خُمده، تکه‌ای از بهشت در نزدیکی پایتخت

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
خمده از روستاهای سرسبز و دیدنی شهرستان فیروزكوه است. چشمه آب معدنی این روستا از دیدنی‌ترین نقاط گردشگری فیروزکوه به شمار می‌آید.
چشمه خمده

در ۱۲۰ کیلومتری شهر تهران، روستای زیبایی در شهرستان فیروزکوه قرار گرفته است که مانند تکه‌ای از بهشت خودنمایی می‌کند. این روستا در بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه در ردیف مناطقی سرسبز موسوم به «حبله‏‌رود» قرار دارد. از ویژگی‏‌های منحصربه‌فرد و کمیاب حاشیه روستای خمده استخری طبیعی از آب معدنی به نام «خمبوبه» است که هر تن خسته‌ای را به آب‌تنی دعوت می‌کند. آب چشمه از دل کوه جاری شده و در استخر که دورش را سنگ‌چین کرده‌اند، جمع شده و قابل شنا کردن است. حتی می‌توان آبزیان ریزی را درون چشمه خمده مشاهده کرد.

با کشیدن دیواری دور تا دور چشمه، هم خانم‌ها و هم آقایان می‌توانند در ساعات مختلف از آب چشمه برای شنا استفاده کنند. آب این چشمه برای درمان بیماری‌های مفاصل و استخوان، بیماری‌های پوستی (جوش، زخم و …) و زردی بسیار مفید است. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا درباره این چشمه بیشتر بدانیم.

معضلات

این چشمه متعلق به سازمان خاص یا شخص خاصی نیست و جزء منابع طبیعی قرار دارد. اهالی روستا با تاسیس «شرکت تعاونی چشمه آب معدنی خمده» منطقه را بهسازی کردند ولی تاکنون در جهت رفاه گردشگران اقدامات مناسبی صورت نگرفته است.

چشمه خمده در فیروزکوه

موقعیت مکانی

چشمه آب معدنی خمده در فاصله ۱۵ کیلومتری جاده تهران، فیروزکوه و در مسیر رودخانه حبله‌رود، در نزدیکی روستای خمده واقع شده ‌است. فاصله این چشمه تا جاده فیروزکوه – زرین دشت ۵ کیلومتر است.

مسیر دسترسی

برای دسترسی به این منطقه از تهران به سمت فیروزکوه حرکت کرده و بعد از گذشتن از پردیس، بومهن و رودهن به فاصله ده کیلومتر از فیروزکوه سمت راست تابلو «زرین دشت» دیده می‌شود، از این مسیر ده کیلومتر به سمت جنوب حرکت کرده به یک فرعی خاکی می‌رسید که تابلو قدیمی «روستای خمده» کنارش نصب شده است. پس از طی مسافت پنج کیلومتر از جاده خالی و عبور از پلی که از روی رودخانه رد می‌‌شود به چشمه آب معدنی خمده خواهید رسید که از اینجا تا خود روستا کمتر از یک کیلومتر فاصله است.

استخر طبیعی خمده در فیروزکوه

جاذبه‌های گردشگری نزدیک

در ضلع شرقی روستا روی دیواره کوه سنگی آثار زندگی و دیوارهای بسیار قدیمی وجود دارد که دال بر زندگی حداقل هزار ساله دارد. مسیر پیاده‌روی بین این روستا و هرانده بسیار زیبا است. در طول این مسیر، از میان باغ راه‌های منطقه که درختان میوه بسیاری در آن وجود دارد عبور می‌کنید و در طی مسیر همراه با رودخانه پر آب نمرود حرکت می‌نمایید.

یکی دیگر از جاذبه‌های این مسیر، غار شگفت‌انگیز بورنیک است، غاری با مسیرها و طبقات متعدد که هنوز بعد از گذشت سالیان دراز از اکتشاف آن، بسیاری از قسمت‌های آن ناشناخته مانده است. علاوه بر این خمده در فاصله تقریبی سی کیلومتری «تنگه واشی» قرار گرفته است که می‌توانید از این تنگه دیدنی نیز لذت ببرید.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر به زندگی به سبک عشایری در اکو کمپ‌های ایران مراجعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۷ آبان ۱۴۰۰ در ۳:۱۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۰ مهر ۱۴۰۰ در ۷:۲۵ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ در ۱:۰۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…