سبزی شگفت‌انگیز برای درمان کم‌خونی!

۸
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ترخون یک گیاه چندساله از خانواده‌ کاسنی و ارتفاع آن ۳۰ سانتی‌متر تا یک متر است. برگ‌های این گیاه بلند، باریک و بسیار معطر هستند.
خواص ترخون برای سلامتی

این سبزی طبع گرم و خشک دارد و بسیار اشتهاآور است. دم‌کرده‌ این گیاه در رفع خستگی و آرامش اعصاب بسیار موثر است. افراد مبتلا به فشار خون بالا می‌توانند در غذاهایشان به‌جای نمک از ترخون استفاده کنند. همراه ما در مجله دلتا باشید، در این مطلب به‌طور کامل به معرفی خواص ترخون برای سلامتی می‌‌پردازیم.

جلوگیری از کم‌خونی

برای تولید سلول‌های قرمز خونی که حاوی هموگلوبین هستند، نیاز به آهن است. در برگ ترخون مقدار زیادی آهن موجود است. ضمنا برگ ترخون مملو از ویتامین C نیز هست. این ویتامین هم به جذب مواد معدنی مانند آهن کمک شایانی می‌کند و مشکلاتی نظیر کم‌خونی را از بین می‌برد.

جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی

برگ‌های گیاه ترخون سرشار از آنتی اکسیدان است و به مبارزه با رادیکال‌های آزاد بدن کمک زیادی می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ به بدن در جنگ با بیماری‌هایی مثل سرطان کمک می‌کند. درواقع، از خواص ترخون می‌توان به جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی و ممانعت از ایجاد سایر بیماری‌ها اشاره کرد.

تنظیم قند خون در بیماران دیابتی

برای اینکه سطح قند خون در بدن متعادل باشد، باید کالری‌های مصرف در بدن توزیع یکنواختی داشته باشند. برگ‌های ترخون سرشار از ترکیبات پلی فنولیک هستند. این ترکیبات شاخه‌ای از آنتی اکسیدان‌ها هستند که در گیاهان به‌وفور دیده می‌شود. علاوه‌براین، وجود فیبر رژیمی در ترخون، عامل دیگری برای توزیع یکنواخت کالری در اعضای مختلف بدن است. این عملکرد می‌تواند باعث کاهش سطح قند خون در بیماران دیابتی بشود.

محافظت از مخاط روده

از سایر خواص ترخون برای سلامتی می‌توان به نقش آن در ترمیم آسیب‌دیدگی مخاط روده اشاره کرد. در چنین شرایطی، روی (زینک) که یکی از مواد معدنی موجود در برگ‌های ترخون است، به بدن کمک می‌کند تا دیواره‌ی داخلی روده ترمیم بشود.

درمان دندان درد

خواص دیگر ترخون، ضدعفونی‌کنندگی و کمک به بی‌حسی دندان است. برای مشکلاتی چون لق شدن، پوسیدگی دندان و حساسیت لثه‌ها از ترخون می‌توان بهره برد. برگ‌های ترخون حاوی ماده‌ اوژنول است. این روغن گیاهی باعث تسکین می‌شود. زخم و التهاب لثه که در جریان دندان درد ایجاد می‌شود نیز به کمک خواص ترخون رفع می‌شوند. برای استفاده از ترخون در مواقع دندان درد می‌توان آن را جوید یا به‌صورت چای مصرف کرد.

00dandondard سبزی شگفت‌انگیز برای درمان کم‌خونی!

سلامت چشم‌ها

ویتامین A موجود در ترخون در تقویت بینایی چشم‌ها بسیار مفید است. این ویتامین به دید بهتر و جلوگیری از انقباضات چشم یا ممانعت از ایجاد بیماری‌های دژنراتیو چشمی تباهی یا دژنراسیون یاری می‌رساند.

تقویت سلامت تولیدمثل در زنان

ترخون به رفع مشکلات قاعدگی و حفظ سلامت مجاری تولیدمثل زنان نیز کمک می‌کند. همان‌طور که پیش‌تر هم عنوان شد، وجود ماده اوژنول باعث درمان درد دندان و دردهای قاعدگی می‌شود. منیزیم موجود در ترخون هم باعث تسکین و ایجاد آرامش در ماهیچه‌ها می‌شود. البته یادتان باشد که در هنگام بارداری و شیردهی نباید ترخون مصرف شود.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند ۹ خاصیت پنیر پیتزا که شما را شوکه می‌کند!

۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۲ آبان ۱۴۰۰ در ۱۱:۲۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۳ مهر ۱۴۰۰ در ۶:۱۷ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ در ۵:۰۴ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۰ در ۳:۴۶ ب٫ظ

    🙏🏻🌹🌻🌻🌻🌻🌻

    پاسخ

    • ملیکا وحیدی فر

      ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ در ۹:۰۰ ق٫ظ

      ممنون از همراهی شما.

      پاسخ

  5. ناشناس

    ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۳:۰۵ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۲:۴۸ ب٫ظ

    بسیار عالی و مفید بود

    پاسخ

    • ملیکا وحیدی فر

      ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ در ۹:۰۰ ق٫ظ

      ممنون از همراهی شما.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…