در چه صورت مجبور به پرداخت ضرر و زیان در قرارداد هستید؟

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بسیار مشاهده شده در قراردادها طرفین نسبت به یک‌دیگر متعهد به انجام تعهدی می‌شوند و معمولا برای انجام این تعهد موعد و زمانی نیز مشخص می‌کنند.
پرداخت ضرر و زیان در قرارداد

اگر هر کدام از طرفین قرارداد نسبت به ایفای تعهدات خود تخلف کند و بر اساس آن تخلف، ضرر و زیانی متوجه طرف مقابل شود، کسی که ضرر کرده می‌تواند بر اساس قرارداد دادخواست مطالبه ضرر و زیان ناشی از تخلف را به دادگاه تقدیم کند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع پرداخت ضرر و زیان در قرارداد می‌پردازیم.

ضرر و زیان تخلف

اگر بر اثر تخلف متعهد ضرر و زیانی به طرف مقابل وارد شود فرد می‌تواند دادخواست مطالبه ضرر وزیان ناشی از تخلف قرارداد را به دادگاه تقدیم کند.

مثلا: در یک قرارداد مشارکت در ساخت سازنده تعهد می‌کند که بنای مورد نظر را در موعد معینی تکمیل یا تحویل دهد یا ممکن است در یک قرارداد اجاره موجر متعهد شود که ملک را در زمان مقرر به مستاجر تحویل دهد .

در واقع تخلف از تعهدات قراردادی ممکن است به طرف مقابل ضرر وزیان وارد کند و ذی‌نفع می‌تواند این ضرر و زیان را از دادگاه با تقدیم دادخواست مطالبه نماید.

آن‌چه در این دعوا مهم و حائز اهمیت است این می‌باشد که بر اثر تخلف طرف قرارداد به‌صورت مستقیم ضرر و زیانی وارد شود.

در غیر این‌صورت و در حالتی که تاخیر یا عدم اجرای تعهد ضرری به متعهدله وارد نکند امکان طرح چنین دعوایی وجود ندارد. در پرونده‌های ضرر وزیان قراردادی برای تعیین میزان ضرر وزیان وارد شده ابتدا موضوع به کارشناس رسمی مربوطه ارجاع می‌شود وسپس براساس نظر وی دادگاه تصمیم می‌گیرد.

پرداخت ضرر و زیان

تعیین دقیق میزان خسارت

بهتر است در قرارداد از همان ابتدا روشن شود اگر تعهدات مورد نظر، از سوی هر یک از طرفین انجام نپذیرفت پرداخت ضرر و زیان به چه صورت باشد هم‌چنین میزان آن نیز مشخص شود.

این موضوع بسیار مهم است. چون اگر در قرارداد مبلغی برای دریافت خسارت تعیین شود ولی بعدا مشخص شود میزان خسارتی که یکی از طرفین به دیگری وارد ساخته از میزان تعیین شده بیشتر است، دیگر نمی‌توان از مبلغ تعیین شده رقم بیشتری را مطالبه نمود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب اقدامات لازم برای گرفتن سهم‌الارث را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۱ دی ۱۴۰۰ در ۲:۲۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۴ مهر ۱۴۰۰ در ۵:۱۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …