شیرینی قرابیه تبریزی، لذیذ و مقوی

۵
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
شیرینی قرابیه شیرینی است که از بادام، شکر و تخم مرغ به همراه مغزیجات تهیه می‌شود. به همین دلیل کمی شیرینی گران‌تری به نسبت شیرینی‌های دیگر است. همراه ما باشید با آموزش این شیرینی به صورت خانگی.
قرابیه تبریزی

قرابیه تبریزی یک نوع شیرینی محلی است. قرابیه طرفداران زیادی دارد. شیرینی قرابیه بیشتر در مناطق آذربایجان، ترکیه، زنجان و همینطور در قزوین و دیگر شهر‌های ایرانی و خارجی تهیه می‌شود. عموما شیرینی قرابیه را به نان شیرینی قرابیه تبریز و یا شیرینی قرابیه ترکیه نیز می‌شناسند. هر چند که قرابیه برای تبریز نیست و در بیشتر شهر‌ها تهیه می‌شود و طرفداران خودش را دارد. امیدواریم از روی دستوری که در مجله دلتا برای تهیه قرابیه تبریز آورده شده است این شیرینی را تهیه بفرمائید و به همراه چایی و یا قهوه در کنار خانواده میل کنید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی قرابیه تبریز

  • سفیده تخم مرغ ۳ عدد
  • خلال بادام ۱۵۰ گرم
  • شکر ۲۰۰ گرم
  • وانیل ۱/۴ قاشق چایخوری
  • بادام، پسته و شکر برای تزئین

طرز تهیه شیرینی قرابیه تبریزی

مرحله اول: بادام

بادام‌ها را خرد و ریز کنید. برای این کار می‌توانید بادام‌ها را درون غذا ساز بریزید و یا در کیسه پلاستیکی ریخته و سپس بکوبید. می‌توانید پودر بادام را به صورت آماده تهیه کنید.

مرحله دوم: آماده کردن فر

فر را در ۱۵۰ درجه سانتی گراد و یا ۳۵۰ درجه فارنهایت روشن کنید تا به مدت ۳۰ دقیقه گرم شود. قبل از روشن کردن فر، سینی فر را بیرون بیاورید.

مرحله سوم: آماده سازی خمیر قرابیه

بادام‌ها را در ظرفی بریزید. شکر، وانیل و سفیده تخم مرغ را به آن اضافه کنید. کمی مخلوط کنید و سپس با دنده‌ی ریز چرخ گوشت مواد را دو مرتبه چرخ کنید.

خمیر را کمی ورز دهید. اگر احساس کردید خیلی سفت است می‌توانید آن را دوباره در غذاساز بریزید و یک سفیده تخم مرغ دیگر به خمیر اضافه کنید تا نرم شود. خمیر آماده شده باید تقریبا سفید رنگ باشد.

مرحله چهارم:قیف زدن

داخل سینی فر یک کاغذ روغنی پهن کنید. به کمک ماسوره و یا قاشق و یا اسکوپ ساز خمیر را با فاصله و با اندازه‌های تقریبا یکسان روی کاغذ روغنی قرار دهید.

مرحله پنجم: پسته و بادام

کمی پسته و بادام را خرد کنید. برای تزئین شیرینی مقداری پسته، بادام و در صورت تمایل مقداری شکر روی شیرینی‌ها بپاشید و کمی فشار دهید تا به روی خمیر بچسبند.

مرحله ششم: پخت شیرینی قرابیه تبریز

سینی را داخل فر بگذارید و اجازه دهید به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه شیرینی‌ها بپزند. مراقب باشید که شیرینی‌ها نسوزند. فقط کمی اطرافشان و روی آن‌ها طلایی رنگ شود کافی است.

مرحله هفتم: پایان کار

وقتی شیرینی‌های قرابیه تبریز آماده شدند آن‌ها را از فر خارج کنید. صبر کنید تا خنک شوند سپس از کاغذ روغنی جدا کنید. ممکن است بعضی شیرینی‌ها به کاغذ روغنی چسبیده باشند؛ برای جدا کردن آن‌ها مقداری آب به پشت کاغذ روغنی اسپری کنید. همچنین می‌توانید از دستمال پارچه‌ای مرطوبی به جای اسپری آب استفاده کنید. سپس شیرینی را به آرامی از کاغذ روغنی جدا کنید. قرابیه تبریزی شما آماده است.نوش جان!

نکات کلیدی در تهیه شیرینی قرابیه

  • شیرینی قرابیه تبریز خیلی زود و در مجاورت هوا خشک می‌شود. بهتر است آن‌ها را در ظرفی درب‌دار نگه‌داری کنید.
  • برای تزئین شیرینی قرابیه تبریز به جای این‌که بادام و پسته را خودتان خرد کنید، می‌توانید از خلال بادام و خلال پسته استفاده کنید.
  • نوع دیگر آن قرابیه گردویی تبریز است که در تهیه شیرینی گردویی به جای بادام از پودر گردو و یا گردوی ریز شده استفاده می‌شود.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با طرز تهیه انواع غذاهای لذیذ مطلب مسقطی کاراملی، دسر دلچسب و محبوب شیرازی را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۱ دی ۱۴۰۰ در ۱۲:۴۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۳ مهر ۱۴۰۰ در ۶:۱۶ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ در ۳:۰۰ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۷:۲۱ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۳:۱۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

طرز تهیه لیمو عمانی خانگی + ویدئو

درست کردن بعضی از چاشنی‌ها مانند رب گوجه فرنگی یا لیمو عمانی در خانه می‌تواند برای ما بسیا…