آیا زن می‌تواند بدون دلیل طلاق بگیرد؟

۸
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
طلاق به معنی پایان دادن به زندگی مشترک و جدایی زوجین از یک‌دیگر است که با تشریفات خاصی به درخواست مرد یا به درخواست زن یا به صورت توافقی واقع می‌شود.
طلاق به درخواست زن

در این مطلب از مجله دلتا ضمن تعریف طلاق به درخواست زن دلایلی هم که زن به واسطه آن می‌تواند درخواست طلاق بگیرد آورده شده است، هم‌چنین بیان شده است که زن بدون دلیل می‌تواند درخواست طلاق کند یا خیر.

طلاق از طرف زن

این امر در کشور ما که طلاق به درخواست مرد بدون هیچ دلیل خاصی امکان دارد پذیرفته شده است. مرد برای طلاق دادن همسرش صرفا می‌بایست تمام حقوق مالی زن را به او بپردازد. نیاز به داشتن دلیل محکمه‌پسند برای جدایی و طلاق دادن زن ندارد. حتی مخالفت زن هم در طلاق از جانب مرد بی‌تاثیر است.

اما در طلاق از طرف زن این‌گونه نیست که زن بدون داشتن دلیل محکمه‌پسند بتواند طلاق بگیرد. زن برای درخواست طلاق از دادگاه خانواده یا گرفتن طلاق باید عسر و حرج خود را که مصادیق مختلفی دارد، به دادگاه خانواده محل سکونت خودش یا محلی که شوهر در آن‌جا اقامت دارد اثبات کند یا این‌که حق طلاق یا همان وکالت در طلاق داشته باشد.

دلایل زن برای درخواست طلاق

دلایلی که زن می‌تواند با اثبات آن‌ها به دادگاه خانواده رسیدگی کننده به دعوا از دادگاه درخواست طلاق داشته باشد عبارت‌اند از:

  • اثبات یکی از شروط دوازدگانه ضمن عقد ازدواج اگر مرد آن را امضا کرده باشد.
  • اثبات عسر و حرج در زندگی با شوهر‌: عسر و حرج به این معنا است که در زندگی با شوهر وضیعتی برای زن باشد که ادامه زندگی را برای زن با مشقت همراه سازد. همچنین تحمل آن مشکل باشد که مصادیق مختلفی دارد.
  • داشتن وکالت در طلاق از جانب شوهر یا همان داشتن حق طلاق زن

 طلاق گرفتن زن

آیا زن بدون دلیل می تواند طلاق بگیرد؟

اگر زن درخواست طلاق دهد و مرد راضی نباشد یعنی مرد رضایت به طلاق نداشته باشد، طلاق زن بدون داشتن دلیل از جمله اثبات یکی از شروط دوازدگانه ضمن عقد که مرد امضا کرده یا بدون اثبات عسر و حرج امکان‌پذیر نیست. مگر این‌که زن حق طلاق داشته باشد یا کراهت شدید نسبت به مرد داشته باشد و حاضر باشد برای گرفتن طلاق و جدایی کل مهریه خود را به شوهر ببخشد.

به حدی این کراهت زن نسبت به مرد باید زیاد باشد که به هیچ عنوان حاضر به نزدیکی و زندگی با شوهر نباشد. البته تصمیم در این مورد به نظر قاضی رسیدگی کننده به پرونده طلاق بستگی دارد. این موضوع به این معنا نیست که با هر اظهار کرات و بخشیدن زن به راحتی بتواند از شوهرش طلاق بگیرد. این امر علاوه‌بر اثبات نزد قاضی دادگاه نیاز به داشتن شرایطی هم دارد.

درخواست طلاق

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا مهریه به زن نازا تعلق می‌گیرد  را مطالعه کنید.

۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ در ۹:۴۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۹ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۱:۵۷ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۹ فروردین ۱۴۰۱ در ۹:۱۶ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۸ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۸ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۸ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۰:۱۸ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۱ دی ۱۴۰۰ در ۳:۴۰ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۴ مهر ۱۴۰۰ در ۱۰:۲۲ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۱۴ مهر ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …