با معروف‌ترین کلاهبرداری‌های اینترنتی آشنا شوید

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
به تمامی اعمالی که خلاف قانون بوده و در بستر اینترنت یا با استفاده از ابزارهایی که از اینترنت استفاده می‌کنند سبب ایجاد ضرر مادی یا معنوی برای افراد شود کلاهبرداری اینترنتی گفته می‌شود.
مهمترین انواع روشهای کلاهبرداری اینترنتی

در این مطلب از مجله دلتا برخی از مهمترین انواع روشهای کلاهبرداری اینترنتی که در سال‌های اخیر افراد زیادی را به دام انداخته‌اند را بررسی می‌کنیم.

  • فیشینگ (درگاه پرداخت اینترنتی جعلی)

فیشینگ یا درگاه پرداخت اینترنتی جعلی حدود ۵۰ درصد کلاهبرداری‌های اینترنتی را تشکیل می‌دهد. در این روش کلاهبرداران صفحه درگاهی کاملا مشابه درگاه پرداخت‌های واقعی می‌سازند و اطلاعات حساب یعنی شماره کارت، رمز دوم و … را ذخیره می‌کنند و در فرصت مناسب حساب بانکی افراد را خالی می‌کنند.

کلاهبرداران در این روش برای جلوگیری از ایجاد شک در ذهن کاربران پس از دریافت تمامی اطلاعات کارت از جمله رمز کارت پیغام خطا در اتصال به بانک یا عدم انجام تراکنش را نشان می‌دهند.

  •  کلاهبرداری اینترنتی از طریق فروشگاه اینترنتی تقلبی

در این روش کلاهبرداران با ساخت فروشگاه اینترنتی و ارائه اجناس و خدمات با قیمت پایین‌تر و تخفیف‌های جذاب مشتریان را ترغیب به خرید می‌کنند و در مواردی با نام و نشان شرکت‌های معروف سبب جلب اعتماد مشتریان می‌شوند.

در این روش برخی از فروشگاه‌های تقلبی به درگاه پرداخت اینترنتی جعلی متصل هستند و با استفاده از روش ذکر شده در بالا (فیشینگ) اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

در مواردی عملیات پرداخت با استفاده از واریز کارت به کارت انجام می‌شود اما پس از واریز به حساب اجناس یا خدمات توافق شده به مشتریان تحویل داده نمی‌شود.

  • اسکیمر (کارت بانکی جعلی)

در این روش کلاهبرداران اینترنتی با قرار دادن مدارهای مغناطیسی در دستگاه‌های کارتخوان و یا دستگاه خودپرداز بانک اطلاعات کارت بانکی مشتریان را ذخیره و با ساخت کارت جعلی در زمان مناسب حساب بانکی افراد را خالی می‌کنند.

این روش معمولا با اضافه کردن قطعه سخت افزاری جانبی به دستگاه کارتخوان یا خودپرداز انجام می‌شود و با بررسی فیزیکی قابل تشخیص است.

روش‌های کلاهبرداری اینترنتی

  • کلاهبرداری با رسید جعلی بانک

یکی از روش‌های کلاهبرداری اینترنتی کلاهبرداری با رسید جعلی بانک است، در این روش کلاهبرداران اجناسی را خریداری می‌کنند و رسید بانکی مشابه رسیدهای واقعی را برای صاحب اجناس ارسال می‌کنند که هیج تفاوتی با رسیدهای واقعی ندارد و اگر صاحب کسب‌وکار موجودی حساب را چک نکند به راحتی در دام میفتد و تصور می‌کند پول به حساب واریز شده است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب اقدامات لازم برای گرفتن سهم‌الارث را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۱ دی ۱۴۰۰ در ۲:۱۱ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۳ مهر ۱۴۰۰ در ۶:۳۲ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۵:۳۴ ب٫ظ

    🙏🏻🙏🏻

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ در ۸:۴۷ ق٫ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ در ۵:۵۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …