نکات ضروری و مهم که باید در قرارداد تمدید اجاره بنویسید

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آنچه که درباره تمامی قراردادهای اجاره بدیهی است، این نکته است که یک قرارداد اجاره تنها به‌اندازه مدت‌زمانی که در قرارداد قید شده است اعتبار دارد و هنگامی‌که زمان سررسید این قرارداد فرا می‌رسد، افراد می‌بایست یا اقدام به تمدید اجاره‌نامه خود نمایند و یا به‌دنبال مورد دیگری برای اجاره باشند.
نکات مهم هنگام تمدید اجاره

اگر طرفین قرارداد تمایل به تمدید اجاره‌نامه خود داشته باشند، می‌توانند خودشان قرارداد را تمدید کرده یا برای این کار، به بنگاه‌های معاملاتی مراجعه نمایند. به همین ترتیب، لازم است که طرفین درباره نحوه تمدید اجاره‌نامه قرارداد اطلاعاتی داشته باشند تا بتوانند در صورت تصمیم به تمدید اجاره، اقدامات لازم را انجام دهند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نکات مهم هنگام تمدید اجاره می‌پردازیم.

برای تمدید قرارداد نزد بنگاه‌های معاملاتی به چه نکاتی لازم است توجه داشت؟

با مراجعه به بنگاه‌ها، متن قرارداد توسط بنگاه‌های معاملاتی و با توافق طرفین قرارداد تنظیم می‌گردد. حال، این تمدید اجاره‌نامه در بنگاه‌ها می‌تواند به دو شکل انجام گیرد:

متمم تمدید قرارداد

در این نوع از تمدید قرارداد، افراد از بنگاهی که قرارداد اولیه و ابتدایی را نوشته است، درخواست می‌کنند که یک متمم برای قراردادشان تنظیم کند. این متمم در اصل یک الحاقیه است که به قرارداد اصلی اضافه می‌شود و به همین ترتیب، با ثبت این متمم، می‌توان نسبت به تمدید قرارداد اقدام نمود. در اصل، این نوع از تمدید قرارداد کم‌هزینه‌تر است؛ چراکه کد رهگیری جدیدی برای قرارداد اجاره صادر نمی‌شود و به همین ترتیب، در هزینه‌های نهایی می‌توان تا حدودی صرفه‌جویی نمود.

ثبت قرارداد جدید

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توان به واسطه آن قرارداد اجاره را در بنگاه‌ها تمدید نمود، این است که قرارداد جدیدی مبنی بر توافقات و مدت زمان جدید تنظیم گردد. از آنجایی که افراد در جهت تنظیم قرارداد جدید می‌بایست به سامانه ثبت املاک و مستغلات کشور مراجعه نمایند، لازم است که کد رهگیری جدیدی دریافت شود.

تمدید قرارداد اجاره

برای تمدید اجاره‌نامه بدون این‌که به مراکز ثبت معاملات مراجعه شود، چه باید کرد؟

افراد خودشان می‌توانند به دو صورت این قرارداد را بدون مراجعه به بنگاه‌های معاملاتی تنظیم و تمدید نمایند:

تمدید قرارداد اجاره به‌صورت کتبی

معمولا افراد به‌منظور تمدید کتبی قرارداد اجاره، قرارداد اصلی را پشت‌نویسی می‌کنند؛ به این معنا که پشت قرارداد اصلی، نکات و موارد جدیدی که برای تمدید قرارداد مورد توافق طرفین قرار گرفته است، درج می‌شود و مشخص می‌شود که چه شرایطی در هنگام تمدید قرارداد اضافه شده است. در پایان، این نوشته درج‌شده در پشت قرارداد اجاره مورد امضاء طرفین قرار می‌گیرد و به همین ترتیب، دو شاهد نیز برای تنظیم این قرارداد لازم است که حضور داشته باشند و قرارداد را امضاء کنند.

تمدید قرارداد اجاره به‌صورت شفاهی

تمدید شفاهی قرارداد اجاره، به این صورت است که طرفین قرارداد یعنی مستاجر و موجر، تنها براساس گفت‌وگویی که با یکدیگر دارند، تصمیم می‌گیرند که این قرارداد را بین خودشان تمدید کنند و تمام این اقدامات، باتوجه به مکالمات و تعهدات شفاهی که بین خودشان شکل می‌گیرد، انجام می‌شود. نکته‌ای که در این نوع تمدید قرارداد وجود دارد، این است پیگیری قانونی این قرارداد در محاکم قضایی دشوار است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب چه افرادی می‌توانند درخواست تقسیم ارث کنند؟ را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۸ دی ۱۴۰۰ در ۸:۱۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ در ۱۰:۰۲ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ در ۸:۵۵ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ در ۰:۵۷ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …