قتل به بهانه خریدن خانه (+پادکست)

۱۹
24
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کلاهبرداری به بهانه خریدن خانه یا اجاره آن از مدت‌ها قبل آفت بازار ملک بوده است. جلوگیری از این اقدامات مجرمانه که گاهی شکل جنایی به خود می‌گیرد، با راهکارها و آموزه‌های پلیس قابل پیشگیری است. از این رو بررسی موردی پرونده‌های کلاهبرداری و استفاده از راهکارهای پلیس در هر پرونده می‌تواند از بروز این دست حوادث جلوگیری کند.
خریدن خانه

کلاهبرداری و اقدامات مجرمانه مرتبط با املاک از دیرباز یکی از موضوعات قابل توجه مجرمان و بزهکاران بوده است. با گسترش تجارت الکترونیک و سرایت آن به بخش املاک، کلاهبرداری و اقدامات مجرمانه به بهانه خریدن خانه و حتی اجاره آن نیز افزایش یافته است.

از این رو مجله دلتا قصد دارد در سلسله گزارش‌هایی، ضمن بررسی اقدامات مجرمانه و کلاهبرداری‌های ملکی، راهکارهای پیشگیرانه پلیسی و حقوقی مرتبط با این جرائم را به مخاطبان ارائه دهد.

انتخاب سوژه از آگهی‌های روزنامه

اطلاعات رسیده از منابع موثق حاکیست زن و مرد جوانی حدود ساعت ۱۱ صبح  با حضور در یک محله مشخص و از پیش تعیین شده   به بهانه خرید خانه ؛ به منازلی که برای فروش یا اجاره در روزنامه آگهی شده بود مراجعه می‌کردند.

مجرمان طی تماس با صاحبخانه با بیان این که در نزدیکی آدرس آنها هستند، صاحبخانه را مجاب به بازدید از منزل برای خرید خانه یا اجاره می‌کردند.

حوالی ساعت ۱۱  به این دلیل از سوی مجرمان انتخاب شده بود که عموماً در آن بازه زمانی خانم‌های خانه‌دار تنها هستند.

این دو به منظور جلب اعتماد صاحب‎خانه، خود را زن و شوهر معرفی می‌کردند و طبیعتاً مواجه شدن با یک زوج جوان باعث می‌شد که صاحب‎خانه به آن ها شک نکند.

مجرمان چه سوال‌هایی می‌پرسند؟

پس از ورود به منزل سوژه، اصلی‌ترین اقدام مجرمان بررسی همه جوانب و اطمینان از تنها بودن صاحب‎خانه بود. تا جایی که سرویس بهداشتی و حمام نیز برای اطمینان از این موضوع بررسی ‌‌می‌شد.

سوالاتی که مجرمان حین بررسی منزل از صاحب‎خانه می‌پرسیدند، عموماً در ارتباط با شغل همسر، تعداد و سن فرزندان بود.

پاسخ به این پرسش‌ها به مجرمان این اطلاعات را می‌داد که صاحبخانه تا چه زمانی در خانه تنهااست.

قتل به بهانه خریدن خانه
عکس تزئینی است

اجرای نیت مجرمانه

پس از اطمینان کامل از نبودن شخص دیگری در منزل، مجرمان درخواست بازدید مجدد از اتاق خواب را ‌‌می‌کردند.

در این موقعیت، از آنجا که صاحب‎خانه به عنوان راهنما جلوتر از مجرمان حرکت می‌کرد، به محض ورود به اتاق خواب، مرد سارق از پشت دست‌ و دهان او را ‌می‌گرفت و با طنابی که از قبل تهیه شده بود، دست و پای وی را بسته و اموال را سرقت می‌کردند.

تجربه نشان داده؛  وقوع رفتارهای جنایی در موارد این چنینی که سارق با مال‌باخته (بزه‌دیده) رو در رو قرار می‎گیرد توسط مجرمان، قابل تصور است.

چنانچه مجرمان یقین داشته باشند که چهره آنها توسط مال باخته قابل شناسایی است امکان مبادرت به قتل نیز وجود دارد.

از این رو  در یکی از این موارد که سارقان با مقاومت صاحب‎خانه روبرو شده‎اند، با تیغ موکت بری شاهرگ‌گردن وی را قطع کرده‎اند.

خریدن خانه از روی آکهی
عکس تزئینی است

شناسایی و بازداشت مجرمان توسط پلیس

البته در بیشتر موارد، مجرمان چنانچه تشخیص دهند که مال باخته چهره آنها را شناسایی نکرده است، امکان  مبادرت به عمل جنایی کمتر می‎شود.

براین اساس کارآگاهان پلیس آگاهی پس از دریافت گزارش شکایات بزه‌دیدگان و مال‌باختگان، با اقدامات پلیسی مثل چهره‌نگاری مجرمان را شناسایی کرده‎اند.

نکته جالب توجه در مورد نحوه دستگیری مجرمان این است که، سارقان کیس کامپیوتر یکی از سوژه‌ها را به سرقت برده‎اند و همین سرنخ کوچک، منجر به این شده است  که پلیس آگاهی در کمترین زمان ممکن محل اختفاء این زوج قاتل را شناسایی و آنها را دستگیر کند.

پیشگیری از جرم با راهکارهای پلیسی

عباس قضاوت، سرهنگ بازنشسته اداره آگاهی می‌گوید: تجربه ثابت کرده که قربانیان عموماً در مواقعی که مورد سوء قصد واقع می‌شوند به دلیل استرس و نداشتن تمرکز کافی فراموش می‌کنند که با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرند. پس باید  در این موارد  حداکثر خونسردی ممکن را حفظ کرد.

شهروندان برای مقابله با این نوع جرم باید نکات زیر را مدنظر قرار دهند

  1. مهمترین نکته این است که فروش یا اجاره ملک خود را از طریق آژانس‌های املاک معتبر آگهی و اعلام کنند که خریدار را همراه با نماینده آژانس املاک معتبر خواهند پذیرفت.
  2. به هیچ وجه بدون هماهنگی قبلی، پذیرای بازدیدکننده نباشید. حتی اگر همراه با مشاور املاک باشد.
  3. اگر قصد ثبت فایل در سایت‌های اینترنتی املاک یا روزنامه را دارند، حتماً اعتبار سایت‌ را احراز  و ساعت مناسب برای بازدید را نیز اعلام کنند.
  4. تا حد امکان  زمان‌های بازدید را به نحوی تنظیم کنند که در آن بازه زمانی تنها نباشند.
  5. چنانچه صاحب‎خانه به هر دلیل در زمان بازدید تنها بود قبل از ورود بازدید کننده، از یکی از همسایه‌ها بخواهد که در جلسه بازدید حضور داشته باشد. برای این کار، با اعتماد به نفس کامل از خریدار بخواهد چند دقیقه منتظر باشد تا از حضور همسایه مطمئن شود.
  6. به محض شنیدن سوالات مشکوک و بی‌ربط از بازدیدکنندگان فاصله بگیرند و با باز کردن در منزل از آنها بخواهند که منزل را ترک کنند.
  7. بهتر است شرایط امن‌تری برای یکی از اتاق‌ها ایجاد شود. به طور مثال این اتاق علاوه بر یک قفل محکم یک خط تلفن نیز داشته باشد. این اتاق اگر پنجره و تراس هم داشته باشد به لحاظ امنیت مطلوب‌تر است.
  8. آموزش برقراری ارتباط با پلیس ۱۱۰ به کودکان بسیار مهم است.
  9. والدین باید نحوه برخورد با غریبه‌ها را به کودکان و حتی نوجوانان آموزش دهند و تاکید کنند در نبود آنها به هیچ عنوان درخانه را به روی غریبه‌ها باز نکنند.

برای دیدن مطالب بیشتر در رابطه با این مطلب، صفحه نکات حقوقی ملکی، کلاهبرداری‌های ملکی مجله دلتا را ببینید.

۱۹ دیدگاه

  1. مکانیک

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۱ ب٫ظ

    امشب میخایم بریم سرقت

    پاسخ

  2. رادین

    ۸ بهمن ۱۳۹۷ در ۱۰:۵۰ ق٫ظ

    خیلی خوب بود.. واقعا ما مردم کی انقدر بد شدیم که متوجه نشدیم

    پاسخ

    • رضا عدالت

      ۸ بهمن ۱۳۹۷ در ۱:۲۷ ب٫ظ

      سلام خوشحالیم که خوشتون اومده، انتشار مطالب دوسیه های شهر با هدف روشنگری و افزایش سطح آگاهی خانواده ها صورت میگیره تا بروز همچین اتفاقاتی در جامعه کمتر بشه.

      پاسخ

  3. اسماغیل زهتاب

    ۲ بهمن ۱۳۹۷ در ۹:۳۴ ب٫ظ

    عالی عالی واقعا ممنونیم.
    من اون آقای سرهنگ رو می شناسم از بهترین مردای اداره آگاهی بودن.

    پاسخ

    • رضا عدالت

      ۳ بهمن ۱۳۹۷ در ۱۲:۰۸ ب٫ظ

      سلام و سپاس از حسن توجه شما، در مورد جناب سرهنگ قضاوت دقیقا همینطور است که می‌فرمائید.

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۱ بهمن ۱۳۹۷ در ۴:۲۷ ب٫ظ

    ممنونیم آقای عدالت بابت روشنگری ها تون
    اینا چیزاییه که هیچ جا نمیشه دید و شنید

    پاسخ

    • رضا عدالت

      ۲ بهمن ۱۳۹۷ در ۱۲:۲۵ ب٫ظ

      سلام و سپاس، خوشحالیم که این مطلب براتون مفید بوده، امیدواریم که بخش های بعدی “دوسیه های شهر” که به زودی در همین صفحه منتشر میشه براتون جذاب و آموزنده باشه.

      پاسخ

  5. مائده

    ۱ بهمن ۱۳۹۷ در ۴:۲۳ ب٫ظ

    چقدررررر این پادکست خوب بود. برای پسرم گذاشتمش و چون خیلی هیجان انگیز بود تا آخرش شنید. ممنون بابت راهکارها و اثر شنیدنی تون

    پاسخ

    • رضا عدالت

      ۲ بهمن ۱۳۹۷ در ۱۲:۳۹ ب٫ظ

      سلام و سپاس از حمایت شما، صیانت از خانواده رسالت مجله دلتا است و در این مسیر سعی میکنیم تا حد توان راهکارهای پیشگیری از حوادث اینچنینی را برای خانواده ها روشن کنیم.

      پاسخ

      • مائده

        ۲ بهمن ۱۳۹۷ در ۲:۱۱ ب٫ظ

  6. شهاب

    ۲۷ دی ۱۳۹۷ در ۵:۵۴ ق٫ظ

    سلام عالیه که مطالب آگاهی بخش منتشر میکنید. لطفا ادامه بدین

    پاسخ

    • رضا عدالت

      ۲۷ دی ۱۳۹۷ در ۱۲:۱۲ ب٫ظ

      سلام، آگاهی بخشی به خصوص در موضوعات مرتبط با ملک و خانواده رسالت اصلی مجله دلتا است. حمایت مخاطبان دلتا از مطالب مجله مارا در پیشبرد اهدافمان مصمم تر می‌کند.

      پاسخ

  7. روهام احمدی

    ۲۶ دی ۱۳۹۷ در ۹:۴۲ ب٫ظ

    اینا که می نویسین واقعیه؟ من که باورم نمیشه انقدر ادمای پلیدی وجود داشته باشن

    پاسخ

    • رضا عدالت

      ۲۷ دی ۱۳۹۷ در ۱۱:۴۵ ق٫ظ

      سلام، همه مطالب مندرج در مجله دلتا، ازجمله مطالب مربوط به کلاهبرداری و جرائم ملکی مستند و واقعی است. پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از وقوع این حوادث برای عزیزانتان، آنها را هم در جریان این مسائل بگذارید.

      پاسخ

  8. زهرا

    ۲۶ دی ۱۳۹۷ در ۳:۰۱ ب٫ظ

    چه ترسناک. ادم دیگه جرئت نمیکنه خونه اجاره بده

    پاسخ

    • رضا عدالت

      ۲۷ دی ۱۳۹۷ در ۱۱:۴۹ ق٫ظ

      سلام، واقعیت اینه که اقدامات مجرمانه در بیشتر مواقع ناشی از سهل انگاری مال باخته یا بزه دیده است. پس دونستن راهکارهای پیشگیرانه از این جرائم میتونه تا حد زیادی میزان جرم رو کاهش بده.

      پاسخ

  9. سعید

    ۲۶ دی ۱۳۹۷ در ۱:۰۳ ب٫ظ

    عالی بود
    منتظر مطالب بعدی با این سبک هستم

    پاسخ

    • رضا عدالت

      ۲۷ دی ۱۳۹۷ در ۱۲:۰۸ ب٫ظ

      ممنون از حمایت شما، مطابق رویکرد جدید مجله دلتا بررسی موضوعات کلاهبرداری و جنایی در رابطه با ملک، با سرعت و تعداد بیشتری در دستور کار قرار گرفته است.

      پاسخ

    • رضا عدالت

      ۳ بهمن ۱۳۹۷ در ۱۱:۵۲ ق٫ظ

      سلام و سپاس از حمایت شما، بررسی پرونده های اینچنینی با هدف پیشگیری از جرم در رویکرد جدید مجله دلتا با جدیت دنبال می‌شود.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…