سارقان اطلاعات کارت‌های بانکی از چه ترفندهایی استفاده می‌کنند؟

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از شگردهای کلاهبرداری برای سرقت اطلاعات کارت‌های بانکی و برداشت غیرمجاز از موجودی حساب بانکی قربانیان، بهره‌گیری از دستگاه‌های اسکیمر برای جعل کارت‌های بانکی است و عموما سارقان در پوشش‌های مختلف اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.
سرقت اطلاعات کارت بانکی

اغلب افراد خریدهای خود حتی خریدهای کم‌بهای خود را از طریق کارت‌های عابربانک انجام می‌دهند که این موضوع نشان از حضور چشمگیر این کارت‌ها در زندگی افراد دارد. برخی افراد از طریق اینترنت اقدام به خرید می‌کنند که با وجود آسایش و امنیت بالا، امکان سرقت اطلاعات و در نتیجه سرقت پول کاربر از طریق حملات فیشینگ و موارد مشابه وجود دارد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع سرقت اطلاعات کارت بانکی می‌پردازیم.

ترفندهای سارقان اطلاعات کارت بانکی

یک‌سری سرقت‌ها به‌‌صورت اسکیمینگ انجام می‌شود. این نوع از سرقت‌ها از طریق عابربانک صورت می‌گیرند و شیوه کار بسیار ساده و البته حرفه‌ای است.

در این نوع از سرقت، سارق یک بخش جدیدی را به عابربانک متصل می‌کند که تفاوت بسیار کمی با شکل اصلی عابربانک دارد، یک قسمت جدید به بخش کارت‌خوان افزوده می‌شود.

از طریق این بخش کاربری که کارت خود را وارد دستگاه می‌کند تا کارهای مورد نظر خود را انجام دهد، سارق می‌تواند تمام اطلاعات کارت را ذخیره کند که همان روش اسکیمر است.

البته عابربانک تنها جایی نیست که سارقان می‌توانند از طریق اسکیمر وارد عمل شوند. کارت‌خوان‌های فروشگاهی نیز امکان نصب اسکیمر را دارند که در ایران نیز مواردی از این نوع سرقت کشف شده است.

همچنین شهروندان در هنگام خرید از دوره‌‌گردها و دستفروش‌ها باید مراقب باشند تا در دام کلاهبرداران اسکیمری گرفتار نشوند.

با توجه به اینکه دستفروشان می‌توانند محل کسب و کار خود را به راحتی تغییر دهند کلاهبرداران در قالب دستفروش دوره‌گرد با استفاده از اسکیمر اقدام به سرقت اطلاعات کارت بانکی شهروندان کرده و حساب بانکی آن‌ها را خالی می‌کنند.

سرقت اطلاعات

راه‌کارهایی برای جلوگیری از سرقت اطلاعات بانکی

برای پیشگیری از کلاهبرداری اسکیمری حین خرید با کارت بانکی و انجام عملیات بانکی با دستگاه‌های کارتخوان سیار از در اختیار گذاشتن رمز بانکی خود به دیگران و فروشنده‌ها خودداری کرده و خود اقدام به کشیدن کارت و وارد کردن رمز در دستگاه کارتخوان بانکی کنید.

افراد باید خریدهای خود را از فروشگاه‌های معتبر و ثابت انجام دهند و با انگیزه خرید با قیمت پایین‌تر و ارزان‌تر از دستفروش‌های سیار به‌هیچ‌وجه خرید نکنند تا در دام کلاهبرداران گرفتار نشوند.

همچنین با توجه به افزایش سرقت‌ به‌‌صورت اسکیمینگ، شهروندان انجام عملیات بانکی و وارد کردن رمز کارت حساب بانکی را شخصا انجام دهند چرا که حتی در صورت نصب اسکیمر بر روی دستگاه کارت‌خوان، بدون اطلاع از رمز عبور، امکان برداشت از حساب شهروندان امکان‌پذیر نخواهد بود.

کارشناسان پلیس فتا به شهروندان توصیه می‌کنند در هنگام استفاده از دستگاه خودپرداز، مراقب باشید دهانه ورودی کارت به دستگاه جانبی یا اسکیمر نصب نباشد و همچنین دقت کنید صفحه‌ کلید دومی بر روی صفحه‌ کلید اصلی جانمایی نشده و دوربین‌های اطراف تصاویر رمز شما را در حین واردکردن ضبط نکنند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب با معروف‌ترین کلاهبرداری‌های اینترنتی آشنا شوید را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ دی ۱۴۰۰ در ۳:۴۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۳ مهر ۱۴۰۰ در ۱۲:۴۶ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۲ مهر ۱۴۰۰ در ۷:۰۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …