که بیع‌نامه را امضا می‌کند، خود مالک نیست بلکه وکیل یا ولی یا قیم مالک است، خریدار باید دلایل احراز سمت آن‌ها را بررسی کند و مشخص شود، حدود اختیارات وکیل در وکالتنامه شامل حق فروش و گرفتن بهای معامله هم می‌شود.

هم‌چنین در صورت تعدد مالکین، حتما باید ذیل بیع‌نامه را همه آن‌ها به نسبت سهم خود امضاء کنند، مگر این‌که یکی یا برخی از آن‌ها از جانب سایرین بنا به روش‌های اشاره شده دارای اختیارات قانونی باشد.

درج مشخصات کامل مورد معامله

خریدار باید مشخصات مالی که قصد خرید آن را دارد، با آنچه در سند قید شده است، مطابقت دهد و درج وصف کامل توابع، منضمات، ملحقات و مشاعات آن مانند انشعاب آب، برق، گاز، تلفن، پارکینگ، انباری و … که در سند توصیف شده، نیز بسیار ضروری است. بنگاه‌ها نیز باید به طور کلی مشخصات ملک را در بیع نامه ذکر کنند، به خصوص زمانی که این مشخصات مربوط به عیب و نقص مورد معامله است.

 ادای متقابل تعهدات

لازم است هنگام تنظیم بیع‌نامه اولیه، انجام تعهدات طرفین به‌صورت متقابل تنظیم گردد. بهتر است در قرارداد تصریح شود در صورت عدم پرداخت مابقی ثمن در موعد مقرر از طرف خریدار یا عدم تحویل یا انتقال رسمی مورد معامله در تاریخ مقرر توسط فروشنده، هر یک از طرفین که تعهد به‌نفع اوست حق فسخ معامله را دارا است.

تنظیم قرارداد خرید خانه

 استفاده از روش‌های پرداخت مطمئن

امروزه با تعبیه سامانه‌های پرداخت و روش‌های الکترونیکی، نقل و انتقال بهای معاملات آسان شده، ولی چنانچه گزینه پرداخت بوسیله چک باشد، باید اطمینان حاصل نمود که چک از حساب مسدود صادر نشده، یا چک سرقتی نبوده و نیز امضای آن مجعول نباشد.

 اطمینان از امکان انتقال رسمی ملک

بایستی دقت شود که در خصوص معامله بر املاک در متن بیع‌نامه به گونه‌ای تصریح شود در صورتی‌که معلوم گردد مالکیت مورد معامله به هر علتی متعلق به دیگری بوده و فروشنده حق فروش آن را نداشته است یا به هر شکلی موضوع حق فرد دیگری باشد، فروشنـده موظف به پس دادن ثمن معامله معادل قیمت روز ملک می‌باشد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا پدر و مادر می‌توانند ارث دختر و پسر را تغییر دهند؟ را مطالعه کنید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ آبان ۱۴۰۰ در ۲:۲۹ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱ آبان ۱۴۰۰ در ۵:۳۰ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۶ مهر ۱۴۰۰ در ۰:۳۲ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۹ مهر ۱۴۰۰ در ۱۲:۰۷ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱ مهر ۱۴۰۰ در ۸:۳۷ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۳:۵۵ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۲:۴۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …