خواص شگفت‌‌انگیز نخودفرنگی برای سلامتی!

۷
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
نخود فرنگی از سبزیجات پرطرفدار است. این ماده بسیار مغذی و حاوی مقدار مناسبی فیبر و آنتی‌اکسیدان است.
خواص نخود فرنگی برای سلامتی

جالب است بدانید، تحقیقات نشان می‌دهند که نخودفرنگی می‌تواند در مقابل برخی بیماری‌های مزمن، مانند بیماری قلبی و سرطان، از بدن محافظت نماید. در این مطلب از مجله دلتا نگاه دقیقی به خواص نخود فرنگی برای سلامتی خواهیم داشت. با ما همراه باشید.

قندخون را کنترل می‌کند

نخودفرنگی دارای خواص متعددی است که می‌توانند به کنترل قندخون کمک کنند. اول از این‌که دارای شاخص گلایسمی نسبتا کمی است. این شاخص سرعت افزایش قندخون بعد از خوردن غذا را اندازه‌گیری می‌کند. تحقیقات ثابت کرده‌اند رژیم‌های غذایی با شاخص گلایسمی خیلی کم، برای کنترل سطح قندخون مفید هستند.

به گوارش کمک می‌کند

نخودفرنگی دارای مقدار چشمگیری فیبر است که ثابت شده فواید زیادی برای گوارش انسان دارد. اول از همه این‌که فیبر، باکتری‌های خوب روده‌ شما را تغذیه می‌کند، که باعث می‌شود سالم مانده و از رشد باکتری‌های ناسالم جلوگیری می‌کند. این امر خطر ابتلا به چند مورد معمول از بیماری‌های گوارشی، ازجمله بیماری التهابی روده، سندرم روده‌ تحریک‌پذیر و سرطان روده‌ بزرگ را کاهش می‌دهد.

علاوه‌برآن، بیشتر فیبر موجود در نخودفرنگی نامحلول است، یعنی با آب حل نمی‌شود، بلکه در دستگاه گوارش شما به‌عنوان یک «عامل حجیم‌کننده» عمل می‌کند. یعنی وزن مدفوع را بیشتر و به عبور سریع‌تر ضایعات غذایی از دستگاه گوارش‌ کمک می‌کند.

فواید نخود فرنگی برای سلامتی

بیماری قلبی

نخودفرنگی حاوی مقدار مناسبی مواد معدنی همچون منیزیم، پتاسیم و کلسیم است که برای سلامت قلب اهمیت دارند. رژیم‌های غذایی که مقادیر زیادی از این مواد مغذی دارند، از فشارخون بالا که عامل مهمی در ابتلا به بیماری قلبی است، جلوگیری می‌کنند. اثر مثبتی هم روی سلامت قلب دارند.

فیبر فراوان موجود در نخودفرنگی و سایر حبوبات، سطح کلسترول تام خون و کلسترول بد (LDL) را کاهش می‌دهد. هر دوی این کلسترول‌ها وقتی بالا می‌روند، خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهند.

سرطان

خوردن مرتب نخود فرنگی خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد، این امر بیشتر به‌خاطر آنتی‌اکسیدان‌های موجود در نخودفرنگی و توانایی آن‌ها در کاهش التهاب در بدن صورت می‌گیرد.

نخودفرنگی حاوی ساپونین هم است؛ ترکیباتی گیاهی که به داشتن اثرات ضدسرطان معروف هستند. چندین تحقیق ثابت کرده‌اند که ساپونین در جلوگیری از چندین نوع سرطان مفید بوده و مانع رشد تومور می‌شود.

علاوه‌براین‌ها، نخودفرنگی سرشار از چندین ماده‌ مغذی است که برای توانایی‌شان در کاهش خطر ابتلا به سرطان معروف هستند؛ ازجمله ویتامین K که برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات مفید است.

دیابت

یکی دیگر از خواص نخود فرنگی برای سلامتی کنترل دیابت است. نخودفرنگی ویژگی‌هایی دارد که به کنترل قندخون کمک می‌کنند، که خودِ این عامل مهمی در جلوگیری و کنترل دیابت است. فیبر و پروتئین موجود در نخودفرنگی، از افزایش سریع سطح قندخون جلوگیری می‌کند، که این امر باعث می‌شود دیابت تحت کنترل قرار بگیرد.

علاوه‌براین، شاخص گلایسمی پایین، نخودفرنگی را به ماده‌ غذایی مناسبی برای دیابت تبدیل می‌کند، چون بعید است قندخون را افزایش بدهند.

نخود فرنگی مقدار مناسبی منیزیم و ویتامین‌های گروه B و همین‌طور ویتامین‌های K، A و C هم تامین می‌کند. تحقیقات ثابت کرده‌اند که همه‌ این مواد مغذی در کاهش خطر ابتلا به دیابت موثر هستند.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند خواص معجزه‌گر شیره خرما برای بدن که نمی‌دانید!

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۲ آبان ۱۴۰۰ در ۱۰:۰۴ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۲ مهر ۱۴۰۰ در ۲:۳۷ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ در ۶:۳۵ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ در ۵:۴۱ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ در ۵:۰۸ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ در ۴:۴۱ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ در ۴:۴۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…