به دنیا آمدن کودک پیر در آفریقای جنوبی!

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
"پروجریا" (progeria)، یک بیماری ژنتیکی نادر است که باعث تسریع رشد بدن کودک می‌شود؛ این بیماری موروثی نیست و به صورت فامیلی منتقل نمی‌شود.
نوزادی که پیر شد

اخیرا مادر جوانی صاحب دختری شده که از خودش پیرتر به نظر می‌رسد. این مادر ۲۰ ساله، ماه قبل دخترش را به دنیا آورد اما خیلی زود متوجه اتفاقی دردناک شد. با مجله دلتا همراه باشید تا با نوزادی که پیر شد آشنا شوید.

نوزادی که پیر شد

پزشکان به این مادر جوان گفتند که نوزادش مبتلا به پیری زودرس (progeria) است که با نام سندرم هاچینسون گیلفورد نیز شناخته می‌شود. این عارضه، اختلال ژنتیکی پیش‌رونده و فوق‌العاده نادری‌ است که باعث می‌شود بچه‌ها به‌سرعت پیر شوند. و این اتفاق از دو سال اول زندگی‌شان شروع می‌شود.

این زن جوان در خانه‌اش در آفریقای جنوبی زایمان کرده است. مادربزرگ وی وقتی دردش شروع شده، آمبولانس خبر کرده، ولی آمبولانس نتوانسته به موقع برسد. وقتی که نوزاد دختر با دست‌های دفرمه و پوست چروکش به دنیا آمده، نوزاد و مادر را به بیمارستان برده‌اند.

مادربزرگ این زن به خبرنگاران گفت: «به ما گفته شد که او معلول است. من در حین زایمان متوجه شدم که عجیب و غریب است. حالا بعضی افراد دارند او را مسخره می‌کنند و رویش اسم می‌گذارند. این خیلی دردناک است. اگر می‌توانستم همه‌شان را زندانی می‌کردم.»

وقتی عکس‌های این نوزاد در فضای اینترنت منتشر شد، برخی در نظراتی که منتشر کردند گفتند که او شبیه یک «پیرزن» است. افراد مبتلا به پیری زودرس در اواسط دوران نوجوانی تا زمانی که بیست و خرده‌ای ساله می‌شوند، اغلب دچار عارضه‌های قلبی عروقی می‌شوند.

حالا بعد از این که عکس‌های نوزاد در اینترنت منتشر شده و هدف تمسخر برخی کاربران سنگدل قرار گرفته، این خانواده از لحاظ عاطفی ویران شده است.

علائم این سندوم

علائم دیگری که ممکن است همراه این عارضه باشند عبارتند از: صدای به‌شدت زیر، نبود پستان یا نوک پستان. کماکان دلیل پیری زودرسی که در اثر سندروم هاچینسون-گیلفورد پدید می‌آید، ناشناخته است. برخی پژوهشگران باور دارند که این فرآیند غیرعادی به سبب آسیب سلولی فزاینده است.

ثبت بین‌الملل بنیاد پژوهش پیری زودرس در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که ۱۳۱ بچه و جوان در سرتاسر دنیا به این عارضه مبتلا هستند.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطلب آیا استفاده از دو ماسک مفیدتر است؟ را بخوانید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۸ دی ۱۴۰۰ در ۸:۲۱ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۶ مهر ۱۴۰۰ در ۱۱:۱۷ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ در ۱۱:۴۴ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۰ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ در ۵:۳۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…