این افراد هرگز کرونا نمی‌گیرند!

۷
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
جالب است بدانید، دانشمندان، بیمارانی پیدا کردند که با وجود مصونیت از بیماری کووید-۱۹ هیچ پادتنی در بدن نداشتند، و سپس معلوم شد که تعداد این‌گونه افراد احتمالا خیلی هم زیاد است!
00s 3 این افراد هرگز کرونا نمی‌گیرند!

مشخص شد که پادتن ویروس کرونا فقط چند ماه در بدن باقی می‌ماند. خلاصه این‌که پادتن قطعا کمک شایانی به ردگیری بیماری کرده است، اما شاید آنقدری که قبلا فکر می‌کردیم در ایجاد مصونیت نقش نداشته باشد. در این مدت توجه دنیا عمدتا جلب مقوله پادتن‌ها بود، اما پژوهشگران به مرور به این نتیجه رسیده‌اند که شاید نوع دیگری از مصونیت نیز وجود داشته باشد. در این مطلب از مجله دلتا راجع به افرادی که هرگز کرونا نمی‌ گیرند صحبت خواهیم کرد.

افرادی که کرونا نمی گیرند

افرادی که هرگز کرونا نمی‌‌گیرند

گونه مرموزی از گلبول سفید که تا پیش از این جای چندانی در ذهن مردم نداشته است، شاید در مبارزه با ویروس کرونا نقشی کلیدی ایفا کند. هنگامی که محققان نمونه‌های خونی را که سال‌ها پیش از همه‌گیری ویروس کرونا برداشته شده بود بررسی کردند، سلول‌هایی یافتند که مشخصا برای تشخیص پروتئین‌های سطح ویروس کرونا ساخته شده‌اند.

وظیفه اصلی این نوع سلول که به “سلول تی” یا “لنفوسیت تی” معروف است، کشف و نابودی عوامل بیماری‌زا و سلول‌های آلوده است. در این راه نیز از پروتئین‌هایی استفاده می‌کند که در سطحش وجود دارد و با پروتئین‌های سطح این عوامل خارجی پیوند می‌خورند.

از آنجایی که سلول‌های تی تا سالیان مدیدی پس از عفونت در خون باقی می‌مانند، در “حافظه بلندمدت” دستگاه ایمنی بدن نیز نقش ایفا می‌کنند.

مقاومت در برابر کرونا

تست تی

چند پژوهش مختلف نشان داده است که اشخاصی که به کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند در خون خود این سلول‌ها را دارند، حتی اگر علائم خاصی هم نداشته باشند. اتفاق عجیب‌تر این است که دانشمندان اخیرا کشف کرده‌اند که تست پادتن بعضی از افراد ممکن است منفی باشد، اما تست سلول تی آن‌ها مثبت شود.

لذا گمان می‌رود که مصونیت در برابر این بیماری شاید دو برابر آنچه قبلا تصور می‌شد عمومیت داشته باشد. آزمایش‌ها نشان می‌دهد که سلول تی در خون ۴۰ تا ۶۰ درصد کسانی که تا به حال ویروس کرونا نداشته‌اند، وجود دارد.

خبر خوب و خبر بد

آدریان هیدی، استاد ایمونولوژی در کالج دانشگاهی لندن، می‌گوید “اگر به کسانی که به خاطر کووید-۱۹ بستری شده‌اند نگاه کنیم – و البته کسانی که به این بیماری دچار شده‌اند ولی نیازی به مراقبت بیمارستانی پیدا نکرده‌اند – کاملا مشخص است که سلول‌های تی بدن آن‌ها واکنش نشان داده است.

این قطعا برای کسانی که پیگیر مساله واکسن بوده‌اند خبر خوبی است، چرا که نشان می‌دهد ما می‌توانیم سلول تی یا پادتنی بسازیم که ویروس را می‌شناسد.

تاثیر آن بر مصونیت بلندمدت چیست؟

پروفسور هیدی می‌گوید که “بگذارید به ویروس سارس بازگردیم که سال ۲۰۰۲ پدیدار شد. دانشمندان بعد از چند سال مجددا سراغ کسانی رفتند که به این ویروس دچار شده بودند و متوجه شدند که سلول‌های تی هنوز در این افراد وجود دارد.”

این مساله که ویروس‌های کرونا می‌توانند منجر به تولید سلول‌های تی مانندی شوند، باعث شد تا دانشمندان سراغ نمونه‌های خونی بروند که قبلا از مبتلایان به ویروس سارس گرفته شده بود تا ببینند چیزی که بتواند کووید-۱۹ را تشخیص دهد در آن‌ها پیدا می‌شود یا نه، که پیدا هم شد. وجود این سلول‌ها شاید بیانگر این احتمال باشد که کسانی که دچار کووید-۱۹ وخیم می‌شوند این سلول‌های تی را در خون خود ندارند.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند با  کمردرد، نشانه عجیب کرونا!

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۲ آبان ۱۴۰۰ در ۱۱:۲۱ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۳ مهر ۱۴۰۰ در ۶:۲۲ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ در ۱:۰۹ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ در ۶:۳۳ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۵ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۷:۱۵ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ در ۲:۵۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…