گیاهی باورنکردنی، از تقویت سیستم ایمنی تا سم‌زدایی بدن!

۱۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
رزماری، گیاهی خوشبو که بین آشپزان ماهر هم حسابی طرفدار دارد. شاید باورتان نشود اما رزماری سرشار از فایده برای بدن شما است.
خواص رزماری برای سلامتی

تقویت حافظه، بهبود حال روحی، کاهش التهابات، تسکین دردها، تقویت دستگاه ایمنی، کمک به گردش خون، سم‌زدایی بدن، محافظت از بدن در برابر عفونت‌های باکتریایی، پیشگیری از پیری زودرس و بهبود بیماری‌های پوستی از خواص رزماری هستند. با این مطلب از مجله دلتا همراه شوید تا از خواص رزماری برای سلامتی آگاه شوید.

تقویت سیستم ایمنی

ترکیبات فعال موجود در رزماری خاصیت آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهابی و ضدسرطانی دارند. این ۳ ویژگی رزماری موجب می‌شود تا رزماری با بیماری‌های مختلف و حملات عوامل بیماری‌زایی که سلامت بدن را تهدید می‌کنند، مقابله کند. ترکیبات آنتی‌اکسیدانی می‌توانند پس از دستگاه ایمنی، دومین سد دفاعی بدن باشند و رزماری سرشار از این ترکیبات قدرتمند است. رزمارینیک اسید، کافئیک اسید، بتولینیک اسید و کارنوزول ازجمله‌ ترکیبات آنتی‌اکسیدانی موجود در رزماری هستند.

سم‌زدایی بدن

رزماری خاصیت ادرارآوری دارد. این امر به خروج مؤثر سموم از بدن به‌وسیله‌ی ادرار کمک می‌کند. علاوه‌بر این مصرف منظم رزماری با افزایش نرخ خروج آب از بدن، می‌تواند به دفع عوامل بیماری‌زا، نمک‌ها، سموم و حتی چربی اضافی از بدن کمک کند. سرعت بازسازی کبد نسبت‌به اعضای بدن آهسته‌ است. رزماری می‌تواند روند بازسازی و سلامت کبد را تسریع کند و در کاهش شدت سیروز (التهاب شدید کبد) موثر است.

تقویت حافظه

یکی از مهمترین خواص رزماری برای سلامتی تاثیر آن به‌عنوان تقویت‌کننده‌ی قدرت شناختی است. گفته می‌شود رزماری به تقویت حافظه، افزایش هوش و افزایش تمرکز کمک می‌کند. با این‌که بسیاری از تاثیرات رزماری بر مغز هنوز در مرحله‌ی پژوهش و مطالعه قرار دارند، اما بررسی‌ها نشان از تأثیر آن در افزایش سلامت حافظه دارد.

فواید رزماری برای سلامتی

از بین بردن بوی بد دهان

رزماری با خاصیت ضدباکتریایی خود می‌تواند بهداشت دهان را افزایش دهد و بوی بد دهان‌ را از بین ببرد. به این منظور برگ‌های رزماری را در یک لیوان آب‌جوش بریزید و آن را در دهان خود غرغره کنید تا باکتری‌های موجود در دهان‌تان نابود شوند و کل شب بدون بوی بد دهان بخوابید.

بهبود حال روحی و کاهش استرس‌ها

تنها عطر رزماری می‌تواند به بهبود حال روحی، ذهنی شفاف و کاهش و کنترل استرس‌ در افراد مبتلا به اضطراب مزمن و عدم تعادل هورمون‌های استرس کمک کند. مصرف موضعی رزماری به‌شکل برخی پمادها نیز می‌تواند همین خاصیت را بر جای بگذارد. همچنین با این‌که هدف اصلی استفاده از روغن رزماری در رایحه‌درمانی بهبود حال روحی و استرس نیست، ولی به این منظور هم از آن استفاده می‌شود.

محافظت از پوست

خاصیت ضدپیری رزماری به‌خوبی شناخته شده است. اگرچه استفاده از رزماری برای محافظت از پوست بیشتر به‌شکل روغن ضروری است، ولی مصرف خوراکی و موضعی برگ‌های رزماری نیز می‌تواند به کیفیت پوست، بهبود آکنه، درخشش پوست و آب‌رسانی به بزرگترین عضو بدن یعنی پوست کمک کند.

فواید رزماری

تسکین دردهای معده

به‌طور سنتی در برخی فرهنگ‌ها از رزماری به‌عنوان درمان معده‌درد، یبوست، نفخ و اسهال استفاده می‌شود. این ویژگی‌ها تا حد زیادی به‌خاطر خاصیت ضدالتهابی رزماری است. بنابراین افزودن رزماری به رژیم غذایی‌ شما می‌تواند به‌سرعت موجب تنظیم حرکات روده‌ای و سیستم گوارشی‌ شما شود.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند آیا کرونا طول عمر شما را کم می‌کند!؟

۱۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۲ مهر ۱۴۰۰ در ۱۲:۲۸ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۹:۲۵ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ در ۲:۵۷ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ در ۶:۳۰ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

    • ملیکا وحیدی فر

      ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ در ۹:۰۱ ق٫ظ

      سپاس از همراهی شما.

      پاسخ

  5. ناشناس

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ در ۶:۳۰ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

    • ملیکا وحیدی فر

      ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ در ۹:۰۱ ق٫ظ

      سپاس از همراهی شما.

      پاسخ

  6. ناشناس

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ در ۶:۳۰ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

    • ملیکا وحیدی فر

      ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ در ۹:۰۱ ق٫ظ

      سپاس از همراهی شما.

      پاسخ

  7. ناشناس

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ در ۵:۴۷ ب٫ظ

  8. صادق بدیع میاندواب

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ در ۵:۴۰ ب٫ظ

    عالی است ممنون

    پاسخ

    • ملیکا وحیدی فر

      ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ در ۹:۰۱ ق٫ظ

      سپاس از همراهی شما.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…