در این شرایط قرارداد اجاره شما باطل می‌شود

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
واژه بطلان زمانی به کار گرفته می‌شود که قرارداد، از همان ابتدا و زمان ایجاد، شرایط قانونی لازم برای صحت عقد را نداشته است.
باطل شدن قرارداد اجاره

اجاره یکی از رایج‌ترین قراردادهایی است که در کشور منعقد می‌شود. نکات بسیار مهمی در تنظیم قرارداد موجر و مستاجر وجود دارد که باید از آن‌ها آگاه باشیم تا در تنظیم قرارداد اجاره با مشکل مواجه نشویم. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع باطل شدن قرارداد اجاره می‌پردازیم.

در موارد زیر قرارداد اجاره باطل محسوب می‌شود

  • اگر شرایط عمومی صحت قرارداد و شرایط اختصاصی صحت عقد اجاره رعایت نشود. به‌عنوان‌مثال، مدت اجاره کاملا مبهم بوده و به‌هیچ‌وجه، قابل‌تعیین نباشد.
  • درصورتی‌که مورد اجاره، عیبی پیدا کند که موجب از بین رفتن امکان و قابلیت استفاده مستاجر از آن شود، به‌طوری‌که رفع عیب نیز ممکن نباشد.
  • هرگاه در مدت اجاره، تمام یا قسمتی از عین مستاجره به‌واسطه حوادث طبیعی، مانند سیل، زلزله، آتش‌سوزی و غیره، از بین برود.
  • درصورتی‌که موجر فقط به مدت عمر خود، مالک منافع عین مستاجره باشد و در میانه مدت اجاره فوت کند.

باطل شدن قرارداد

  • درصورتی‌که در عقد اجاره شرط شده باشد که فقط خود شخص مستاجر و نه هیچ شخص دیگر، حق استفاده و بهره‌برداری از مورد اجاره را دارد و او نیز در حین مدت اجاره فوت کند. به‌طورکلی، قانون مدنی به مستاجر این اختیار را داده است که با شخص دیگر، عقد اجاره دومی ببندد. بااین‌وجود، گاهی شخصیت مستاجر برای موجر (صاحبخانه) آن‌قدر اهمیت دارد که در ضمن قرارداد اجاره، شرط می‌کند که فقط شخص مستاجر می‌تواند از عین مستاجره استفاده کند و مستاجر نیز این شرط را می‌پذیرد. در این صورت، با فوت مستاجر، اذن موجر برای بهره‌برداری از مورد اجاره که به شخص او اختصاص داشته از بین رفته و به همین دلیل، قرارداد اجاره نیز، باطل می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب نکات بسیار مهم در مورد مراحل انتقال سند رسمی ملک را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ آبان ۱۴۰۰ در ۳:۰۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۷ مهر ۱۴۰۰ در ۹:۱۸ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ در ۹:۴۴ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …