کوچه‌های پنهانی که جاذبه گردشگری شده‌اند!

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
لیون بیش از پانصد معبر سرپوشیده مخفی دارد. بیشتر آن‌ها در املاک خصوصی و به همین دلیل به روی عموم بسته هستند. برخی دیگر بسته شده و در حال حاضر به‌عنوان انبار استفاده می‌شوند. حدود چهل معبر یا بیشتر برای گردشگران قابل مشاهده هستند.
کوچه های مخفی و پنهان

شهر لیون در فرانسه که زمانی محل رفت و آمد بازرگان‌های ابریشم بود یک سری کوچه های مخفی و پنهان دارد که الان به جاذبه گردشگری این شهر تبدیل شده‌اند. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا بدانیم این کوچه‌ها چرا به وجود آمدند و چه رازهایی در دل آن‌ها نهفته است.

تاریخ پیدایش این کوچه‌ها

کوچه های پنهان لیون

تصویر ماهواره‌ای بالا از محله قدیمی لیون در کنار رودخانه سون گرفته شده. همان‌طور که می‌بینید دو خیابان در موازات رودخانه هست که در قرن ۱۵ محل گذر بازرگان‌های ابریشم بود. این دو خیابان ارتباط چندانی با سایر خیابان‌ها ندارند و حدود ۲۰۰ متر با آن‌ها فاصله دارند. این رفت و آمد را برای بازرگان‌ها مشکل می‌کرد. البته شاید فکر کنید ۲۰۰ متر زیاد نیست! ولی این را در نظر بگیرید که بازرگان‌ها بارهای سنگینی داشتند که حتی یک قدم هم برای آن‌ها مهم بود! برای همین آن‌ها به فکر راه چاره افتادند و از خانه‌ها، تعدادی کوچه‌های مخفی درست کردند تا از آن مسیرها خیلی راحت به بازار برسند.

ریشه اصلی کشف آن‌ها

با اینکه این کوچه‌ها به تجار ابریشم نسبت داده می‌شود، اما ریشه آن را باید در قرن ۴ جست‌وجو کرد. بعد از سقوط امپراتوری روم آبراه‌هایی که آب را به شهر لیون می‌بردند کم‌کم از بین می‌رفتند، به‌خاطر همین ساکنان شهر لیون به‌سمت کناره‌های رودخانه سون آمدند تا به منبع آب نزدیک باشند.

معبرهای سرپوشیده لیون

اولین کوچه‌های مخفی در همین زمان ایجاد شدند. بعدها وقتی شهر لیون به مرکز مهم تجارت ابریشم تبدیل شد، این کوچه‌های مخفی راهی آسان برای بازرگان‌های ابریشم بود تا به راحتی جنس‌های خودشان را از رودخانه رد کنند و به مرکز شهر و بازار برسانند.

این کوچه‌های مخفی سرپوشیده برای آن‌ها یک فایده دیگر هم داشت، آن هم اینکه اجناس گران‌قیمت آن‌ها را از باران در امان نگه می‌داشت و حتی در هوای بد هم می‌توانستند رفت و آمد کنند.

تعداد اصلی این کوچه‌ها

کوچه های مخفی

لیون بیش از ۵۰۰ کوچه مخفی دارد که بیشتر در منطقه قدیمی و منطقه‌ای هستند که بازرگانان ابریشم در آنجا بودند. بیشتر این کوچه‌های مخفی در خانه‌های شخصی‌اند و به همین دلیل به عموم مردم نزدیک‌تر هستند. با این حال، بعضی از آن‌ها بسته و به انباری تبدیل شده‌اند. امروزه گردشگران فقط می‌توانند تنها ۴۰ عدد از این کوچه های مخفی و پنهان را ببینند.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر جزیره‌ای با تنهاترین خانه دنیا را بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۶ آبان ۱۴۰۰ در ۹:۰۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۰ مهر ۱۴۰۰ در ۴:۵۳ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۸ مهر ۱۴۰۰ در ۳:۱۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…