ناگفته‌های طلایی از چیدمان فرش که باید بدانید!

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
فرش و قالی در خانه ما ایرانی‌ها در دکوراسیون حرف اول را می‌زند. پس باید توجه داشته باشید فقط رنگ و طرح فرش ملاک نیست بلکه باید به این نکته توجه داشت فرش را کجا و چگونه پهن کنید.
تاثیر فرش در چیدمان فضاهای خانه

فرش‌ها تکه‌های مجزایی از پوشش کف هستند که اغلب با حاشیه‌های زیبا و اندازه استاندارد بافته شده و برای پوشاندن کف اتاق به‌کار می‌روند. در این مطلب از مجله دلتا به بیان نکاتی در مورد چیدمان فرش در معماری داخلی و تاثیر فرش در چیدمان فضاهای خانه می‌پردازیم.

کارکردهای فرش

فرش در چیدمان فضای داخلی می‌تواند به عنوان عنصر سازمان‌بخش و نظم‌دهنده، پوشش کف، نقطه کانونی یا عنصر تزئینی به‌عنوان تابلو فرش مورد استفاده قرار گیرد. می‌توانیم از آن به عنوان عاملی برای تفکیک فضاهایی مثل نشیمن و غذاخوری از هم استفاده کنیم. نقوش فرش می‌تواند در طراحی لوازم تزئینی، مبلمان، دکوراسیون، طرح و جزئیات معماری داخلی مفید واقع شود.

تاثیر فرش در چیدمان فضاهای خانه

تاثیر فرش در فضای داخلی

فرش می‌تواند کف را به عنصر عمده فضا تبدیل کند. همچنین طرح‌های جهت‌دار فرش می‌توانند باعث کوچک‌تر یا بزرگ‌تر به نظر رسیدن فضا می‌شود. پس از اینکه فضایی تعریف شد و فرش مصالح کف انجام شد، نوبت به آن می‌رسد که نسبت به چیدمان لوازم و اثاثیه مرتبط با دکوراسیون داخلی خانه اقدام کنیم.

تاثیر فرش در چیدمان فضاهای خانه

تناسب و چیدمان فرش و مبل

برای آنکه تاثیر فرش در چیدمان فضاهای خانه بیشتر شود باید به تناسب در چیدمان آن توجه کرد. چیدمان فرش و مبل در کنار عناصر دکوراتیو مورد استفاده در فضا از اولین نکاتی است که در چیدمان خانه باید به آن توجه شود. برای نمونه بهتر است در سبک مدرن با مبلمان ساده و بدون تزئینات از فرش‌هایی با حال‌و‌هوای مدرن استفاده کرد.

تناسب و چیدمان فرش و مبل

در سبک روستیک که حال‌و‌هوای روستایی دارد از فرش‌هایی با نقشه‌های ساده مانند گلیم و جاجیم و در سبک کلاسیک از فرش‌هایی با نقشه‌‌های اصیل و سنتی مانند فرش‌هایی با نقشه‌های ایرانی استفاده کنیم.

ست کردن فرش و پرده

نکته بسیار مهم دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد ست کردن فرش و پرده یا ست کردن فرش و مبل با یکدیگر است. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید تمامی این عناصر با یکدیگر هماهنگ بوده و یک هارمونی جذاب را ایجاد کرده است.

ست کردن فرش و پرده

چیدمان فرش در دکوراسیون منزل

اتاق‌خواب

هر صبحی که از خواب برمی‌خیزید، نخستین جایی که پایتان را می‌گذارید باید با یک کفپوش مناسب، گرم و نرم پوشیده شده باشد، پس با توجه به ابعاد اتاق و سایز تخت نسبت به انتخاب فرش اقدام کنید.

فرش اتاق خواب

دقت کنید که باید تمام یا بخش اعظم فرش به صورتی که در تصویر نشان داده شده است زیر تخت قرار بگیرد. از فرش‌های گرد یا کوچک که بخشی از فضای پایین تخت را اشغال می‌نماید، استفاده نکنید.

نشیمن

بهتر است در اتاق نشیمن، فرش را طوری قرار دهید که مبلمان به‌طور کامل بر روی آن قرار گیرد. این امر موجب می‌شود که همه اجزای مبلمان اتاق مانند یک گروه عمل کرده و متحد به‌نظر برسند.

فرش نشیمن

حالت دیگر این است که حداقل پایه جلویی مبلمان روی فرش قرار بگیرد. در این حالت همچنان توجه به سمت مرکز اتاق خواهد بود. غیرمعمول‌ترین حالت هم این است که پایه تمام اجزا مبلمان (کاناپه، مبل تک و میز کناری) خارج از فرش باشد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب با ترفندهایی ساده مبلمان خانه را نو کنید! را بخوانید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۷ آبان ۱۴۰۰ در ۳:۲۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۰ مهر ۱۴۰۰ در ۷:۳۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…