Vintage Style سبکی نوستالژیک در دنیای مدرن

۰
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
Vintage Style سبکی است در چیدمان داخلی که در آن المان‌های قدیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. طراحان داخلی با استفاده از همین اصل و تلفیق آن با عناصر چیدمان مدرن، دکوراسیون‌های بسیار خاصی طراحی کرده‌اند که در این مطلب به بررسی چند نمونه از آن می‌پردازیم.
Vintage Style سبکی است در چیدمان داخلی که در آن المان‌های قدیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. طراحان داخلی با استفاده از همین اصل و تلفیق آن با عناصر چیدمان مدرن، دکوراسیون‌های بسیار خاصی را طراحی کرده‌اند که در این مطلب به چند نمونه از آن می‌پردازیم.

معروف است که انسان با خاطراتش زنده است؛ خواه تلخ و خواه شیرین. بشر در ذات خود از زنده نگه‌داشتن خاطراتش لذت می‌برد، به‌خصوص اگر این خاطرات شیرین  باشند و تداعی کننده لحظاتی ناب از زندگی. براساس همین ایده، یعنی زنده نگه‌داشتن خاطرات شیرین، سبک زیبایی در دکوراسیون داخلی به‌وجود آمد به نام “Vintage Style”. در این سبک تمام اشیاء و عکس‌هایی که مربوط به گذشته است، در جای‌جای خانه قرار داده می‌شود. اشیائی مثل بشقاب، صندلی، کوسن، قالیچه و… هزاران چیز دیگر. گویی انسان در میان آلبوم خانوادگیش نشسته و روزگار می‌گذراند.

گاهی پیش می‌آید که فردی از این سبک خوشش می‌آید اما وسایلی از گذشته در اختیار ندارد تا در اطراف خانه بچیند. شایان ذکر است که Vintage Style الزاماً به این معنا نیست که وسایل حتماً قدیمی و نوستالژیک باشند، البته اگر این‌چنین باشند، عالی است، منتها اگر این‌گونه وسایل در اختیار شما نیست، می‌توانید از وسایلی استفاده کنید که شکل و شمایل قدیمی دارند.

در این مطلب چند نمونه از چیدمان‌هایی که با وسایل نه الزاماً قدیمی طراحی شده‌ نشان داده می‌شود تا با این سبک بیشتر آشنا شوید و اگر مایل بودید آن‌را در محل زندگی خود اجرا کنید. در طراحی‌هایی که خواهیم دید، استایل وسایل به سبک قدیمی است اما رنگ‌هایی دارند که غالباً در چیدمان‌های مدرن و امروزی مشاهده می‌شوند؛ به بیان دیگر، مدرنیته و سنت در تقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند.

اتاق‌های مدرن و مطبوع

vintage style - colorful

به گزارش اختصاصی مجله دلتا؛ مطلب خود را با تصویری از یک اتاق سرشار از رنگ‌های گرم، شروع می‌کنیم. تصویری که می‎‌بینید متعلق به اتاقی است که توسط  “نینا وَن دِگُر” طراحی شده است. در هر گوشه از اتاق وسیله‌ای با رنگ شاد و گرم قرار گرفته است که این کار، ویژگی چیدمان مدرن است؛ به‌ویژه مبل قرمز رنگ و چشم‌نوازی که در اتاق قرار داده شده. شاید جای سوال باشد که این‌همه رنگ چه ربطی با چیدمان سنتی Vintage Style دارد؟ پاسخ را در کف اتاق بجویید. بله، کف‌پوش‌های چوبی المانی از یک چیدمان سنتی هستند. البته این فقط نشانه Vintage Style نیست. فرم صندلی‌های تک نفره، میز کنار اتاق، چراغی که بر روی میز گذشته شده است، همه در فرم و شکل چیدمان سنتی و اصیل هستند.

vintage style for kids

با هم به بخشی دیگر از این خانه زیبا سر می‌زنیم و به اتاقی می‌رویم که برای یک نوجوان در نظر گرفته شده است. همان‌طور که می‌بینید یک صندلی استیل در اتاق قرار داده شده که نماینده Vintage Style است. اما روی آن کوسنی قرار داده‌اند که مدرن و امروزی است. همین‌طور در مورد گلدان، شکل و ظاهر گلدان سنتی و یادآور ایام گذشته است اما قرار دادن آن  روی زمین و نه میز، طرحی مدرن است که در چیدمان‌های جدید به کار می‌رود. فنجان چینی، مربوط به سال‌های گذشته است اما قرار دادن روی یک چمدان قدیمی قطعاً چیدمانی مدرن است.

همین تقابل سنتی و مدرنتیه خلاقیتی است که برای جذاب‌تر کردن چیدمان به‌کار گرفته شده است. البته ممکن است این چیدمان با سلیقه ایرانی چندان همسو نباشد اما در همین تصویر به‌خوبی می‌توان متوجه شد که چطور المان‌های سنتی و قدیمی را به شیوه‌ای نوین و مدرن در یکدیگر قرار داد و متناسب با ویژگی‌های فرهنگی، آن‌را بومی سازی کرد.

چیدمانی متفاوت از Vintage Style

vintage style متفاوت

اتاقی که در تصویر می‌بینید یک اتاق نشمین است. طراح آن ادعا می‌کند که این تلفیق رنگ‌ها و شکل‌های لوازم داخل اتاق، در قالب سبک vintage style است که با کمی دقت می‌توان صحت آن‌را دریافت. قطعاً شکل مبلمان و رنگ آن متعلق به چیدمان‌های مدرن است اما المان‌های سنتی نیز در جای جای اتاق به‌ویژه روی تاقچه‌ای که در اتاق تعبیه شده، دیده می‌شود. البته استفاده از این رنگ کاغذدیواری نیز تاکید بر سبک سنتی Vintage Style دارد.

در این خانه به‌معنای واقعی مدرنیته و سنتی در هم تنیده‌ شده‎اند و این نشان از خلاقیت بالای طراح آن دارد. شما نیز اگر مایل به داشتن چیدمانی متفاوت در خانه هستید، می‌توانید از این طرح گرته‌برداری کنید.

طرحی نو بر قاب ظروف قدیمی

بشقاب‌های قدیمی

گفتیم که ظروف قدیمی در چیدمان Vintage Style بسیار کاربرد دارند. جالب است بدانید که در اکثر فرهنگ‌ها از جمله ایران، بشقاب به‌عنوان یادبودی از ایام قدیم نگهداری می‌شود. در این خانه رنگارنگ، بشقاب‌ها در تبعیت از همین حس نوستالژی به دیوار آویخته شده‌اند اما اگر دقت کنید می‌بینید آن‌ها قدیمی نیستند و فقط طرحشان مربوط به ایام گذشته است؛ حتی طراح آن به شکل خلاقانه و جالبی قطعات بشقاب‌های متفاوت را با هم چفت کرده تا تداعی کننده ظروف چینی بندزده باشند.

دیدیم که چگونه می‌توان با کمی چاشنی خلاقیت، جمع اضدادی از زیبایی و رنگ را در خدمت گرفت و از چیدمانی بدیع و تازه بهره‎مند شد.

برای خواندن مطالب بیشتر در مورد معماری و دکوراسیون، دکوراسیون، از  مجله دلتا دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…