زندگی به سبک عشایری در اکو کمپ‌های ایران

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در این برهه زمانی، تنها راه نجات ما، بازگشت به طبیعت است. طبیعت همانند یک داروی شفابخش، با زدودن هیجانات ناشی از زندگی ماشینی، آسیب‌های روحی را التیام می‌بخشد و انسان امروز را از بند روزمرگی‌ها رها می‌کند.
اکو کمپ عشایری

می‌توان گفت که اکو کمپ عشایری تحولی بزرگ و قابل احترام در صنعت گردشگری است. امروزه حفاظت از محیط زیست یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های مردم جهان است. کتاب‌ها، فیلم‌های مستند، مقاله‌ها و سمینارهای مختلفی در سراسر دنیا برای افزایش آگاهی مردم درباره مسائل زیست محیطی به وجود آمده است. آشکارترین و ساده‌ترین توضیح برای اینکه اکو کمپ چیست این است که اکو کمپ‌ها اقامتگاه‌های سنتی و پرطرفدار میان مسافران هستند.

با ما در این بخش از مجله دلتا همراه باشید تا درباره این جاذبه گردشگری بیشتر بدانیم.

اکو کمپ‌، حامیان طبیعت

کو کمپ عشایری چیست

اکو کمپ در واقع حضور در طبیعت به زیباترین شکل ممکن است. ساخت اقامتگاه‌هایی محبوب که کمترین آسیب را به طبیعت و منطقه بومی وارد می‌کند. برپایی اکو کمپ با استفاده از مصالح بومی کمترین میزان دی‌اکسید کربن را تولید می‌کند. اکو کمپ بافت سنتی منطقه و طبیعت را از بین نمی‌برد، پوشش گیاهی و جانوری حفظ می‌گردد و پسماندها مدیریت و تفکیک شده و در طبیعت رها نمی‌شوند. هدف اصلی از برپایی اکو کمپ احترام به طبیعت است.

آیا اقامت در اکو کمپ برای همه مناسب است؟

مسافران و طبیعت‌گردانی که در اکو کمپ‌ها اقامت دارند بیشترین لذت را از سفر خود می‌برند. تجربه شب مانی در محلی بکر به دور از هیاهوی شهری، لذت آشنایی با زندگی پیشینیان، چشیدن غذاها و تجربه پخت نان‌های محلی، تجربه شنیدن موسیقی و دیدن رقص‌های محلی و آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم بومیان و… شاید این‌ها کمترین دلایل برای حضور در اکو کمپ‌ها باشند.

اکو کمپ های ایران

اشکال مختلف اکو کمپ

اکو کمپ‌ها در واقع نوعی اقامتگاه‌های سنتی هستند. اکو کمپ‌ها با توجه به محل قرار گرفتن آن‌ها چه در طبیعت و چه در روستاها متفاوت هستند. اغلب اکو کمپ‌هایی که در طبیعت بکر ساخته می‌شوند به صورت چادرهای عشایری، اتاقک‌های چوبی، خانه‌های گنبدی، خیمه‌ها، کومه‌های گلی و… هستند. اکو کمپ‌های روستایی معمولا خانه‌های سنتی و قدیمی روستا هستند که بازسازی و تجهیز شده‌اند.

اکو کمپ‌های ایران

کشور زیبای ایران با توجه به تنوع آب‌ و هوایی و برخورداری از طبیعت متنوع و بی‌نظیر و همچنین وجود اقوام و سنت‌ها و تاریخ دیرینه بهترین گزینه برای ایجاد اکو کمپ است. از اکو کمپ‌های خوب و مشهور ایران می‌توان به اکو کمپ ستاره لوت (کرمان، شهداد، روستای ملک‌آباد)، اکو کمپ متین آباد نخستین کمپ کویری ایران (شمال نطنز، مابین شهرهای اصفهان و کاشان، روستای متین‌آباد)، اکو کمپ دورنا یا اکو کمپ عشایری ملک‌سویی (اردبیل، مشگین‌شهر)، اکو کمپ سوباتان (استان گیلان، تالش، منطقه ییلاقی سوباتان) و… اشاره کرد.

اکو کمپ

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر خانه استخوانی بارسلونا که همه را جادو می‌کند! را بخوانید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۷ آبان ۱۴۰۰ در ۶:۲۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۱ مهر ۱۴۰۰ در ۴:۴۷ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۶ مهر ۱۴۰۰ در ۱۲:۱۱ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۱۰:۲۵ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ در ۱۱:۱۴ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…