قوانین طلایی برای چیدمان پذیرایی

۵
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
چیدمان در اتاق پذیرایی اصول و قوانین خاصی دارد که باید با توجه به اندازه و شکل اتاق و سبک دکوراسیون داخلی منزل شما انجام می‌شود.
اصول چیدمان پذیرایی

طراحی اصولی و چیدمان پذیرایی به شکلی مطلوب علاوه بر خلق دکوراسیونی زیبا فضایی بسیار هماهنگ و منسجم ایجاد کرده که به سرعت نظر شما را به خود جلب می‌کند. در این مطلب از مجله دلتا همراه ما باشید تا به بیان نکاتی ارزنده در مورد اصول چیدمان پذیرایی بپردازیم.

اندازه فرش نسبت به مبلمان

در حالت ایده‌آل همه وسایل در چیدمان پذیرایی باید روی فرش قرار بگیرند و فاصله بین لبه‌های فرش و دیوارهای اتاق حدود ۲۵ تا ۵۰ سانتیمتر باشد. پایه‌های جلویی مبل‌ها هم باید طوری روی فرش قرار بگیرند که از هر دو طرف لبه مبلمان تا فرش بین ۱۵ تا ۲۵ سانتیمتر فاصله باشد. یعنی اگر عرض مبل شما ۱۶۰ سانتیمتر است عرض فرش باید تقریبا ۲ متر باشد.

اصول چیدمان پذیرایی

اگر فرش خیلی کوچکی دارید که اندازه آن مناسب چیدمان پذیرایی نیست، می‌توانید آن را روی یک فرش یا موکت بزرگ‌تر پهن کنید تا نسبت‌ها درست به‌نظر برسند.

نشستن راحت روی مبل

تعداد افرادی که بتوانند به راحتی روی مبل بنشینند به دو عامل بستگی دارد:

  • طول مبل
  • تعداد تشکچه‌های روی مبل

اصول چیدمان پذیرایی

باید برای هر نفر یک تشکچه یا فضایی به اندازه ۶۵ تا ۷۵ سانتیمتر در نظر گرفته شود. در صورتی که بخواهید سه نفر به راحتی در کنار هم بنشینند، طول مبل انتخابی شما باید بین ۱۹۵ تا ۲۲۵ سانتیمتر باشد.

ارتفاع میزها

از اصول چیدمان پذیرایی توجه به ارتفاع میز است. ارتفاع میز وسط باید با ارتفاع مبل و صندلی‌های میزبان یکسان باشد. ارتفاع میزهای عسلی نیز باید دسته مبل هم‌اندازه بوده یا کمی پایین‌تر باشد.

ارتفاع میزها

اندازه صفحه نمایش تلویزیون

اگر تلویزیون در اتاق پذیرایی شما قرار دارد بهتر است آن را روی دیواری نصب کنید که مقابل مبلمان قرار می‌گیرد. برای تعیین اندازه صفحه نمایش تلویزیون فاصله بین مبل و دیوار را اندازه بگیرید و آن را بر سه تقسیم کنید.

نکات چیدمان پذیرایی

به این ترتیب ابعاد ایده‌آل تلویزیون برای اتاق پذیرایی شما به‌دست می‌آید. به عنوان مثال اگر فاصله مبل تا دیوار سه متر است یک تلویزیون ۴۰ اینچ برای این فضا مناسب است.

قانون اعداد فرد

در طراحی و چیدمان پذیرایی وقتی نوبت به لوازم دکوری می‌رسد بهتر است آن‌ها را در گروه‌های سه یا حداکثر پنج تایی قرار دهید. این نوع چیدمان بدون آن که تقارن بیش از حد داشته باشد بین عناصر مختلف هماهنگی و تعادل بصری برقرار می‌کند.

نکات دکوراسیون پذیرایی

در زمان چیدمان یا خرید لوازم دکوری همیشه به ایجاد نوعی تضاد فکر کنید. به عنوان مثال می‌توانید دو قطعه روشن در کنار یک قطعه تیره‌تر قرار دهید. همچنین لوازم مات و براق در کنار هم قرار داده یا از لوازمی با ارتفاع‌های مختلف استفاده کنید.

میزهای عسلی

مهمانان باید به راحتی به میز وسط یا میزهای عسلی دسترسی داشته باشند تا لیوان نوشیدنی یا ظروف خود را روی آن قرار دهند. شما باید فاصله‌ای به اندازه ۳۵ تا ۴۵ سانتیمتر بین مبل و میز وسط در نظر بگیرید.

میزهای عسلی

محل نصب آثار هنری

در چیدمان پذیرایی برای نصب قاب عکس، تابلوهای نقاشی، آیینه یا مجموعه‌ای از این لوازم دکوری روی دیوار پشت مبل باید مطمئن شوید که آن‌ها را متناسب با عرض مبل قرار داده‌اید.

به این ترتیب که در مجموع عرض فضایی که روی دیوار اشغال کرده‌اند باید تقریبا به اندازه دو سوم عرض مبل باشد. به‌طور کلی قاب‌ها و تابلوها باید طوری نصب شوند که قسمت مرکزی آن‌ها تقریبا یک و نیم متر از سطح زمین فاصله داشته باشد.

نصب آثار هنری

پیشنهاد مطالعه: مطلب چه پرده‌ای مناسب دکوراسیون منزل شماست؟ را بخوانید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۶ دی ۱۴۰۰ در ۲:۱۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۲ مهر ۱۴۰۰ در ۱:۳۶ ق٫ظ

  3. حسین

    ۶ مهر ۱۴۰۰ در ۱۲:۱۳ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ در ۵:۱۸ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ در ۵:۱۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…