روف گاردن ؛ تجلی زیبایی و طراوت بر بام خانه

۰
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
محدود شدن فضای زندگی باعث شده تا معماران و طراحان داخلی دست به ابتکارهای جالب و تازه‌ای بزنند و فضای سبز را برای آرامش بیشتر شهروندان به محل زندگی افراد بیاورند. انواع روف گاردن، تراس سبز، دیوار سبز و فلاور باکس‌ها از این دست ابتکارات هستند.
روف گاردن

تصور کنید بعد از فعالیت‌های روزانه، خسته به خانه رسیده‌اید. فضای پر دود و دم  شهرتان از لحاظ روحی و ذهنی کمی شما را آزرده است، از طرفی فرصت این را هم ندارید که از شهر خارج شده و در دل طبیعت بکر و سبز کمی تمدد اعصاب کنید. فکر نمی‎کنید به جای اینکه شما به یک فضای سبز و مفرح بروید، بهتر است فضای سبز را به خانه خود بیاورید؟ می‌پرسید چگونه؟ بسیار ساده؛ پاسخ در داشتن یک باغچه زیبا، یا انواع روف گاردن های اختصاصی است یا حتی داشتن یک دیوار سبز در آپارتمان کوچکتان.

از طرفی نگهداری گیاهان در خانه یا پشت‌بام نیازمند دقت بالا و رعایت اصول استاندارد است تا به ساختمان آسیب نزند. به همین‌خاطر توصیه می‌شود پیش از احداث هرگونه فضای سبز در خانه، از متخصصان مورد اعتماد مشورت بگیرید.

شاید جالب باشد بدانید که انتقال گیاهان از سطح زمین به ساختار بنا، کار تازه‌ای نیست؛ در حقیقت این ابتکار به هزاره‌های پیش از میلاد، زمانی‌که انسان‌ها بناهای عظیمی به نام زیگورات می‌ساختند، بازمی‌گردد.

ابتدا بهتر است بدانیم روف گاردن یا بام سبز چیست؟

انواع روف گاردندر شهرها

روف گاردن پوشش گیاهی است که ممکن است تمام بام یا قسمتی از آن‌ را بپوشاند و در طراحی‌های مدرن ساختمان به‌کارگرفته می‌شود. این طراحی یکی از بهترین پوشش‌های گیاهی برای خانه‌هایی است که در شهر ساخته شده‌اند و در اکثر مواقع بدون باغچه یا باغ هستند.

روف گاردن افزون بر جنبه تزئینی، مزایای بسیاری دارد و با جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید به سقف، همانند یک عایق در کنترل دمای ساختمان تاثیری مثبت دارد. در فصول سرد نیز اجازه نمی‌دهد سرمای محیط مستقیم با سقف در تماس باشد و همین مسئله ۳ تا ۶ درجه جلوی سرما را می‌گیرد. تحقیقاتی که از سوی شورای ملی پژوهش کانادا به‌عمل آمده، نشان می‌دهد بین خانه‌هایی که بام سبز یا روف گاردن دارند و آنهایی که ندارند، اختلاف دما در طول روز، هم در فصول سرد و هم در فصول گرم وجود دارد. روف گاردن‌ها در مقیاس وسیع در بهبود محیط زیست  موثر هستند.

مزایای روف‎گاردن به همین‌ ها خلاصه نمی‌شود. روف‎گاردن‌ها افزون بر اینکه همانند عایق حرارتی عمل می‌کنند، تا اندازه‌ای به‌مثابه عایق‌های صوتی نیز هستند. از نظر زیبایی‌شناسی نیز انواع روف گاردن منظره‌ای زیبا و چشم‌نواز به شما و شهرتان می‌بخشد. برای احداث انواع روف گاردن باید از گیاهانی که سازگار با محیط زیست شما هستند، استفاده کنید.

انواع روف گاردن

انواع روف گاردن

روف گاردن‌ها بر اساس سیستم اجرایی در چهار گروه عمده قرار می‌گیرند:

  1. سیستم گسترده
  2. سیستم متمرکز
  3. سیستم ترکیبی
  4. سیستم مدولار

سیستم گسترده متشکل از یک یا دو نوع گیاه است که در جای کم عمق قابل کشت هستند.

در سیستم متمرکز برخلاف سیستم گسترده، می‌توانید از انواع گیاهان استفاده و چیزی شبیه به یک پارک کوچک احداث کنید. البته بیشتر گیاهانی که در این سیستم به کار گرفته می‌شوند، برای کاشته شدن،نیاز به عمق بیشتری از خاک دارند. در این سیستم ساخت سازه‌های جدید و مناسب برای کشت گیاهان الزامی است. معمولاً از سیستم متمرکز برای بام‌های امکان عمومی استفاده می‌شود.

سیستم ترکیبی، همانطور که از نامش مشخص است ترکیبی از دو نوع سیستم گسترده و متمرکز است، در نتیجه از مزایای هر دو سیستم سود می‌جوید.

سیستم مدولار یا جعبه گیاه، به سیستمی گفته می‌شود که گیاهانش در جعبه‌های مخصوص کشت گیاه، قرار می‌گیرند و قسمت بیشتری از بام را زیر پوشش قرار می‌دهند.

شما باتوجه به مکانی که می‌خواهید درآنجا فضای سبز احداث کنید، با مشورت گرفتن از متخصصان می‌توانید نوع سیستم مورد نیازتان را انتخاب کنید.

تراس سبز

تراس سبز

داشتن فضای سبز در محل سکونت محدود به انواع روف گاردن نمی‌شود. شما می‌توانید در تراس خانه خود، از سبکی جدید و مدرن به اسم تراس سبز استفاده و فضای خانه‌تان را پر از طراوت و شادابی کنید.

یکی از ویژگی‌های اکثر خانه‌های ایرانی، داشتن تراس‌های کم عرض است. به همین سبب شما می‌توانید با استفاده از فلاور باکس و کمی خلاقیت، یک تراس شاد و زیبا و با طراوت برای خود مهیا کنید.

دیوار سبز

دیوار سبز

اگر در خانه خود تراس ندارید یا ساخت روف گاردن برایتان امکان ندارد، به‌این معنی نیست که شما از داشتن یک فضای سبز و زیبای خصوصی محرومید. چاره کار شما در دست متخصصانی است که برای شما انواع دیوارهای سبز را طراحی کرده‌اند. دیوار سبز یا دیوار زنده به دیواری گفته می‌شود که بخشی از آن یا تمام آن پوشیده از گیاهان باشد. امروزه به ویژه در طراحی‌های مدرن داخلی از دیوار سبز بسیار استفاده می‌شود. این دیوارها در ابعاد و اندازه‌های مختلف قابل طراحی و ساخت هستند.

نکته جالب دیگری که در مورد دیوار سبز باید بدانید این است که این دیوارهای زنده، هم برای داخل ساختمان و هم برای فضاهای بیرونی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فلاورباکس

فلاور باکس

محدود شدن فضای زندگی باعث شده است تا معماران و طراحان داخلی دست به ابتکارهای جالب و تازه‌ای بزنند. فلاور باکس یکی از این ابتکارات کاربردی است. فلاورباکس یا جعبه‌گل، همانند یک باغچه کوچک قابل حمل عمل می‌کند و یکی از مرسوم‌ترین راه‌ها برای داشتن فضای سبز در محیط زندگی است. فلاورباکس‌ها معمولاً از چوب ساخته می‌شوند تا علاوه بر کاربردی که دارند، جنبه زیبایی آن‌ها نیز در نظر گرفته شود. این جعبه‌های زیبا  در سه نوع فلاورباکس زمینی، دیواری و آویزی وجود دارند.

حتماً بسیاری در مورد محاسن گیاهان شنیده‌اید. آن‌ها به افزایش اکسیژن محیط کمک می‌کنند و به لحاظ بصری موجب آرامش می‌شوند. باورهای بسیاری نیز وجود دارد که گیاهان، انرژی‌های منفی محیط را کم می‌کنند. وجود گل و گیاه در اطراف انسان باعث افزایش سلامتی جسم و ذهن می‌شود. البته مزیت‌های این موجودات لطیف و دوست‌داشتن منحصر به همین چند مورد نمی‌شود و در زیباتر کردن چیدمان داخلی نقش به‌سزایی دارند. همینطور تصور کنید با ساخت آلاچیق‌های کوچک و بزرگ در این فضاهای سبز چه لحظات شیرینی را می‌توانید در کنار عزیزانتان سپری کنید. پس توصیه می‌شود با در اختیار داشتن تمام این امکانات، خود را از داشتن فضای سبز در محیط پیرامونتان محروم نکنید و با یاری گرفتن از متخصصان امور ایجاد فضای سبز، محیط پیرامون خود را مزین به گیاهان کنید.

برای خواندن مطالب بیشتر در مورد معماری و دکوراسیون، دکوراسیون، از  مجله دلتا دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…