آیا طلب خود را می‌توان بدون مدرک از بدهکار پس گرفت؟

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
گاهی پیش می‌آید که شخصی طلبی از دیگری پیدا می‌کند بدون این‌که مدرکی یا رسیدی از او داشته باشد. مثلا ممکن است شخصی، مقداری پول به دیگری قرض دهد ولی در اثر فراموشی یا اعتماد از او نه رسیدی بگیرد و نه سفته و…در این موارد سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا گرفتن طلب بدون مدرک ممکن است؟
دریافت طلب بدون مدرک

اصولا زمانی که شخصی از دیگری طلبکار می‌شود، رسید یا مدرکی از وی دریافت می‌کند اما گاهی به دلیل اعتمادی که بین طرفین وجود دارد مثلا به دلیل نسبت خویشاوندی یا آشنایی و… سند و مدرکی رد و بدل نمی‌شود و بنابر قول شفاهی بین طرفین قرار می‌شود شخص طلبش را پرداخت نماید. حال در صورتی‌که در موعد مقرر بدهکار از پرداخت بدهی خود امتناع ورزد، مسئله‌ای که مطرح می‌شود این‌ است که شخص طلبکار چگونه می‌تواند طلب خود را در دادگاه اثبات و مطالبه نماید. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع دریافت طلب بدون مدرک می‌پردازیم.

راه‌های دریافت طلب بدون داشتن مدرک

در صورتی‌که شما از شخصی طلبی دارید ولی هیچ‌گونه مدرکی از او در دست ندارید، می‌توانید از راهکار‌های قانونی زیر استفاده نمایید:

  • اقرار شخص بدهکار: آسان‌ترین راه ممکن برای اثبات داشتن طلب از یک شخص، اقرار شفاهی یا کتبی بدهکار است. در صورتی‌که شخص، نزد قاضی اقرار نماید که به دیگری بدهکار است، به راحتی می‌توان از وی طلب را مطالبه کرد.
  • ارسال اظهارنامه توسط شاکی برای بدهکار: یکی دیگر از راه‌های ثابت کردن و مطالبه طلب برای شخصی مدعی طلب، ارسال اظهارنامه از طریق پست است که در این حالت، شخص بدهکار می‌تواند در برابر این اظهار‌نامه واکنش نشان دهد یا از کلماتی استفاده نماید که نشان از اقرار او باشد و یا به‌صورت واضح اقدام به اقرار درباره واقعیت ماجرا نماید.
  • شهادت شهود: شما می‌توانید برای اثبات طلب خود در صورتی‌که شاهدی دارید در دادگاه حاضر نمایید تا با شهادت آن‌ها مدیون بودن بدهکار اثبات شود و البته شاهدان می‌بایست واجد شرایط شهادت دادن باشند از جمله عقل و بلوغ و ایمان و عدالت و نداشتن نفع شخصی در دعوا و…
  • ادای سوگند: در صورتی‌که از طریق راه‌های دیگر نتوانستید طلب خود را اثبات نمایید می‌توانید از دادگاه درخواست نمایید که جلسه‌ای را ترتیب دهد برای ادای سوگند که در این جلسه شاکی باید بر طلبکار بودن خود از شخص قسم بخورد و مدیون نیز بر عدم بدهی خود.

دریافت طلب

نحوه مطالبه طلب بدون مدرک

  • ارزش ریالی طلب خود را دقیق محاسبه کنید. اگر طلب شما پول نیست بلکه جنس یا کالایی است ارزش آن را محاسبه کنید.
  • اگر ارزش طلب شما کمتر از بیست میلیون تومان است به شورای حل اختلاف و اگر بیشتر از آن است به دادگاه باید مراجعه نمایید. البته قبل از آن بهتر است به دفتر خدمات قضایی مراجعه کنید و در آنجا شکایت خود را ثبت نمایید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا شرایط پرداخت مهریه در ایام کرونا متفاوت است؟ را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۸ دی ۱۴۰۰ در ۷:۱۱ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۶ مهر ۱۴۰۰ در ۱۱:۱۱ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ در ۲:۰۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …