در این شرایط سند رسمی شما باطل می‌شود

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
به طور کلی سند رسمی دارای اعتبار قانونی است چرا که توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و نیز طبق قانون به‌طور رسمی و قانونی ثبت، تنظیم و صادر می‌گردد اما گاهی ممکن است به درخواست صاحب سند یا به دلیل انتقال مالکیت یا حتی به حکم دادگاه سند رسمی باطل شود.
شرایط باطل کردن سند ملک

ابطال سند رسمی به دعوایی گفته می‌شود که در آن شخصی برای بی ‌اثر بودن یک یا چند سند رسمی اقدام می‌کند. در این مطلب از مجله دلتا شرایط باطل کردن سند ملک می‌پردازیم.

در چه شرایطی می‌توان درخواست ابطال سند رسمی کرد؟

ابطال سند رسمی در شرایط و مواردی خاص قابل درخواست است که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اسناد صوری و غیر واقعی

گاهی به دلایل مختلف طرفین بدون اینکه هدف واقعی مبنی بر نقل و انتقال داشته باشند به‌صورت غیر واقعی قراردادهایی را تنظیم م‌ نمایند. در اصطلاح حقوقی به چنین قراردادهایی که تهی از واقعیت بوده و به صورت غیر واقعی تنظیم می‌گردند قراردادهای صوری گفته می‌شود.

در چنین شرایطی می‌توان تقاضای ابطال سند رسمی مزبور را به خاطر صوری بودن و نداشتن پشتوانه حقوقی واقعی از مراجع قضایی نمود.

  • اسناد مجعول

در پاره‌ای از موارد اشخاصی که دارای مقاصد نامشروع بوده و درصدد تحصیل مال نامشروع و فریب شهروندان هستند با دسترسی غیر مجاز به اوراق و مهرهای دولتی اسنادی را جعل نموده و از این طریق به اهداف خود نائل می‌گردند.

این اسناد ممکن است اعم از کارت‌های پایان خدمت و گذرنامه، مدارک تحصیلی، اسناد مالکیت منازل و خودرو و اسناد گمرکی و ترخیص و … باشد.

بنابراین، در صورتی‌که شخصی با اهداف غیر قانونی سندی را به نام خود یا اشخاص دیگر جعل نموده و توانسته است از این طریق خود را مالک جلوه دهد و آن را به فروش برساند، مجرم شناخته شده و در این حال شخصی که واقعا مالک بوده و یا شخص خریدار که در دام کلاهبرداران گرفتار شده است می‌تواند علاوه‌بر شکایت کیفری، دادخواست حقوقی مربوط به موضوع ابطال سند رسمی مجعول را نیز تنظیم نماید.

سند ملک

  • اسنادی که از طریق کلاهبرداری و دیگر جرایم صادر شده است

در این موارد معمولا اشخاص بلافاصله اقدام به طرح شکایت کیفری نموده و حتی شعب جزایی در دادنامه خود حکم بر ابطال اسناد فوق را نیز صادر می‌نماید. با این حال عمدتا صلاحیت ابطال سند بر عهده مراجع حقوقی است و شخص ذینفع می‌بایست درخواست ابطال سند رسمی را از مراجع حقوقی درخواست نماید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا طلب خود را می‌توان بدون مدرک از بدهکار پس گرفت؟ را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۶ دی ۱۴۰۰ در ۴:۱۱ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۲ مهر ۱۴۰۰ در ۱۲:۵۰ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۸ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ در ۱:۳۱ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ در ۰:۰۴ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …