آیا می‌توان حضانت فرزند را از همسر پس گرفت؟

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
حضانت فرزند براساس قانون و نظر دادگاه اعمال می‌شود و برای پس گرفتن آن باید شرایطی وجود داشته باشد.
پس گرفتن حضانت فرزند

وظیفه حفظ و نگهداری فرزندان زندگی مشترک بر عهده والدین است اما این امکان وجود دارد که آن‌ها با توافق یکدیگر این وظیفه را به‌صورت فردی به عهده گرفته و انجام دهند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع پس گرفتن حضانت فرزند می‌پردازیم.

حضانت فرزند قبل از طلاق

قبل از طلاق حضانت فرزند به عهده هر دوی والدین است، اما حضانت فرزندان چه دختر و چه پسر تا سن هفت سالگی با مادر و سپس با پدر است.

حضانت فرزند در طلاق توافقی

همان‌طور که از نام این نوع طلاق معلوم است تمامی مسائل فی مابین زوجین در این نوع طلاق قابل مذاکره است، حضانت فرزند پسر یا دختر تا سن هفت سالگی با مادر و بعد از آن طبق قانون با پدر است اما این مانع از این نیست که زوجین خلاف این را توافق کنند و به‌طور مثال حضانت فرزندان کلا به پدر و یا مادر داده شود.

بخشیدن مهریه در قبال حضانت فرزند

اگر  زن بخواهد در مقابل انتقال حضانت از ناحیه شوهر مهرش را ببخشد در این فرض نظرات حقوقدانان متفاوت است اما در رویه قضایی غالبا بخشیدن مهریه در قبال طلاق مورد نظر قرار می‌گیرد (طلاق خلعی) و نه حضانت و لیکن زوجین می‌توانند نسبت به این مهم که پس از طلاق حضانت با کدامیک از طرفین باشد با یکدیگر توافق نمایند و در رویه این مورد پذیرش است.

پس گرفتن حضانت

آیا می‌توان حضانت فرزند را از همسر پس گرفت؟

بر اساس قانون هرگاه طرفین طلاق (زن و شوهر) برای حضانت فرزند خود با یکدیگر به توافق برسند، اما این توافق برخلاف مصلحت طفل باشد، آنگاه دادگاه می‌تواند وارد عمل شود و درباره کسی که حضانت طفل را برعهده گرفته است، تصمیم‌گیری کند.

مطابق با آنچه در قانون آمده است، حضانت فرزند تا رسیدن طفل به سن بلوغ یعنی در دختران ۹ سال و پسران ۱۵ سال تمام بر عهده والدین است و شخصی که حضانت به او محول شده است، حق خودداری از حضانت یا اسقاط حق را ندارد.

مطابق با قانون حضانت حق و تکلیف ابوین است؛ بدین معنی‌ که والدین حق دارند حضانت و سرپرستی کودک خود را به عهده گیرند و قانون جز در موارد استثنایی نمی‌تواند آنان را از این حق محروم کند و از سوی دیگر آنان مکلف‌اند تا زمانی که زنده هستند و توانایی دارند، نگهداری و تربیت فرزند خویش را بر عهده گیرند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب خانم‌ها می‌توانند به جای مهریه این حقوق را بگیرند! را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ آبان ۱۴۰۰ در ۱:۵۷ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۵ مهر ۱۴۰۰ در ۹:۴۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …