آیا واکسن کرونا می‌تواند باعث مرگ شود؟

۹
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
این روزها واکسیناسیون علیه ویروس کرونا با سرعت بیشتری پیش می‌رود. منتها ممکن است اخبار ضدونقیضی درمورد فواید، عوارض و مرگ ناشی از کرونا به گوشتان برسد.
واکسن کرونا می‌تواند باعث مرگ شود

در این مطلب از مجله دلتا، سعی داریم دو موضوع مهم را بررسی کنیم. آیا واکسن کرونا می‌تواند باعث مرگ شود یا ادعای فوت ناشی از تزریق واکسن کرونا حقیقت دارد؟ برای رسیدن به جواب این سوالات تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

آیا واکسن کرونا می‌تواند باعث مرگ شود ؟

اجازه دهید با توضیح و مثال به این سوال پاسخ دهیم. گاهی آمار مرگ‌ومیر را از میان تعداد مشخصی از افراد واکسینه‌شده بیان می‌کنند. در نگاه اول، ممکن است این موضوع نگران‌کننده باشد؛ اما آمار مرگ‌ومیر دقیقا همان چیزی است که باید باشد. نکته مهمی که باید آن را در نظر گرفت این است که بیشتر افرادی که واکسن را دریافت کرده‌اند بالای ۵۰ سال‌اند و افراد واکسینه‌نشده جوان‌تر و سالم‌ترند. همین دلیل به‌ظاهر ساده می‌تواند آمار مرگ در افراد واکسینه‌شده را بالاتر نشان دهد.

موضوع این است که هرقدر افراد مسن‌تر باشند احتمال مرگ ناشی از کرونا در آن‌ها بیشتر است. اگر فردی ۳۵ساله و فردی ۷۰ساله را که هر دو به کرونا مبتلا شدند باهم مقایسه کنیم، احتمال مرگ ناشی از کرونا در فرد مسن‌تر چندین برابر است. هرچند واکسن می‌تواند آمار مرگ‌و‌میر را کاهش دهد، به این معنی نیست که احتمال مرگ در افراد مسن را نسبت به افراد جوان کاهش می‌دهد، زیرا احتمال ابتلا به عفونت و عوارض ناشی از آن در همه گروه‌های سنی یکسان نیست.

دو شایعه مهم در مورد واکسن

بسیاری از افراد عوارض واکسن کرونا را تجربه نمی‌کنند. در مقابل، بعضی افراد ممکن است به‌دلیل عوارض کرونا توانایی انجام کارهای روزانه را نداشته باشند. منتها این عوارض موقت است و بعد از چند روز از بین می‌رود و می‌توانید به روال عادی زندگی برگردید. در همین رابطه دو شایعه مهم را بررسی می‌کنیم:

واکسن کرونا اثربخشی کافی ندارد

این ادعا درست نیست. واکسن با اثربخشی بالا می‌تواند از بستری‌شدن افراد جلوگیری کند. حدود ۶۰ درصد از افرادی که در بیمارستان بستری می‌شوند دو دوز از واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند و بسیاری از افراد بستری واکسینه نیستند.

ده‌ها هزار مرگ گزارش‌نشده از واکسن کرونا در دنیا وجود دارد

منبع این شایعه غلط و مربوط به سیستم گزارش‌دهی عوارض منفی ناشی از واکسن یا به‌اختصار ورس (VAERS) است که هر فردی می‌تواند عوارض منفی ناشی از واکسن را در آن گزارش کند. منتها روش جست‌وجوی اطلاعات در این پایگاه داده اشتباه است. از طرف دیگر اطلاعات موجود در پایگاه داده ورس ناقص، نادرست، اتفاقی و تاییدنشده است. همچنین، سیستم گزارش‌دهی به‌نحوی طراحی‌نشده که ارتباط واکسن و مشکلات مربوط به آن را تعیین کند.

نکات مهمی که باید بدانید

  • واکسن کرونا ایمن و موثر است.
  • گزارش عوارض منفی از جمله مرگ ناشی‌ از واکسن به این معنی نیست که واکسن موجب مشکلات مربوط به سلامتی می‌شود.
  • به توصیه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا یا به‌اختصار سی. دی. سی (CDC) هر فرد بالای ۱۲ سال باید هرچه زودتر برای پیشگیری از کرونا و عوارض مربوط به آن واکسن کرونا را دریافت کند.
  • هرچند عوارض جدی منفی بعد از تزریق واکسن نادر است، ممکن است اتفاق بیفتد که برای آگاهی‌بخشی به عموم و شفافیت موضوع، سازمان سی. دی. سی. عوارض جانبی مربوط به واکسن را به‌روزرسانی می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند با دمنوش پنیرک ریه خود را پاکسازی کنید!

۹ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۲ آبان ۱۴۰۰ در ۹:۰۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۰ مهر ۱۴۰۰ در ۷:۴۵ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۹ مهر ۱۴۰۰ در ۱:۲۱ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۷ مهر ۱۴۰۰ در ۹:۱۳ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۶ مهر ۱۴۰۰ در ۱۲:۱۱ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ در ۱۱:۴۷ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ در ۹:۲۸ ق٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ در ۸:۳۹ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ در ۸:۱۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…