آیا پس گرفتن جهیزیه بدون اجازه شوهر امکان دارد؟

۷
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
جهیزیه همواره از جمله مسائل مربوط به امر ازدواج بوده که با کش مکش‌های خاص خود باعث بروز اختلافات شدیدی در بین زوجین جوان و خانواده‌های آن‌ها است.
پس گرفتن جهیزیه بدون اجازه شوهر

به هنگام جدایی می‌توان با آگاهی از جزئیات چگونگی استرداد جهیزیه‌، از بروز اختلافات بسیاری جلوگیری کرد، زیرا این مسئله به دلیل داشتن جزئیات فراوان قانونی و حساسیت زوجین نسبت به چگونگی عمل هم دیگر در زمان وقوع جدایی، همواره تنش‌های بسیاری بین زوجین ایجاد کرده است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع پس گرفتن جهیزیه بدون اجازه شوهر می‌پردازیم.

آیا بردن جهیزیه بدون اجازه شوهر امکان دارد؟

برای پاسخ به این سوال باید برخی از جزئیات قانونی موجود در مورد جهیزیه را مطرح نمود:

از نظر قانون و مقررات مدنی زن هیچ‌گونه تعهد و مسئولیتی جهت تهیه لوازم و وسایل زندگی ندارد.

بردن جهیزیه به منزل شوهر یک امر پذیرفته شده در عرف بوده که مقدار و چگونگی کیفیت آن در میان اقوام مختلف سراسر کشور، متفاوت است.

جهیزیه اموال و لوازم منقولی است که زن جهت رفاه زندگی مشترک پس از ازدواج به منزل شوهر می‌آورد و شوهر تنها حق استفاده از آن را دارد و مالکیت زن بر جهیزیه پس از ازدواج و بعد از طلاق هم‌چنان باقی خواهد ماند، به‌طوری که در صورت فوت زن و نداشتن شوهر، جهیزیه به ارث می‌رسد.

چون زن از نظر شرع و قانون تعهدی در برابر بردن جهیزیه به منزل شوهر ندارد‌، لذا می‌تواند هر زمان که بخواهد جهیزیه را از منزل شوهر خارج نماید.

جهت بردن جهیزیه از منزل شوهر زن حق دارد تنها لوازمی را که در ابتدای زندگی مشترک تهیه کرده با خود ببرد، از این رو وسایلی را که مرد در ازای خرابی و استهلاک جهیزیه خریداری کرده یا وسایلی را که قبل از شروع زندگی به عنوان کمک به جهیزیه خریداری کرده است، جزء جهیزیه زن محسوب نمی‌شود و در صورت اثبات مرد متعلق به مرد خواهند بود.

پس گرفتن جهیزیه

پس گرفتن جهیزیه بر اساس سیاهه و فاکتور

پس گرفتن جهیزیه باید بر اساس فاکتور خرید وسایل یا لیست اقلام جهیزیه که سیاهه نام دارد و معمولا توسط شوهر یا بزرگان زوجین به امضاء رسیده است، صورت پذیرد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا می‌توان هدایایی که شوهر به زن می‌دهد را از مهریه کسر کرد؟ را مطالعه کنید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۶ دی ۱۴۰۰ در ۲:۱۱ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۲ مهر ۱۴۰۰ در ۰:۳۳ ق٫ظ

  3. حسین

    ۶ مهر ۱۴۰۰ در ۱۲:۱۳ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ در ۸:۰۳ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ در ۸:۰۳ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ در ۸:۰۳ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ در ۸:۰۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …