قبرستان ممنوعه تهران خانه ابدی چه کسانی است؟

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قبرستان دولاب در حقیقت همان گورستان قدیمی ارامنه است که قبرها و گورهای مربوط به مسیحیان ارمنی در آن جای گرفته‌اند. در این گورستان قبر ۴۰۹ سرباز و ۵۲۸ غیرنظامی وجود دارد. این گورستان در سال ۱۳۱۵ تاسیس شد و سال‌های سال است که در آن هیچ‌گونه تدفینی صورت نمی‌گیرد.
قبرستان ممنوعه تهران

قبرستان ممنوعه تهران مدفن افراد نامداری از کشورهای لهستان، فرانسه و ایتالیا بوده است. برای بازدید از قبرستان دولاب یا همان قبرستان ممنوعه تهران باید مجوز از سفارتخانه‌های روسیه، لهستان، فرانسه و ایتالیا را داشته باشید. قبرستان ممنوعه تهران دری چوبی با تزئینات خاص ارامنه دارد.

در این بخش از مجله دلتا با ما همراه باشید تا درباره این قبرستان بیشتر بدانیم.

مساحت قبرستان دولاب

قبرستان دولاب بزرگ‌ترین قبرستان ارامنه در تهران است که در زمان قاجار احداث شده است. گفته می‌شود در این قبرستان دو مومیایی وجود دارد. ۲۲ سال است که در این قبرستان مراسم تدفین انجام نشده است. این قبرستان مساحتی بالغ بر ۷۵ هزار مترمربع داشته و شش بخش مجزا نیز دارد.

گورستان دولاب تهران

زمانی که وارد این قبرستان می‌شوید، بیشتر از قبرها، درختان و سرسبزی این گورستان به چشم می‌آید. بسیاری از این قبرها بسیار خاص طراحی شده‌اند. اما متاسفانه دزدانی بی‌رحم حتی به این قبرها رحم نکرده و فلزات تزئینی این قبرها را می‌دزدند.

تاریخچه قبرستان دولاب

در حصار جنوبی شهر تهران یعنی جنوب بازار تهران تجمع ارامنه وجود داشته است آن هم به این علت بوده که قدیمی‌ترین کلیسای شهر تهران به نام کلیسای سورپ گورک در بازارچه قوام‌الدوله واقع شده بود و هم‌اکنون نیز پابرجاست. این کلیسا در اواخر دوران قاجار ساخته شده است. اولین گورستان ارمنی‌ها در آن محدوده بنا شده بود، اما به علت تخریب شهری آن قبرستان، دو گورستان دیگر یکی در ونک و دیگری در شرق تهران در سال ۱۳۱۵ ساخته شد.

چرا به قبرستان دولاب قبرستان ممنوعه تهران می‌گویند؟

شاید به علت دزدی‌هایی که در این گورستان شده است کمی از قبل سختگیرانه‌تر افراد را به این قبرستان راه می‌دهند. اما چرا اسم آن را قبرستان ممنوعه نامیده‌اند، شاید فقط شیطنت نویسنده و جلب توجه کردن برای مخاطبین بوده است.

قبرستان ممنوعه کجاست

ترسناک‌ترین قسمت مزار ۲۶ مهندس معدنچی ایتالیایی است که در فاصله سال‌های ۱۹۳۶ تا ۱۹۴۳ در ایران کار می‌کردند. معماری مدفن آن‌ها به‌صورتی است که در صورت ورود به این قسمت، توسط مردگان ایستاده، محاصره می‌شوید.

افراد برجسته دفن شده در قبرستان دولاب

در این گورستان شما می‌توانید قبرهای سربازان روسیه، آرامگاه کنت‌های فرانسوی که به ایران آمده بودند، شاهزاده‌های گرجی، پزشکان دربار پهلوی و قاجاریه، گورستان دسته‌جمعی لهستانی‌هایی که در جنگ جهانی دوم در راه بازگشت به وطن خود جان خود را از دست داده بودند و بسیاری از چهره‌های سرشناس تبعه کشورهای دیگر را ببینید.

چگونه به قبرستان دولاب برویم؟

گورستان دولاب در اتوبان شهید محلاتی، مابین خیابان شهید رضایی تاجری از غرب، خیابان مستفیذ از شمال، املاک مسکونی از شرق و گلخانه‌های خیابان پاسدار گمنام از جنوب واقع شده است.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر تالاب چاف لنگرود، بهشتی تماشایی در گیلان را بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۷ آبان ۱۴۰۰ در ۹:۱۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۱ مهر ۱۴۰۰ در ۴:۵۹ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۳:۰۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…