چرا دریافت کد رهگیری املاک دارای اهمیت است؟

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
دلایل مختلفی برای دریافت کد رهگیری املاک وجود دارد.
ضرورت دریافت کد رهگیری املاک

کد رهگیری که از سامانه کد رهگیری املاک قابل دریافت است، شماره سریالی است که با ثبت مشخصات ملکی به دست می‌آید. دریافت این کد هر چند که دیگر الزامی نیست اما به شدت توصیه می‌شود چرا که در بیشتر معاملات ملکی حاضر، فرد تمام سرمایه و پس‌انداز چند سال زندگیش را به عنوان ثمن قرار می‌دهد و اگر مشکلی پیش بیاید، زندگی او نابود خواهد شد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع ضرورت دریافت کد رهگیری املاک می‌پردازیم.

مزایا و کاربردهای دریافت کد رهگیری املاک

  • اولین آن این است که ثبت مشخصات ملکی در سامانه، از هر نوع معامله دیگری جلوگیری می‌کند. اگر به هنگام یک معامله‌ای، مشخصات ملک و مشخصات خود معامله را در سامانه ثبت کرده و کد رهگیری دریافت نمایید، آن ملک به اصطلاح قفل شده و هیچ معامله دیگری برایش انجام نخواهد شد. بنابراین از بسیاری از کلاهبرداری‌های ملکی پیشگیری به عمل می‌آید.
  • دومین مزیتی که کد رهگیری برای شما دارد، اطلاع از طرح‌ها و برنامه‌های شهرداری است که ممکن است ملک مورد نظر شما مشمول آن باشد. برخی از طرح‌های شهرداری شامل تخریب و تخلیه ملک می‌شود.
  • سومین مزیت دریافت کد رهگیری املاک، استعلام وضعیت رهنی سند ملک است. گاهی ممکن است برای دریافت وام از سوی بانک یا هر نوع رهنی از سوی افراد دیگر، صاحب ملک، سندش را به عنوان وثیقه گروه بگذارد و تا زمانی که طلبش را صاف نکرده و بدهی صفر نشده، این سند آزاد نخواهد شد.
  • همچین موضوعی در قیمت و ارزش‌گذاری ملک تاثیر دارد و ممکن است مالک رهن گرفتن خود را انکار کرده و به طرف مقابل اطلاع ندهد. در این‌صورت شما با دریافت کد رهگیری از سامانه هم‌زمان می‌توانید استعلام کنید که آیا این سند در جایی به وثیقه گذاشته شده است یا خیر.

ضرورت دریافت کد رهگیری

  •  در نهایت شما اگر معامله‌ای روی یک ملک انجام داده باشید و همان موقع کد رهگیری بگیرید، دیگر در صورت تغییر قیمت بازار، فروشنده یا موجر نمی‌تواند از شما مبلغ بیشتری دریافت کند چون با دریافت کد رهگیری معامله املاک با همان قیمت و همان تاریخ بدون تغییر ثبت می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب شرایط دریافت وام یک میلیاردی خرید مسکن را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۷ آبان ۱۴۰۰ در ۳:۱۴ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۰ مهر ۱۴۰۰ در ۷:۲۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …