با جرایم تلگرامی آشنا شوید

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آشنایی با جرایم تلگرامی به شما این امکان را می‌دهد که با عدم بازنشر پست‌های خلاف عفت عمومی یا اقدام اشخاص خارج و داخل کشور به کلاهبرداری اینترنتی نسبت به مبارزه با جرایم تلگرامی اقدام نمایید.
آشنایی با جرایم تلگرامی

وجود پرونده‌های روز افزون جرایم مرتبط با فضای مجازی از قبیل جرایم اینستاگرامی، جرایم مربوط به واتس آپ، جرام مربوط به فیس بوک، مجازات جرایم و چت‌های اینترنتی، تهدید به قتل و تشویق به خودکشی در فضای مجازی، توهین به مقدسات در اینستاگرام، آشنایی با جرایم تلگرامی را به امری اجتناب ناپذیر مبدل کرده است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع آشنایی با جرایم تلگرامی می‌پردازیم.

آشنایی با مصادیق انواع جرایم تلگرامی

  • ساخت استیکر‌های غیر اخلاقی: ساخت استیکرهای غیر اخلاقی با تصاویر دیگران، از جرایم تلگرامی بود که در ابتدا برای کاربران ایرانی قابل دسترسی بود. آشنایی با چنین جرایمی، به مسوولین ایران این امکان را داد که طی مذاکره با مدیران تلگرام، این امکان از دسترس کاربران ایرانی خارج شد.
  • ساخت کانال جهت نشر محتوای غیر اخلاقی: امکان ساخت کانال و تهیه مطالب غیر اخلاقی یا مطالبی که با امنیت ملی و همچنین به کار بردن امکان تبلیغ علیه نظام و نهادهای حاکمیتی و بازنشر پست‌های خلاف امنیت ملی، یکی دیگر از جرایم در تلگرام است که بر اساس ماده ۲۱ قانون جرایم رایانه‌ای به صراحت جرم انگاری شده است.
  • هتک حرمت اشخاص: یکی دیگر از جرام تلگرامی توهین و هتک حرمت اشخاص نسبت به یکدیگر و توهین به مقدسات یا توهین به مقامات رسمی کشور در کانال‌های تلگرامی معاند نظام است. بسیاری از پست‌های گروه‌های تلگرامی و کانال‌های تلگرامی که ایجاد کننده آن‌ها معمولا از شماره‌های خارج از ایران محتوای مجرمانه دارند که باز نشر آن‌ها در گروههای تلگرامی می‌تواند از مصادیق ماده ۱۷ قانون جرایم رایانه‌ای باشد.
  • تهدید به قتل یا تهدید به ضررهای جسمی: نوع دیگری از جرایم در تلگرام، تهدید کاربران نسبت به یکدیگر است. تهدید به انتشار اسکرین‌شات مکالمات و چت‌های اینترنتی، اخاذی از طریق اکانت تلگرامی، کلاهبرداری از طریق چت تلگرامی، همه از مصادیق جرایم تلگرامی هستند که امکان وقوع در فضای مجازی را دارند.
  • رابطه نامشروع تلگرامی: آشنایی با جرایم در  تلگرام، منحصر به موارد فوق نیست. هر عمل یا ترک عملی که در قانون جرم انگاری شده باشد و طریق ارتکاب آن فضای مجازی از قبیل فیس بوک، اینستاگرام، تلگرام، آیمو و یا اسکایپ باشد، قابل تعقیب کیفری توسط دادسرای جرایم رایانه‌ای است.

جرایم تلگرامی

طریقه گزارش جرایم تلگرامی

به محض اطلاع از وقوع چنین جرایمی می‌توانید با مراجعه به سایت اینترنتی پلیس فتا، نسبت به گزارش جرم تلگرامی یا هر جرمی در فضای مجازی به پلیس فتا اقدام نمایید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب نکات بسیار مهم در مورد نحوه صدور چک در معاملات ملکی مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۱ آبان ۱۴۰۰ در ۷:۰۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۷ مهر ۱۴۰۰ در ۱۰:۰۸ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ در ۳:۲۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …